SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Frisco zwiększyło sprzedaż o 100 mln zł. W górę także wpływy Inmedio

W ub.r. przychody internetowego dyskontu Frisco poszły w górę o 38 proc. do 384 mln zł. Należąca też do Eurocashu sieć saloników prasowych Inmedio zwiększyła o prawie 9 proc., na koniec roku liczyła 422 placówki.

Internetowy sklep spożywczy Frisco w ub.r. osiągnął rekordowe przychody w swojej historii - 384 mln zł (w pierwszej wersji sprawozdania Eurocashu błędnie podano, że było to 300 mln zł). Rok do roku zwiększyły się o 38 proc.

To kolejny rok z dużym wzrostem na platormie. W 2020 roku, gdy po wybuchu epidemii obowiązywały duże ograniczenia w sklepach stacjonarnych, sprzedaż na Frisco prawie się podwoiła, rosnąc ze 114 do 217 mln zł.

W 2021 roku zwiększyła się o kolejne 60 mln zł, czyli 28 proc. A jeszcze w pierwszym kwartale ub.r. dynamika sprzedaży sięgnęła 42 proc.

Frisco nie tylko w Warszawie

Wzrost napędziło także wejście Frisco, obecnego od lat w Warszawie, do kolejnych miast: w październiku 2020 roku platforma pojawiła się we Wrocławu: w kwietniu ub.r. w Poznaniu, we jesienią w Krakowie, Trójmieście, Katowicach, Myślenicach i Sosnowcu.

Mocno rośnie też sprzedaż w rozwijanej przez Eurocash od kilku lat sieci sklepów alkoholowych Duży Ben. W ub.r. sięgnęła 296 mln zł, wobec 182 mln zł rok wcześniej, 114 mln zł w 2020 roku i 52 mln zł w 2019.

Liczba sklepów Duży Ben w ub.r. zwiększyła się z 204 do 305. Jak opisywaliśmy niedawno, część z ok. 50 placówek, w których zainstalowano kasy samoobsługowe, została testowo otwarta w niedziele niehandlowe.

Frisco i Duży Ben w grupie Eurocash wchodzą w skład segmentu Projekty, obejmującego też m.in. sieć sklepów kosmetycznych Kontigo i format handlowy ABC na kołach. W ub.r. przychody całego pionu poszły w górę o 42,9 proc. do 761,4 mln zł.

Pion jest nadal nierentowny, ale jego strata operacyjna wzrosła nieznacznie: ze 113,01 do 118,54 mln zł.

Ponad 420 salonów Inmedio

Do Eurocashu należy także sieć salonów prasowych pod szyldami Inmedio i Inmedio Trendy. Na koniec ub.r. było ich 422, o pięć więcej niż przed rokiem. Całoroczna sprzedaż zwiększyła się o 8,7 proc. do 588,5 mln zł.

Łączna liczba sklepów grupy Eurcash zmalała natomiast z 17 052 do 15 504, głównie wskutek zakończonej niedawno weryfikacji aktywnych sklepów abc. Ta sieć pozostaje zdecydowanie największa w firmie, ale liczba jej placówek zmalała z 9 149 do 7 351. Ubyło też prawie 90 supermarketów Delikatesy Centrum.

Oprócz Dużego Bena znaczący wzrost zanotowały sieci franczyzowe i partnerskie firmy - z 5 570 do 5 798 placówek.

Eurocash z zyskiem netto, wpływy 17 proc. w górę

Przychody całej grupy Eurocash wyniosły w ub.r. 30,86 mld zł, były o 17,4 proc. wyższe niż w 2021 r. Marża brutto na sprzedaży zwiększyła się o 0,74 p.p. rdr. do 13,72 proc.

EBIT wyniósł 403,7 mln zł wobec 97,5 mln zł zysku przed rokiem. EBITDA wyniosła 1 mld zł, co oznacza wzrost o 41,3 proc. rdr. EBITDA (przed MSSF) wzrosła o 62,8 proc. rdr do 570 mln zł.

Zysk netto Grupy Eurocash w 2022 r. wyniósł 89,2 mln zł wobec 99,3 mln zł straty netto rok wcześniej. Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 67,1 mln zł.

- Wyszliśmy z ciężkiego czasu covidowego i w trudnym otoczeniu rynkowym pokazaliśmy w 2022 roku, że Grupę Eurocash stać na więcej. To bardzo mocny fundament, by budować strategię na kolejne trzy lata. Cieszy najwyższy w historii wynik EBITDA, znacznie powyżej 500 mln zł (przed MSSF16), i osiągnięty zysk netto - ocenił Paweł Surówka, prezes grupy Eurocash.

- Nasza sprzedaż wzrosła nie tylko ponad inflację, ale i ponad koszty. Dzięki tej dyscyplinie udało się poprawić wynik operacyjny niemal w każdym segmencie - dodał.

„Ostrożność konsumenta, walka o ceny”

- Nie mam wątpliwości, że 2023 rok będzie dla Grupy Eurocash lepszy niż 2022 rok. Podtrzymujemy przyjęty w strategii ambitny cel 1 mld zł EBITDA (przed MSSF16) w 2025 roku. 2022 rok nas do tego przybliżył. Aby osiągnąć ten cel, musimy rosnąć. Zakładamy, że w tym roku EBITDA wzrośnie - powiedział PAP Biznes Paweł Surówka.

- To nie będzie łatwy rok. Ostrożność konsumenta będzie motywem przewodnim. Będzie walka o jego siłę nabywczą, walka o ceny. Będziemy musieli pokazać, że w takim otoczeniu rynek niezależny ma swoje atuty. Będziemy dążyć do dalszej efektywności kosztowej, do uproszczenia struktury, pracować nad konkurencyjnością sklepów. Priorytetem dla nas jest sprzedaż, udziały rynkowe i poprawa rentowności. Jestem przekonany, że w trudnym roku pokażemy lepsze wyniki, podobnie jak było w 2022 roku - dodał prezes.

Jak wskazał, w pierwszym kwartale tego roku widać ostrożność konsumentów, sprzedaż rośnie w tempie niższym niż inflacja. - W pierwszym kwartale sprzedaż cały czas rośnie, widzimy pozytywne LFL, biznes się rozwija. Natomiast faktycznie widać pewne osłabienie popytu konsumenckiego, tempo wzrostu sprzedaży jest niższe niż inflacja. Co nie powinno dziwić, klienci reagują na wysokie ceny, kupując mniej oraz tańsze artykuły. Odczuwalna jest ich ostrożność i wrażliwość cenowa - powiedział Surówka.

- Na całym rynku widać spadek wolumenów i ograniczenie popytu, także spadek nastrojów. Nie odbiegamy od rynku. Jesteśmy poddani trochę innym siłom, bo miks sprzedaży jest inny, ale konsument jest ten sam i patrzy mocno na ceny. Reagujemy w ten sposób, że weszliśmy w bardziej agresywną politykę promocyjną. Staramy się mieć ceny pod kontrolą, zarówno w części detalicznej, jak i hurtowej. Dostosowujemy naszą stronę kosztową, ale i prowadzimy rozmowy z dostawcami, bo po ich stronie baza kosztowa się zmieniła - dodał.

Integracja hurtowni ma dać 100 mln zł synergii

Zauważył, że inflacja nadal jest wysoka, ale w wielu kategoriach produktów, np. w tłuszczach, widać spadek cen z wysokich poziomów, podyktowanych często ograniczoną dostępnością. - Dążymy do tego, by oferować klientom najlepsze ceny, aby przychodzili do lokalnych sklepów - do nas i do całego rynku niezależnego. Chcemy zapewnić sklepom konkurencyjność - powiedział prezes Eurocashu.

Zgodnie z ogłoszoną w sierpniu ubiegłego roku strategią na lata 2023-2025, grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych, co docelowo - jak szacuje zarząd - przyniesie około 100 mln zł synergii kosztowych i sprzedażowych. W tym roku rozpoczyna się połączenie obszarów Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.

- W tym roku większość ogłoszonych w strategii projektów będzie wdrażana. W ubiegłym roku musieliśmy zadbać o to, by spółka wpłynęła na spokojniejsze wody, zidentyfikowaliśmy kierunki. Zmiany dotyczące integracji hurtu, mocniejszej integracji franczyzy pod naszymi szyldami detalicznymi nie nastąpią z dnia na dzień, ale do znaczących zmian dojdzie w tym roku - powiedział Surówka.

Dołącz do dyskusji: Frisco zwiększyło sprzedaż o 100 mln zł. W górę także wpływy Inmedio

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
inwestor
Przecież Frisco zrobiło 384 mln sprzedaży w 2022
piszecie nieprawdę
0 0
odpowiedź