SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Niemiecki urząd antymonopolowy zbada dominację Facebooka i Google na rynku reklamowym

Niemiecki odpowiednik polskiego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział dochodzenie które ma zbadać sytuację na tamtejszym rynku reklamy internetowej. Regulator podejrzewa że kilka firm, wśród nich Facebook i Google osiągnęło w segmencie reklamy online pozycję dominującą co może negatywnie wpływać na mechanizmy rynkowej konkurencji.

O postępowaniu rozpoczętym przez niemiecki urząd antymonopolowy poinformowała agencja Reuters podkreślając, że w ostatnim czasie nie jest to w Niemczech jedyne śledztwo dotyczące działalności największych firm internetowych. W grudniu ub.r. urząd antymonopolowy wziął pod lupę Facebooka i jego praktykę zbierania danych na temat użytkowników.

Obecne śledztwo niemieckiego regulatora ma dotyczyć całego tamtejszego rynku reklamy internetowej, którego wartość w ub.r. oszacowano na 5 do 9 mld euro. Chodzi o niepożądane zjawisko nadmiernej koncentracji tortu reklamowego w rękach największych spółek internetowych ze szkodą dla mechanizmów konkurencji.

Niemiecki urząd podkreśla, że niewielka grupa podmiotów, wśród których są Facebook i Google osiągnęła dominującą pozycję na rynku reklamy online i stworzyła zamknięte ekosystemy zwane „walled gardens”. W wyniku tego firmy trzecie mają utrudniony dostęp do istotnych danych o użytkownikach, a to z kolei stawia ich na przegranej pozycji w walce o klientów.

W 2017 r. Facebook zanotował 40,65 mld dol. przychodu, co oznacza wzrost o 47 proc. wobec roku 2016 (27,64 mld dol.). Zysk netto wzrósł z 10,22 do 15,93 mld dol. (+56 proc.).

 

Dołącz do dyskusji: Niemiecki urząd antymonopolowy zbada dominację Facebooka i Google na rynku reklamowym

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Franek
Z tego co czytam to według danych choćby z social media manager albo danych powszechnie dostępnych wynika że facebook to 2mld użytkowników w tym 1,5 która odwiedza go niemal codziennie. Urząd nie ma co badać, takie firmy jak google czy facebook mają monopol i nie da się tego kwestionować. No bo kto używa innych portali niż facebook, bo jestem jeszcze w stanie znaleźć inne wyszukiwarki , ale jeśli chodzi o portale to nawet nie wiem jakie istnieją .... ;)
0 0
odpowiedź
User
Joe
" firmy trzecie mają utrudniony dostęp do istotnych danych o użytkownikach.."

Żeby google miało również utrudniony dostęp wystarczy nie używać chrome i w np. FF zainstalować wtyczkę blokującą wciskanie nam ciasteczek i reklam od googla oraz blokującą widgety facebooka.
0 0
odpowiedź