SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Inga Songin z Reckitt

W cyklu naszych rocznych podsumowań o najważniejszych trendach i wyzwaniach 2022 roku oraz najistotniejszych wydarzeniach w 2021 roku mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Inga Songin, marketing director Poland & EE w firmie Reckitt.


Wydarzenie Roku
Patrząc z perspektywy zdrowia, na pewno było to uruchomienie szczepień przeciw Covid-19, tak długo wyczekiwane i otwierające możliwość powrotu do nowej, ale jednak coraz bardziej „normalności”. Dla wielu z nas wydarzeniem stało się pierwsze większe spotkanie rodzinne, firmowe czy branżowe. Czas lock-downu uświadomił nam, jak cenne są kontakty i fizyczna obecność przyjaciół, kolegów, partnerów biznesowych. Pandemia z kolei wywarła ogromny wpływ zarówno ograniczając, jak i otwierając nowe obszary rozwoju biznesu, ale budząc także świadomość kruchości ekonomicznej i konieczności poważnych zmian w podejściu do odpowiedzialności społecznej, klimatu i przyśpieszenia działań ukierunkowanych na realizację zobowiązań celów zrównoważonego rozwoju.

Sukces Roku
Jesteśmy dumni z tego, w jak dużym stopniu odpowiedzieliśmy na społeczne potrzeby chwili w kontekście trwającej pandemii.   Zrealizowaliśmy działania wspierające społecznie pacjentów, szpitale oraz środowiska potrzebujące wsparcia materialnego. W ramach profilaktyki higieny i dezynfekcji przekazaliśmy do PCK, kilkudziesięciu szpitali i około 200 szkół produkty Dettol o wartości ok. 5 milionów zł. Edukacja dotycząca roli higieny i dezynfekcji rąk, w przerwaniu łańcucha zakażeń, kierowana do dzieci i młodzieży, osiągnęła zasięg ponad 3 milionów odbiorców.

Naprawdę świetne efekty wypracowaliśmy także w obszarze edukacji seksualnej. Platforma edukacyjna, którą jest kanał marki Durex na YouTube – „Jak to robić”, zawierająca 85 filmów dotyczących edukacji seksualnej, kierowana do młodzieży zainteresowała w tym roku niemal 7,5 miliona unikalnych użytkowników i osiągnęła ponad 220 tysięcy subskrybentów. Razem z Durexem wsparliśmy też działania FES (Fundacji Edukacji Społecznej), prowadząc w grudniu w drogeriach Rossman wspólną kampanię „zakończmy AIDS do 2030 roku”. Wsparliśmy finansowo zwiększenie dostępności bezpłatnych, anonimowych testów w kierunku HIV i przekazaliśmy nasz produkt na działania realizowane przez FES.

Pandemia była także trudnym czasem, jeśli chodzi o diagnozowanie u maluchów początków alergii. Dlatego wraz z marką Nutramigen uświadamialiśmy rodziców w zakresie objawów i skutków alergii na białko mleka, najczęstszej alergii u niemowląt. Cieszymy się, że dotarliśmy z tą wiedzą do wielu potrzebujących. Rodzice wypełnili online ponad 35 tysięcy testów wskazujących objawy mogące świadczyć o alergii, tak by mogli podjąć decyzję o zasadności wizyty z dzieckiem u lekarza.

Łącznie do fundacji i instytucji pożytku publicznego przekazaliśmy produkty marek Durex, Dettol, Nurofen, Strepsils, Enfamil, Nutramigen o łącznej wartości 8 milionów zł.

Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Nie wiem, czy rozpatrywać to w kategorii porażki, ale uderzające jest to, jak pandemia, niepokój i deficyt wiedzy z nią związany spowodowały globalny kryzys autorytetów. Tu paradoksalnie, z ekspertyzą i nauką wygrywały wielokrotnie aktywne w mediach społecznych środowiska o kontrowersyjnych opiniach, pojawiła się nowa realność infodemii.  Tym bardziej jestem dumna, że marki takie jak Durex, Nurofen, Nutramigen w tym roku prowadziły ważne projekty edukacyjne w obszarach swojej misji i we współpracy z ekspertami, odpowiadając na potrzeby związane z niedostatkiem wartościowych, zweryfikowanych informacji. Takim przykładem było wsparcie edukacji o szczepieniach Covid-19 w pierwszych miesiącach szczepień, w ponad 1000 punktów szczepień, przychodni i aptek łącznie, realizowane w Partnerstwie z Polskim Towarzystwem Medycyny Rodzinnej.

Trend Roku
Od kilku lat obserwujemy trend „pharmasizing food”. W czasie pandemii i zwiększonej uważności na siebie, jedzenie oparte na superfoods i „foodisizing pharma” zaczęło się cieszyć jeszcze większym zainteresowaniem. To między innymi suplementy diety i leki które, nie tylko są skuteczne, ale spełniają inne kryteria wyborów, tj, naturalny skład, smak, wygodne formy przyjmowania.
Przy tej okazji mocniej zarysował się także rosnący trend budowania odporności, zarówno u dzieci, jak i u dorosłych.

Jeśli chodzi o największą zmianę, którą przyniosła pandemia, to nie będę oryginalna mówiąc, że nastąpił kolejny milowy krok w cyfryzacji naszego życia, poczynając od zakupów, przez rozrywkę, kontakty, aż do pracy. Wirtualny świat zdominował codzienność wielu osób. I z jednej strony potrzebna jest elastyczność i  otwartość, aby się w tym nowym świecie odnaleźć i być jego częścią, także poprzez działania naszych marek. Ale powstaje też nowe wyzwanie, jak pomóc ludziom do realu powrócić tam, gdzie jest to ważne dla różnych aspektów zdrowia: fizycznego, psychicznego i społecznego. Zdalne funkcjonowanie może być fajne, wygodne i nawet efektywne, ale dziś już wiemy, że niesie również ze sobą wiele zagrożeń.

Jaki wpływ miała na Państwa branże w 2021 roku pandemia COVID-19?
Działamy w kilku, zróżnicowanych kategoriach produktowych, tak się złożyło, że pandemia miała znaczący wpływ na dynamikę wszystkich z nich. Ogromny spadek zanotowały kategorie związane z przeziębieniami, w których marki Strepsils i Nurofen dla dzieci są liderami. Sytuacja ta pokazała, że dystans społeczny i dezynfekcja mają znaczenie w zatrzymywaniu rozprzestrzeniania się wszelkich wirusów. Ogromne znaczenie miało też ograniczanie kontaktów, pozostawanie w domu.

Zaobserwowaliśmy negatywny wpływ tego, co wiązało się z pandemią na kategorię mlek modyfikowanych, a w szczególności na kategorie żywności do celów medycznych, czyli produkty zapisywane przez lekarza, wymagające dostępności do wizyty, diagnozy w gabinecie. W tej kategorii są preparaty mlekozastępcze stosowane w alergii na mleko krowie. Brak wczesnej diagnozy powoduje długoterminowe konsekwencje dla dziecka, w postaci rozwoju choroby alergicznej – to znaczy rozpoczęcia marszu alergicznego. Ograniczenie osobistych wizyt w gabinetach lekarskich miało wpływ na istotne obniżenie poziomu diagnozowania alergii.

Jak można było przypuszczać po ograniczeniu kontaktów osobistych, czas izolacji miał negatywny wpływ także na kategorię prezerwatyw.  Interesujące jest natomiast to, że w tym samym czasie obniżył się poziom zdrowia i bezpieczeństwa w seksie, a zwiększyła liczba zachorowań na AIDS i choroby przenoszone drogą płciową.

W zasadzie jedyną kategorią, która utrzymała swoją dynamikę wzrostu były kategorie przeciwbólowe, które utrzymały swoją dynamikę wzrostu, jako że pandemia, z jednej strony poszerzyła spectrum bólów, np. o częstsze bóle pleców, głowy – związane z siedzeniem w domu, brakiem ruchu i aktywności oraz spędzaniem wielu godzin przed monitorami komputerów. Dotyczy to nie tylko dorosłych, ale również dzieci i młodzieży pozostających w zdalnym nauczaniu.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Z perspektywy kategorii OTC największym wyzwaniem jest destabilizacja kategorii i brak przewidywalnego scenariusza, związana z dynamiczną sytuacją pandemiczną. Wyzwaniem, ale jednocześnie misją, którą chcemy realizować będzie dla nas zwiększenie bezpieczeństwa stosowania leków, szczególnie w przypadku antybiotykoterapii w chorobach wirusowych gardła.

Nie będziemy także ustawać w realizacji misji marki Durex, którą jest zwiększanie dostępu do edukacji seksualnej oraz walka z uprzedzeniami i stereotypami. W obszarze prewencji alergicznej, kluczowe jest dla nas wzmocnienie wiedzy rodziców o jej najwcześniejszej postaci – alergii na mleko krowie u niemowląt i dostęp dziecka do szybkiej oraz właściwej diagnozy i postępowania dla zatrzymania marszu alergicznego.

Z pewnością w przyszłym roku niezmiennie istotnym tematem będzie świadomość tego, jak higiena i dezynfekcja mogą ograniczać przenoszenie zakażeń i zarazków. To wynosimy z roku 2021, ale co istotne pomoże nam to także w zapobieganiu innym chorobom „brudnych rąk”. Tu poprzez działania marki Dettol zmierzamy do zmiany zachowań zarówno w obszarze higieny rąk jak również dezynfekcji powierzchni jako skutecznego sposobu na zatrzymanie łańcucha infekcji -nie tylko w pandemii.

W tym kontekście wszystkim marketerom życzę, żeby wyzwania z którymi przyjdzie Wam się mierzyć w tym roku, przyniosły Wam wiele satysfakcji , a konsumentom i społeczeństwu wiele dobrego.

Dołącz do dyskusji: Najważniejsze wydarzenia 2021 roku oraz trendy i wyzwania 2022 roku wskazuje Inga Songin z Reckitt

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl