Facebook ogranicza targetowanie reklam do nieletnich na Facebooku, Messengerze i Instagramie
Facebook planuje zabronić firmom kierowania reklam do nieletnich na podstawie ich aktywności w internecie i aplikacjach, a także wyrażonych przez nich zainteresowań. Zamiast tego firma ograniczy kategorie kierowania dla użytkowników poniżej 18 roku życia do wieku, płci i lokalizacji.
Nowe ograniczenia, które będą obowiązywać na Facebooku, Instagramie i Messengerze, wejdą w życie za kilka tygodni.
Koniec reklam do młodych
Facebook dodał, że zrobił to po głosach prawników, że młodzi użytkownicy „mogą nie być przygotowani” do decydowania, czy zrezygnować z reklam opartych na zainteresowaniach.
„Zgadzamy się… dlatego stosujemy bardziej ostrożne podejście do tego, jak reklamodawcy mogą docierać z reklamami do młodych ludzi” - poinformowała firma.
Czytaj także: GroupM wycofuje się z globalnego przetargu mediowego Facebooka
Josh Golin, dyrektor wykonawczy grupy Fairplay (wcześniej Campaign for a Commercial-Free Childhood), mówi, że ruch Facebooka wydaje się dobrym krokiem, ale dodaje, że potrzeba więcej informacji.
- Te zmiany są już dawno spóźnione i cieszymy się, że Facebook w końcu słucha zwolenników - mówi. Dodaje, że grupa chciałaby, aby Federalna Komisja Handlu dokonała przeglądu planowanych zmian, biorąc pod uwagę „naprawdę fatalne wyniki” Facebooka wśród młodych użytkowników.
Grupa Golina wcześniej krytykowała Facebooka na różnych frontach. W 2018 r. grupa zwróciła się o dochodzenie FTC w sprawie Messenger Kids - aplikacji do przesyłania wiadomości dla małych dzieci na Facebooku - twierdząc, że nie jest ona zgodna z federalnym prawem dotyczącym prywatności, wymagającym od operatorów witryn uzyskania zgody rodziców przed zebraniem danych osobowych od dzieci w wieku 13 lat (Facebook wymaga, aby rodzice wyrazili zgodę, zanim dzieci skorzystają z Messenger Kids. Ale Fairplay i inne grupy twierdziły, że firma nie weryfikuje odpowiednio, czy osoby udzielające zgody są w rzeczywistości rodzicami użytkowników).
W następnym roku grupa zwróciła się o osobne dochodzenie FTC w sprawie Facebooka po tym, jak pojawił się raport, że firma oszukała dzieci, aby podczas grania w gry obciążały karty kredytowe swoich rodziców.
Facebook zapowiedział również, że zrewiduje Instagram, domyślnie dając nowym użytkownikom poniżej 16 roku życia tzw. „prywatne” konta.
- Od dawna prosiliśmy młodych ludzi, aby wybierali między kontem publicznym a prywatnym, gdy rejestrowali się na Instagramie, ale nasze ostatnie badania wykazały, że cenią sobie bardziej prywatne doświadczenia - stwierdziła firma.
Platforma społecznościowa planuje dotrzeć do młodych użytkowników, którzy mają już konto publiczne i zachwalać korzyści płynące ze zmiany ustawienia na prywatne.
Na początku tego roku Facebook znalazł się pod ostrzałem kontrowersyjnego planu stworzenia wersji Instagrama dla użytkowników poniżej 13 roku życia. Adwokaci, prokuratorzy stanowi i prawodawcy wyrazili zaniepokojenie tym planem z różnych powodów, w tym przekonania, że skupianie się Instagrama na wyglądzie jest szkodliwe dla małych dzieci.
Czytaj także: Facebook z mniejszą przewagą nad Instagramem, kolejny rekord TikToka (TOP10 serwisów społecznościowych)
W pierwszym kwartale br. przychody Facebooka poszły w górę rok do roku o 48 proc. do 26,17 mld dolarów, a zysk netto - z 4,9 do 9,5 mld dolarów. Z jego platform miesięcznie korzysta już 3,45 mld użytkowników, a tylko z Facebooka - 2,85 mld.
Dołącz do dyskusji: Facebook ogranicza targetowanie reklam do nieletnich na Facebooku, Messengerze i Instagramie