SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Huawei zaskoczony zerwaniem umowy przez Polkomtel, Asseco odstąpiło od podwykonawstwa

Chiński koncern Huawei stwierdził, że jest zaskoczony odstąpieniem przez Polkomtel, operatora sieci telekomunikacyjnej Plus, od umowy dotyczącej wdrożenia nowego systemu informacyjnego. Firma „wyraża swoją gotowość i determinację do znalezienia pozytywnego rozwiązania zaistniałej sytuacji”. Wcześniej od współpracy z Huawei w zakresie podwykonawstwa w tym projekcie odstąpiła polska spółka Asseco.

O odstąpieniu przez Polkomtel od umowy z Huawei poinformował w środę wieczorem Cyfrowy Polsat w komunikacie giełdowym. Kontrakt został podpisany w czerwcu 2016 roku, dotyczył przygotowania i wdrożenia dla telekomu nowej platformy informatycznej BES oraz jej dalszego wsparcia i rozwoju.

- Decyzja Polkomtelu wynika między innymi z faktu, iż pierwotny harmonogram przewidywał zakończenie projektu w ciągu 18 miesięcy, a obecnie mija już 41 miesiąc od momentu podpisania umowy. Termin wdrożenia nie został dotrzymany, pomimo podpisania aneksu przedłużającego - stwierdzono w komunikacie.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Zaznaczono, że Polkomtel przekazał Huawei, że zamierza wystąpić z roszczeniami wynikającymi z odstąpienia od umowy i przekazać informacje na temat rozliczeń związanych ze zwrotem wzajemnie spełnionych świadczeń (w tym żądanie zwrotu zapłaconego wynagrodzenia). Poinformował też byłego już kontrahenta, że „niespełnienie powyższych roszczeń spowoduje uruchomienie procedury zrealizowania gwarancji bankowej oraz procedur dochodzenia zapłaty należności”.

Huawei zaskoczony, chce dokończyć projekt

Firma Huawei w komunikacie prasowym wyraziła zaskoczenie decyzją Polkomtelu o zerwaniu umowy. - Zważywszy na bardzo zaawansowane stadium projektu informatycznego, którego dotyczy umowa, oraz na długoterminową i wieloobszarową współpracę Huawei z podmiotami z Grupy Polsat - zaznaczyła chińska firma.

Podkreśliła, że „przedłużenie harmonogramu projektu, które zostało wspólnie uzgodnione przez strony, spowodowane było przede wszystkim znaczącym poszerzeniem zakresu prac”. Jednocześnie wyraziła „swoją gotowość i determinację do znalezienia pozytywnego rozwiązania zaistniałej sytuacji w celu ukończenia projektu, przy użyciu otwartej i transparentnej komunikacji”.

Firmy nie ujawniają, jaka jest wartość łączącej je umowy. Według nieoficjalnych informacji początkowo wynosiła ok. 300 mln zł, a potem w ramach kolejnych aneksów podwyższano budżet i przesuwano termin realizacji prac.

Asseco Poland dostało „znakomitą większość” wynagrodzenia od Huawei

Huawei przy realizacji projektu dla Polkomtelu współpracował z grupą podwykonawców. Jednym z nich była notowana na warszawskiej giełdzie firma informatyczna Asseco Poland. W czwartek jej rzeczniczka Ewa Kryj-Satalecka w oświadczeniu poinformowała, że Asseco w listopadzie, jeszcze przed zerwaniem kontraktu przez Polkomtel, odstąpiło od umowy z Huawei.

Skąd ta decyzja Asseco? W oświadczeniu uzasadniono ją „rażącym naruszaniem przez Huawei od drugiej połowy lipca tego roku”. Zaznaczono, że Asseco odpowiadało wyłącznie za „dostosowanie istniejących systemów do nowego rozwiązania oraz przygotowanie danych klientów do migracji”.

- Otrzymaliśmy już znakomitą większość należnego nam wynagrodzenia od Huawei i czekamy na opłacenie pozostałych faktur, które wystawiliśmy - stwierdziła rzeczniczka Asseco.

Cyfrowy Polsat nie czeka już z podwyżkami na nowy system

Wiosną i latem władze Cyfrowego Polsatu zapowiadały, że nowy system IT może zostać uruchomiony jesienią br. Uzależniały od tego termin podwyżek cen, które Zygmunt Solorz zapowiedział w czerwcu (mówił wtedy, że wyższe stawki zostaną wprowadzone jesienią).

- Cyfrowy Polsat nadal jest w trakcie planowania zmian w ofercie dla klientów. Testujemy teraz nową platformę rozliczeniową, to będzie kluczowe dla nas narzędzie. Decyzja sprawie zmiany oferty dla klientów zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana właśnie z uruchomieniem nowego systemu informatycznego - stwierdził wiceprezes firmy Maciej Stec na konferencji prasowej pod koniec sierpnia.

Natomiast na początku listopada członkowie zarządu Cyfrowego Polsatu zapowiedzieli, że podwyżki pojawią się jeszcze w br., bez względu na start nowego systemu IT. Prezes firmy Mirosław Błaszczyk powiedział, że końcowe prace nad platformą są bardzo intensywne. - Jest to bardzo skomplikowany projekt na skalę nie tylko europejską. Jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie, a jak w każdym projekcie zbliżamy się do samej końcówki i wtedy pojawia się sporo pytań. Nie możemy sobie pozwolić na to, że oddamy ten system, a będzie nieprzetestowany w 100 procentach - tłumaczył.

W pierwszych trzech kwartałach br. grupa Cyfrowy Polsat osiągnęła 8,61 mld zł przychodów sprzedażowych i 802,7 mln zł zysku netto. Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,27 mln jednostkowych usług (RGU), co wobec 16,85 mln rok wcześniej daje wzrost o 2,5 proc. W segmencie abonamentowym sprzedaż zwiększyła się o 3,8 proc. do 14,59 mln RGU, a w pionie prepaidowym zmalała o 4,1 proc. do 2,68 mln.

Do grupy należą przede wszystkim Cyfrowy Polsat, Telewizja Polsat, Polkomtel oraz przejęte w ostatnich latach Netia i Eleven Sports.

Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, ma walory stanowiące 57,34 kapitału i dające 65,97 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.

Cyfrowy Polsat wziął 1 mld zł kredytu

W środę wieczorem Cyfrowy Polsat poinformował, że w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w marcu 2023 roku. W komunikacie giełdowym sprecyzowano, że Cyfrowy Polsat działając w imieniu własnym oraz jako agent podmiotów zobowiązanych podpisał z wybranymi polskimi i zagranicznymi instytucjami finansowymi akt przystąpienia do dodatkowego kredytu. Jego wartość wynosi 1 mld zł, ma zostać spłacony w jednej racie 31 marca 2023 roku.

- Dodatkowy kredyt jest oprocentowany według zmiennej stopy procentowej będącej sumą stopy WIBOR dla odpowiednich okresów odsetkowych oraz zastosowanej marży. Marża Dodatkowego kredytu jest uzależniona od poziomu wskaźnika skonsolidowanego długu netto/skonsolidowanej EBITDA, w taki sposób, że im poziom wskaźnika będzie niższy, tym zastosowana marża również będzie niższa, przy czym najwyższy poziom marży będzie miał zastosowanie, gdy wskaźnik skonsolidowanego długu netto/skonsolidowanej EBITDA będzie wyższy niż 3,50:1, a najniższy, gdy wskaźnik ten będzie równy lub niższy niż 1,50:1 - opisano.

Dodano, że wierzytelności wynikające z dodatkowego kredytu korzystają z pakietu zabezpieczeń oraz gwarancji udzielonych przez niektóre podmioty z grupy kapitałowej Cyfrowego Polsatu w związku z zawarciem umowy kredytowej.

O tym, że w najbliższym czasie planuje pozyskać do 1 mld zł w formie kolejnej transzy kredytu lub emisji obligacji, Cyfrowy Polsat poinformował pod koniec października.

10,6 mld zł kredytów i obligacji do spłaty

Na koniec września br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat, według standardu MSSF 16, wynosiło 11,98 mld zł. Składało się na nie głównie 8,85 mld zł połączonego kredytu terminowego, który firma ma spłacić do 2022 roku. Dodatkowo firma ma do spłaty 1,01 mld zł obligacji wyemitowanych wiosną br., 750 mln zł kredytu obrotowego oraz 1,36 mld zł zobowiązań leasingowych i innych.

Jednocześnie dysponowała 886,2 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów. W efekcie zadłużenie netto wynosiło 11,09 mld zł, a jego relacja do zysku EBIDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,72.

- Rosnące przychody oraz zdrowa kondycja i struktura finansowa naszej Grupy pozwalają nam łączyć sprawne oddłużanie Grupy z wypłatą dywidendy i inwestycjami. Spłacamy kredyty zgodnie z harmonogramem, w październiku wypłaciliśmy drugą transzę dywidendy w wysokości 307 mln zł i jednocześnie realizujemy inwestycje, zarówno te o charakterze CAPEX, jak i w treści telewizyjne, w dużej części sportowe premium, np. kanały z PKO BP Ekstraklasą, Ligę Mistrzów UEFA, stacje Eleven Sports czy siatkówkę - wylicza Katarzyna Ostap-Tomann.

- Na wysokim poziomie są wolne przepływy pieniężne, które, zgodnie z naszymi zapowiedziami, pozostają pod wpływem wysokich zakupów smartfonów dla naszych klientów. Z uwagi na utrzymujący się silny popyt, zadbamy, by nasza oferta urządzeń także w okresie przedświątecznym była bardzo atrakcyjna, co może wiązać się z zaangażowaniem dodatkowych środków finansowych - zapowiada.

Dołącz do dyskusji: Huawei zaskoczony zerwaniem umowy przez Polkomtel, Asseco odstąpiło od podwykonawstwa

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
observer
Ale czym Huawei zaskoczony??? Jest info że mieli zrobić w 18 m-cy a minęło 41 m-cy i nie gotowe.
Ciekawe terminy w tym Huawei mają...
0 0
odpowiedź
User
A.P.
Solorz szykuje się do sprzedaży CP...
0 0
odpowiedź
User
Tomek
Jak chce się taniej kupić na Aliexpress to tak właśnie bywa.
Ja kupiłem 20 par majtek bawełnianych z 6$ z darmową przesyłką i nigdy nie doszły.
Trzeba uważać!
0 0
odpowiedź