Sąd nadal nie rozstrzygnął sporu Poczty Polskiej i InPostu dot. marki Paczkomat
Poczta Polska podkreśla, że Naczelny Sąd Administracyjny nie rozstrzygnął dotąd, czy InPost może stosować określenie Paczkomat na zasadach wyłączności. Natomiast pełnomocnik spółki InPost Paczkomaty podkreśla, że ta nazwa „stanowi prawnie chroniony zastrzeżony znak towarowy, jest elementem nazwy firmy”.
Rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej w komunikacie przypomniała, że firma w lutym 2015 roku skierowała do Urzędu Patentowego RP wniosek o unieważnienie wspólnego prawa ochronnego udzielonego na znak towarowy Paczkomaty.
Państwowa firma argumentowała, że "nie udziela się praw ochronnych na oznaczenia, które nie mają dostatecznych znamion odróżniających". W szczególności na takie, które składają się "wyłącznie z elementów mogących służyć w obrocie do wskazania rodzaju towaru, jego pochodzenia, jakości, ilości wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności".
Według Poczty Polskiej oznaczenie rodzajowe Paczkomat "nie jest w stanie pełnić prawidłowo funkcji znaku towarowego (...), gdyż jego części składowe mają powszechne i utarte znaczenie". Firma uważa, że oznaczenie Paczkomat należy uznać "za wyłącznie opisowe, wskazujące na system automatycznych skrytek pocztowych służących do nadawania i odbierania przesyłek". Zdaniem Poczty, "jako znaki towarowe powinny być rejestrowane oznaczenia, które same nie opisują rodzaju towaru lub usługi. +PACZKOMAT+ opisuje: jest to automat do paczek".
Urząd Patentowy RP 21 czerwca 2016 r. oddalił wniosek Poczty Polskiej S.A. Firma zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie który 5 grudnia 2017 r. uchylił decyzję Urzędu Patentowego RP.
- InPost wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, żądając uchylenia wyroku. Dotąd nie został wyznaczony termin rozprawy - przypomina Justyna Siwek, rzeczniczka prasowa Poczty Polskiej.
InPost: Paczkomat to prawnie chroniony zastrzeżony znak towarowy
W liście adwokackim do PAP, pełnomocnik "Spółki Inpost Paczkomaty Sp. z o.o." mecenas Michał Wojtyczek, wskazuje, że określenie Paczkomat "stanowi prawnie chroniony zastrzeżony znak towarowy, jest elementem nazwy firmy".
W jego ocenie używanie tego określenia - również pisanego małą literą (paczkomat) - jest "naruszeniem dóbr osobistych Spółki oraz naruszeniem przysługujących jej praw własności intelektualnej". Mec. Wojtyczek powołuje się na Świadectwo Ochronne Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z 14 czerwca 2010 r
InPost ma już 10 tys. Paczkomatów, Poczta Polska zainstaluje 2 tys. automatów
W tym tygodniu InPost poinformował, że uruchomił Paczkomat nr 10 tys. W ostatnim roku tempo rozwoju tej sieci mocno przyspieszyło. W listopadzie ub.r. liczba Paczkomatów przekroczyła 6 tys., a pod koniec października br. - 9 tys.
- W tym roku mamy o ponad 4 tysiące więcej maszyn niż w roku ubiegłym, ale… to i tak za mało. Popyt w okresie przedświątecznym na dostawy do Paczkomatów jest olbrzymi i może skutkować brakiem przepustowości w niektórych lokalizacjach - ostrzegł Rafał Brzoska, twórca i prezes InPostu.
Miesiąc temu firma zapowiedziała, że we wrześniu 2021 roku uruchomi centrum logistyczne o powierzchni 9,04 tys. metrów kwadratowych w Krakowie.
InPost niedawno został wystawiony na sprzedaż przez swojego właściciela fundusz Advent, prawo pierwokupu ma Allegro.
Poczta Polska w październiku br. zapowiedziała, że do 2022 roku zainstaluje 2 tys. automatów służących do odbioru paczek, przede wszystkim z zakupami internetowymi. - Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego Poczta będzie rozwijać sieć automatów do odbioru przesyłek - stwierdził Tomasz Zdzikot, prezes Poczty Polskiej.
Dołącz do dyskusji: Sąd nadal nie rozstrzygnął sporu Poczty Polskiej i InPostu dot. marki Paczkomat