SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Empik: 23 proc. więcej z e-commerce, przez epidemię spadek wpływów i wzrost zadłużenia

W ub.r. grupa kapitałowa Empik zanotowała wzrost przychodów o 8,4 proc. do 1,94 mld zł i spadek zysku netto z 58,66 do 37,96 mln zł. Wpływy z e-commerce poszły w górę o 23 proc., a z działalności hurtowej i wydawniczej zmalały o 5,3 proc. Wiosną br. firma pozyskała nowe limity kredytowe i pożyczkę od swojego właściciela, prognozuje, że w związku z epidemią zanotuje spadek przychodów - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Według sprawozdania złożonego właśnie w KRS przychody sprzedażowe grupy Empik w ub.r. wyniosły 1,94 mld zł, co wobec 1,79 mld zł rok wcześniej (w grafikach w tekście wszystkie kwoty są w tys. zł) oznacza wzrost o 8,4 proc.

W skład grupy kapitałowej oprócz Empiku wchodzą jego spółki zależne (w większości ma 100 proc. udziałów): publikująca książki Grupa Wydawnicza Foksal, dystrybutor prasowy Pol Perfect, sieć księgarni Mole, zajmujące się sprzedażą e-booków i audiobooków Livro i Virtualo, dystrybutor książek Platon, sprzedająca muzykę cyfrową Emuzyka, platforma biletowa Going, Empik Foto i Empik Ventures.

Grupa Empik ma 307 punktów sprzedaży

Wpływy firmy ze sprzedaży detalicznej poszły w górę o 4,7 proc. do 1,19 mld zł. - Sprzedaż w salonach Empik w 2019 roku odnotowała wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Na wynik wpływ miał przede wszystkim rozwój kategorii książka oraz kategorii niewydawniczych - opisano w raporcie.

Na koniec ub.r. do grupy Empik należało 307 stacjonarnych punktów sprzedażowych i usługowych, o 16 więcej niż na koniec 2018 roku. Ich łączna powierzchnia zwiększyła się w ciągu roku ze 101,98 do 104,83 tys. metrów kwadratowych.

Zdecydowana większość sieci sprzedażowej firmy to salony Empik i Papiernik by Empik. Na koniec ub.r. działało ich 287 o łącznej powierzchni 102,23 tys. metrów kwadratowych. Ponadto funkcjonowało 20 księgarni Mole Mole o łącznej powierzchni 2,61 tys. metrów kwadratowych.

W ub.r. firma otworzyła 21 salonów Empik, trzy salony Papiernik by Empik, jednocześnie zamknęła pięć punktów Empik, jeden Papiernik by Empik i dwie księgarnie Mole Mole.

Wiosną br., w trakcie lockdownu związanego z epidemią, Empik zdecydował się zamknąć sieć księgarni Mole Mole i jej sklep internetowy. Pracę straciło prawie 100 osób.

E-commerce 23 proc. w górę

Przychody grupy Empik z e-commerce zwiększyły się z 464,66 do 571,72 mln zł, czyli o 23 proc. - Bardzo duże dynamiki odnotowały nowe kategorie rozwijane tylko w kanale sprzedaży internetowej. Grupa w ramach segmentu osiągnęła wzrost przychodów w obszarze cyfrowych treści, sprzedaży biletów na wydarzenie kulturalne oraz artykułów fotograficznych - wyliczono w sprawozdaniu.

Jesienią ub.r. firma uruchomiła usługę Empik Premium, w ramach której użytkownik w zamian za opłatę miesięczną ma dostęp do stałych zniżek oraz m.in. darmowe dostawy zakupów internetowych o wartości powyżej 40 zł.

W połowie marca br. w związku z epidemią Empik pozwolił przez 60 dni za darmo korzystać z Empik Premium, potem ten okres przedłużono jeszcze do łącznie pięciu miesięcy. Przez pierwsze kilka tygodni dostęp do Empik Premium aktywowało ponad 600 tys. osób. Natomiast z początkiem września firma uruchomiła darmową opcję Premium Free obejmującą dostawy zamówień za minimum 40 zł do salonów, Paczkomatów i innych punktów odbioru, specjalne promocje, a także dostęp do podcastów oraz ponad 200 audiobooków i e-booków.

Z kolei przychody z działalności hurtowej i wydawniczej zmalały o 5,3 proc. do 183,19 mln zł.

Przychody grupy Empik ze sprzedaży produktów cyfrowych poszły w górę rok do roku z 38,61 do 43,93 mln zł, a z produktów personalizowanych - z 31,95 do 39,13 mln zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży towarów zwiększyły się z 1,7 do 1,83 mld zł.

Empik Premium obniżył rentowność e-commerce

Zdecydowanie najwyższą rentowność Grupa Empik osiąga ze sprzedaży detalicznej - w ub.r. tak samo jak rok wcześniej było to 44 proc. W przypadku e-commerce ten wskaźnik wynosił 25 proc., a w przypadku działalności hurtowej i wydawniczej wzrósł rok do roku z 34 do 41 proc.

Skorygowany zysk EBITDA pionu detalicznego poszedł w górę ze 115,53 do 222,21 mln zł, a w segmencie hurtowym i wydawniczym - z 3,62 do 10,63 mln zł.

Natomiast w segmencie e-commerce skorygowany wynik EBITDA spadł z 8,75 mln zł zysku do 2,07 mln zł straty. - Zmiana ta tłumaczy się jednorazowym wzrostem wydatków marketingowych związanych z Empik Premium oraz tymczasowym obniżeniem efektywności kosztowej ze względu na transformację w obszarze logistyki - napisano w sprawozdaniu.

Mniej inwestycji w sprzedaż stacjonarną, więcej w e-commerce

Wydatki inwestycyjne grupy Empik w ub.r. wyniosły 93 mln zł, wobec 93,34 mln zł w 2018 roku. - Wydatki zostały poniesione z tytułu otwarć nowych sklepów, renowacji istniejących, automatyzacji operacji logistycznych, rozwoju technologicznego platformy empik.com - wyliczono w raporcie.

W pionie detalicznym firma zmniejszyła koszty inwestycji z 76,06 do 61,76 mln zł, natomiast w segmencie e-commerce zwiększyła je z 16,06 do 29,5 mln zł, a w pionie hurtowym i wydawniczym - z 1,22 do 1,74 mln zł.

Dużo więcej na amortyzację

Wydatki operacyjne grupy Empik w ub.r. wyniosły 671,98 mln zł, o 6,4 proc. więcej niż w 2018 roku. Koszty amortyzacji podskoczyły z 62,95 do 158,05 mln zł, do oprócz naturalnych przyczyn (głównie otwierania nowych salonów) wynika z wprowadzenia z początkiem ub.r. nowego standardu rachunkowości MSSF 16.

Nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się o 11,3 proc. do 256,51 mln zł. - Wzrost związany jest realizacją strategii Grupy polegającej zwiększenia ilości punktów sprzedaży w ramach działalności kontynuowanej oraz budowaniu nowych kompetencji w obszarze technologii, data science, digital i e-commerce - wyliczono w sprawozdaniu.

Koszty marketingu poszły w górę o 8,6 proc. do 72,47 mln zł, co - jak stwierdzono w raporcie - „wynika z realizacji strategii Grupy polegającej na inwestowaniu w akwizycję nowych klientów, rozwój projektów digital oraz modelu subskrypcyjnego”. Koszty operacyjne w węższym rozumieniu zwiększyły się ze 103,25 do 116,3 mln zł. - Wzrost kosztów operacyjnych w głównej mierze wynika z wzrostu kosztów logistyki, który jest związany z dynamicznym rozwojem działalności Grupy Empik - opisano.

Za to koszty budynków skurczyły się ze 144,25 do 48,13 mln zł, przede wszystkim w związku z wprowadzeniem MSSF 16. Empik zaznaczył, że bez wpływu nowego standardu rachunkowości te wydatki zwiększyły się. - Wzrosty te spowodowane są m.in. roczną indeksacją najmu oraz otwarciem nowych placówek w segmencie sprzedaż detaliczna - uzasadniono.

Mniejszy zysk netto wskutek kosztów finansowych, wiosną br. nowe kredyty

Zysk operacyjny grupy Empik zwiększył się z 57,66 do 71,23 mln zł, natomiast pozostałe wskaźniki rentowności zmalały: zysk brutto z 46,77 do 40,72 mln zł, a zysk netto z 58,66 do 37,69 mln zł.

Wynika to ze wzrostu kosztów finansowych z 13,02 do 37,14 mln zł. Wydatki na odsetki leasingowe poszły w górę z 317 tys. zł do 25,1 mln zł, a na odsetki bankowe - z 694 tys. zł do 1,63 mln zł.

W ub.r. mocno zwiększyło się zadłużenie kredytowo-pożyczkowe grupy Empik, m.in. w związku z wdrożeniem MSSF 16. W części krótkoterminowej (do spłaty w ciągu najbliższych 12 miesięcy) poszło ono w górę z 24 do 114,24 mln zł, a w części długoterminowej (do spłaty za rok i później) - z 226,3 do 628,93 mln zł.

Firma ma przede wszystkim umowy kredytowe z Pekao SA (w 2018 roku wzięła 50 mln zł na ogólne cele korporacyjne) i Santander Bank Polska (120 mln zł w formie gwarancji bankowych i akredytyw), a także pożyczkę od swojego właściciela Bookzz Holdings Limited (przejął on Empik w 2016 roku). W ciągu roku zobowiązania z tej pożyczki zmalały ze 179,62 do 142,98 mln zł.

W lutym br. Empik spłacił 13 mln zł pożyczki od Bookzz Holdings Limited, a na początku kwietnia wziął od swojego właściciela 50 mln zł pożyczki. Natomiast w drugiej połowie maja podpisał dwie nowe umowy kredytowe: od Pekao SA i Santander Bank Polska uzyskał po 25 mln zł kredytu w rachunku bieżącym.

Przez epidemię w br. niższe wpływy

W trakcie lockdownu od połowy marca do początku maja br. zamknięte były wszystkie salony grupy Empik w centrach handlowych. Na początku maja firma odstąpiła od umów najmu ponad 40 salonów i negocjowała z właścicielami galerii nowe warunki najmu. Do drugiej połowy sierpnia osiągnęła porozumienie w przypadku 30 punktów.

Jednocześnie Empik zapowiadał dalszy rozwój sieci stacjonarnej. - Do końca roku planujemy otworzyć 5 nowych sklepów. Tylko w ostatnich 3 miesiącach otworzyliśmy 4 nowe salony Empik - w Chojnicach, w Kołobrzegu, w Otwocku i Szczytnie - przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl w drugiej połowie sierpnia Monika Marianowicz, rzeczniczka prasowa Empiku. Dodała, że w przyszłym roku firma otworzy ok. 30 salonów Empik i 10 salonów Papiernik by Empik.

W sprawozdaniu, sporządzonym pod koniec czerwca, Empik prognozował, że w związku z ograniczeniami handlu wskutek epidemii w br. zanotuje spadek wpływów. - Dotychczasowa analiza pozwala stwierdzić, iż Zarząd obecnie nie widzi ryzyka zagrożenia kontynuacji działalności w obszarach działalności Grupy. Tym niemniej, przewiduje się spadek przychodów z głównego obszaru działalności Grupy Empik, co spowodowane jest przede wszystkim ograniczeniem handlu w centrach i parkach handlowych w Polsce - stwierdzono.

- Po zniesieniu ograniczeń obserwuje się znaczną zmianę nawyków konsumenckich co przekłada się na mniejszy ruch w centrach handlowych i niższe przychody w ponownie otwartych sklepach - opisała firma. - Grupa Empik prognozuje, że ze względu na stan epidemii, reżim sanitarny, zamknięte kina, ograniczony dostęp do stref fitness i rozrywki, centra handlowe zanotują znaczące spadki odwiedzalności. Dodatkowo trwale zmienią się nawyki części klientów, którzy coraz częściej i chętniej będą korzystać z zakupów online. Grupa intensywnie realizuje i rozwija działalność w kanale sprzedaży internetowej - wyliczyła.

Firma skorzystała ze wsparcia w ramach tarczy antykryzysowej w zakresie subsydiowania 40 proc. wynagrodzeń przy obniżeniu pensji i wymiaru pracy o 20 proc. oraz odroczenia płatności publicznoprawnych. Nie podała, jak duże oszczędności osiągnęła dzięki temu.

Dołącz do dyskusji: Grupa Empik: 23 proc. więcej z e-commerce, przez epidemię spadek wpływów i wzrost zadłużenia

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anna
Latem leżeli nad morzem teraz pod respiratorem....miłego leżenia...
odpowiedź
User
logik
nie "przez epidemię", tylko przez rządowe restrykcje!
odpowiedź
User
Marek
Czyli trup na utrzymaniu właściciela, który pewnie już nigdy nie pozbędzie się tego kartofla z zyskiem.
odpowiedź