Google+ „zatrzymał się” w Polsce na 4,5 mln użytkowników. Zyskał mniej niż Ask.fm, Pinterest i Instagram
W br. Google+ nie zyskuje już w Polsce na zasięgu, notując miesięcznie 4-4,5 mln użytkowników. To nadal mniej niż ma NK.pl, czterokrotnie mniej od Facebooka, za to dwa razy więcej od Twittera i Ask.fm.
W październiku br. Google+ odwiedziło 4,14 mln polskich użytkowników (real users), o 148,4 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 3,5 proc. - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Jest to pierwszy w historii serwisu spadek miesięcznej liczby polskich użytkowników w ujęciu rok do roku. W poprzednich latach witryna, uruchomiona latem 2011 roku, notowała stopniowy wzrost odwiedzalności, który wyhamował w br.
Na starcie, w pierwszych trzech pełnych miesiącach działania jesienią 2011 roku, Google+ notował po 1,6-1,8 mln polskich użytkowników. W grudniu 2011 roku ich liczba pierwszy raz przekroczyła 2 mln, a w czerwcu 2012 roku - 2,5 mln, a w styczniu ub.r. - 3 mln. Od maja do września ub.r. serwis miał u nas 3,4-3,7 mln odwiedzających miesięcznie, a w październiku i listopadzie ub.r. - 4,3 mln. W br. notował po 4-4,5 mln użytkowników (najwięcej w marcu i czerwcu).
Zasięg Google+ ustabilizował się w br. na tym poziomie, podczas gdy w poprzednich latach notował duże wzrosty: w styczniu ub.r. serwis miał o 588,2 tys. polskich użytkowników więcej niż rok wcześniej (to 24,2 proc. w górę), a w styczniu br. - o 1,25 mln więcej niż przed rokiem (41,6 proc. w górę).
Mimo tych wzrostów specjaliści z polskiej branży interaktywnej, których parę razy pytaliśmy o opinie na temat wyników Google+, oceniali, że w serwisie nie wytworzyła się aktywna społeczność polskich użytkowników, a jego rosnące statystyki wynikają przede wszystkim z integrowania go z innymi stronami i usługami Google (przeczytaj komentarze z wiosny br.).
Liczba polskich użytkowników Google+ w latach 2011-2014 | ||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | ||||
| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
styczeń | - | 2 427 069 | 3 015 234 | 4 269 717 |
luty | - | 2 073 270 | 2 517 936 | 4 164 594 |
marzec | - | 2 117 888 | 2 894 756 | 4 530 381 |
kwiecień | - | 1 811 734 | 3 105 078 | 3 990 700 |
maj | - | 2 002 353 | 3 378 690 | 4 127 866 |
czerwiec | - | 2 519 842 | 3 618 248 | 4 544 652 |
lipiec | - | 2 628 409 | 3 467 276 | 4 418 747 |
sierpień | 182 204 | 2 469 429 | 3 526 771 | 4 304 503 |
wrzesień | 1 811 110 | 2 611 713 | 3 689 597 | 4 036 859 |
październik | 1 606 521 | 2 407 136 | 4 287 576 | 4 139 147 |
listopad | 1 686 358 | 2 732 962 | 4 276 616 | - |
grudzień | 2 193 092 | 2 347 469 | 3 828 674 | - |
Google+ nie zagroził na polskim rynkowi Facebookowi, który w ciągu dwóch lat zyskał u nas ok. 3,5 mln użytkowników - w październiku br. odwiedziło go 78,8 proc. wszystkich polskich internautów, podczas gdy dwa lata wcześnie było to 69,2 proc.
Duże spadki w rywalizacji z globalnymi konkurentami zanotowała natomiast rodzima NK.pl, którą w listopadzie br. przejęła Grupa Onet.pl (więcej na ten temat).
Czołówkę portali społecznościowych uzupełniają mikroblogowy Twitter, desktopowa wersja aplikacji zdjęciowej Instagram, młodzieżowy Ask.fm i oparty na treściach graficznych Pinterest. Wszystkie one duże wzrosty liczby polskich użytkowników zanotowały w ub.r., po czym w br. nastąpiła stabilizacja. Szczególnie dużo zyskał w 2013 roku Ask.fm, którego popularność wręcz eksplodowała, co analizowaliśmy już w ostatnich miesiącach (zobacz szczegóły).
Zarówno Ask.fm, jak też Pinterest i Instagram procentowo osiągnęły znacznie większe wzrosty od Google, co wynika m.in. z tego, że startowały ze znacznie niższego pułapu (poniżej 400 tys. użytkowników) i stopniowo zyskiwały na zasięgu.
Liczba polsich użytkowników czołowych portali społecznościowych rok po roku | |||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||
| X 2012 | X 2013 | X 2014 |
13 455 894 | 15 600 482 | 16 973 415 | |
NK.pl | 8 872 223 | 7 483 511 | 5 186 167 |
Google+ | 2 407 136 | 4 287 576 | 4 139 147 |
1 501 319 | 2 400 950 | 2 414 586 | |
367 049 | 1 516 158 | 2 019 960 | |
Ask.fm | 362 303 | 2 464 024 | 1 990 621 |
339 190 | 1 305 277 | 1 640 703 |
W zestawieniu nie uwzględniliśmy YouTube’a (będącego bardziej serwisem wideo/VoD niż służącym do komunikacji) i Goldenline.pl (któremu bliżej do serwisu rekrutacyjnego, o pracy).
Większość serwisów społecznościowych (wszystkie w powyższym rankingu) nie jest objęta w Megapanelu audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują w nich ani jak dużo czasu spędzają polscy użytkownicy.
Dołącz do dyskusji: Google+ „zatrzymał się” w Polsce na 4,5 mln użytkowników. Zyskał mniej niż Ask.fm, Pinterest i Instagram