LPP robi zwrot w kierunku ekologii. Zrównoważony rozwój, recykling i nowe technologie
Producent odzieży LPP (właściciel marek Reserved czy Mohito) ogłosił właśnie nową strategię. Jej główne punkty to opakowania przyjazne środowisku, zwiększenie udziału kolekcji ekologicznych i zmniejszenie śladu węglowego. Gdańska firma właśnie zakończyła też wdrożenie elektronicznych metek (tzw. RFID) w sieci Reserved w Polsce.
LPP ogłosiło właśnie strategię zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025. Obejmie cztery obszary, których realizacją i nadzorem zajmie się nowo utworzony dział zrównoważonego rozwoju.
- Dokonujemy fundamentalnej zmiany w naszym podejściu do prowadzenia biznesu - mówi Marek Piechocki, prezes i założyciel LPP. - LPP jest firmą rodzinną. Czujemy więc szczególną odpowiedzialność za przyszłe pokolenia i warunki, w jakich przyjdzie im żyć. Jako współzałożyciel LPP, prezes, ale także ojciec i dziadek, realizację celów zapisanych w naszej strategii zrównoważonego rozwoju traktuję jako osobiste zobowiązanie - dodał Piechocki.
Cel pierwszy: ubrania i opakowania ze znakiem eko
Największe zmiany w koncernie dotkną produkcji, która ma w większym stopniu sprzyjać środowisku. W 2021 roku co czwarty produkt LPP będzie oznaczony metką Eco Aware, a już rok później w salonie każdej z pięciu marek gdańskiej firmy wprowadzony zostanie system zbiórki odzieży używanej.
LPP zamierza zainwestować milion złotych w technologie pozwalające w przyszłości utylizować odpady tekstylne. Celami długofalowymi na 2025 rok jest redukcja emisji CO2 o 15 proc. i zwiększenie udziału kolekcji ekologicznych w Reserved do 50 proc. (dziś sprzedaż marki odpowiada za około 40 proc. przychodów grupy).
W ramach nowej strategii spółka położy także nacisk na bezpieczeństwo chemiczne produkcji, a już w 2020 roku dołączy do programu ZDHC (Zero Discharge of Hazardous Chemicals). W ramach tego programu zobowiąże się do wypełnienia rygorystycznych standardów w zakresie eliminacji niebezpiecznych chemikaliów w tekstylnym łańcuchu dostaw. LPP będzie pierwszą polską spółką w ZDHC.
Cel drugi: mniej plastiku
Kolejny obszar zmian w LPP to eliminacja plastikowych opakowań niepodlegających obiegowi zamkniętemu, którą jeszcze w tym roku zapoczątkowało przystąpienie do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment.
Do 2025 roku firma wyeliminuje opakowania nienadające się do recyklingu z całej sieci sprzedaży i łańcucha dostaw. Zastąpi je opakowaniami wyłącznie z plastiku spełniającego jedno z kryteriów: w 100% nadającego się do ponownego użycia, poddającego się recyklingowi lub kompostowaniu.
LPP będzie także ograniczać zużycie energii w budynkach centrali i sieci sprzedaży. W 2021 roku całość energii zasilającej serwery firmy i sklepy internetowe będzie pochodziło z zielonych źródeł. Z kolei w 2023 roku wszystkie nowe budynki firmy będą już objęte certyfikatami ekologicznymi.
Nowe technologie: RFID w polskim Reserved
LPP zakończył właśnie proces wdrażania RFID w marce Reserved w Polsce. Technologia ta oparta jest o fale radiowe pozwalające identyfikować produkty na odległość. Do każdego z nich dołączony jest specjalny, elektroniczny klips, który montuje się już na etapie produkcji. Zlokalizować go można za pomocą specjalnego urządzenia z anteną. Nośnik będzie jednocześnie metką i ochroną antykradzieżową produktu. Po odpięciu klipsa w sklepie, cena nabije się automatycznie, co skróci czas obsługi klienta.
RFID pozwoli także na wysyłanie produktów zamawianych online bezpośrednio ze sklepów, a nie z centralnego magazynu.
- Możemy śmiało powiedzieć, że to najszybsze wdrożenie RFID na świecie. W podobnej skali taki proces zajmuje zazwyczaj około 2-3 lata. Ten krok milowy stawia nas w pozycji lidera branży Fashion Tech w Polsce – komentuje Jacek Kujawa, wiceprezes LPP ds. IT. Wdrożenie było poprzedzone ponad rocznym pilotażem w wybranych salonach Reserved w Polsce.
W kolejnych latach spółka planuje wdrożenie RFID w pozostałych markach (Cropp, House, Mohito i Sinsay) i będzie analizować kolejne możliwości, jakie stwarza wykorzystanie elektronicznych metek (np. automatyzacja sklepów, rezygnacja z kas). Dostawcą technologii RFID jest firma Checkpoint.
- Przed nami czas na pierwszy bilans korzyści. Możemy dokładnie kontrolować to, co jest na sali sprzedaży i osiągamy blisko 100 proc. zgodności z naszymi założeniami. To oznacza poprawę dostępności towaru dla klientów o około 15 proc. Elektroniczne metki usprawniają także procesy w salonie - powiedział o nowym rozwiązaniu Jacek Kujawa, wiceprezes LPP.
Prezes LPP: skok płacy minimalnej "niebezpieczny"
Podczas prezentacji nowej strategii, prezes LPP Marek Piechocki był pytany m.in. o komentarz do rządowego placu podniesienia płacy minimalnej o 15 proc. Według Piechockiego to pomysł "niebezpieczny". - W poprzednich latach płaca minimalna rosła średnio o 6-7 proc., skok o 15 proc. jest niebezpieczny” - powiedział na wczorajszym spotkaniu prasowym prezes LPP.
Marek Piechocki ocenił także kondycję firmy pod względem sprzedaży. - Coraz lepszą mamy sprzedaż w Londynie czy w Niemczech, co nie znaczy, że notujemy tam zyski. Tracimy i tak jeszcze będzie przez parę lat - powiedział dziennikarzom. Prezes gdańskiej firmy powiedział, że LPP chce się skupić na działaniach w krajach, gdzie jest obecna oraz na rynkach rokujących np. w Rumunii.
Pod względem przychodów ponad połowę generują rynki zagraniczne. Żaden z pięciu najlepiej zarabiających salonów Reserved nie znajduje się w Polsce - podkreślił Marek Piechocki.
Obecnie LPP posiada ponad 1,7 tys. salonów sprzedaży o łącznej powierzchni ponad 1 mln mkw. oraz sklepy on-line w 13 krajach Europy. Polski producent odzieży dystrybuuje rocznie przeszło 200 mln sztuk odzieży na 3 kontynenty.
W minionym półroczu Grupa LPP osiągnęła wzrost wpływów o 11 proc. do 4,04 mld zł oraz 90,0 mln zł zysku netto (wobec 101,4 mln zł rok wcześniej). W drugim kwartale osiągnęła rekordowe 258,1 mln zł przychodów z e-commerce, w całym br. planuje 1 mld zł. Ponad połowa tej sprzedaży jest realizowana na smartfonach.
Dołącz do dyskusji: LPP robi zwrot w kierunku ekologii. Zrównoważony rozwój, recykling i nowe technologie
1. Zrównoważony rozwój - więcej raportów CSR (w papierze), mniej wyjazdów firmowych (bo to paliwo, czyli dym), więcej siedzenia na czacie. Bo pamietajmy, to ma być zrównoważony rozwoj firmy, a nie pracownika (podwyzja pensji? TO PRZECIEZ ZADEN ROZWOJ!)
2. Recykling - czyli koszty produkcji "eko" idą na klienta, jak wszystkie działania tego rodzaju. Korpo nie dokłada się do tego ani zł, bo musi co roku raportować wzrost, a nie oddanie biznesu kosztem ekologii. Sorry.
3. Nowe technologie - zamkną kilka fabryk, wstawią fabryki dwie wietnamskie wsi obok. To będą bardzo nowoczesne wsie.