SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PKO BP z nową strategią. Obsługa głosowa IKO i platforma do handlu samochodami

PKO BP ogłosił nową strategię sięgającą 2022 roku. Bank zamierza zwiększyć swoją rentowność i osiągnąć zysk netto na poziomie ponad 5 mld złotych rocznie. PKO BP zapowiedział także rozszerzenie funkcjonalności aplikacji mobilnej IKO o obsługę głosową oraz wprowadzenie nowej platformy samochodowej, która ma służyć zarówno do zakupu auta przez klienta banku, jak i ułatwić dealerom sprzedaż ich samochodów.

W perspektywie 2022 r. PKO BP zamierza osiągnąć rentowność kapitału własnego na poziomie 12 proc., obniżyć wskaźnik kosztów do dochodów do 41 proc., utrzymać koszty ryzyka w przedziale 0,60  - 0,75 proc. oraz osiągnąć roczny zysk netto powyżej 5 mld zł. Zapowiadanym celem jest także efektywne zarządzanie adekwatnością kapitałową, tak aby współczynniki kapitałowe TCR i CET1 umożliwiały wypłatę dywidendy.

Bank podaje, że obecnie ma 10,9 mln klientów indywidualnych, obsługuje blisko 500 tys. firm i przedsiębiorstw oraz 15,7 tys. klientów korporacyjnych, samorządowych i instytucjonalnych. Do końca trzeciego kwartału 2019 r. udzielił im łącznie 253,3 mld zł finansowania, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo powierzonych mu 303,5 mld zł oszczędności.

PKO dodaje, że od momentu przyjęcia obecnej strategii w 2016 r. poprawiło swój zwrot z kapitału z 9,1 proc. na koniec 2016, do 10,9 proc. po trzecim kwartale 2019 r. W tym samym czasie bank systematycznie zwiększał efektywność działania obniżając wskaźnik kosztów do dochodów z 47,4 proc. na koniec 2016 do 42,0 proc. na koniec września 2019 r.

IKO sterowana głosem i platforma samochodowa

Przy okazji ujawnienia nowej strategii PKO BP poinformował o wprowadzeniu do mobilnej aplikacji IKO nowej funkcji pozwalającej użytkownikom na obsługiwanie tej platformy za pomocą komend głosowych.

Bank zaznaczył, że nowe rozwiązanie znajduje się obecnie w fazie testów, niebawem zaś zostanie ono udostępnione użytkownikom. Dzięki technologii rozpoznawania głosu oraz mechanizmom sztucznej inteligencji w pierwszym etapie możliwe będzie posługiwanie się komendami głosowymi w podstawowej nawigacji w aplikacji, przy funkcjach użytkowych czy sprawdzaniu salda. Ponadto możliwe jest także wykonywanie przelewów do zdefiniowanych odbiorców na numer konta i telefon, obsługa platformy Blik, doładowanie telefonu oraz odpowiedź systemu na najczęściej zadawane pytania.

PKO zapowiada, że w przyszłości dostępna będzie pełna funkcjonalność IKO za pomocą komend głosowych, pojawią się funkcje doradcze i wsparcie w zarządzaniu finansami oraz integracja z Asystentem Google.

Bank poinformował przy okazji, że liczba aktywnych aplikacji IKO wzrosła z 1 mln do ponad 4 mln, a liczba wykonywanych za pośrednictwem IKO transakcji zwiększy się z 11,6 mln zł w 2016 r. do ponad 170 mln na koniec 2019 r.

PKO zdradził także plany uruchomienia oddzielnej platformy ułatwiającej handel samochodami. Według zapowiedzi ma powstać serwis wspierający kontakty pomiędzy dealerami aut a ich potencjalnymi nabywcami. W ramach platformy bank zaoferuje związane z nią produkty finansowe, takie jak leasing czy kredyt dobrany do konkretnego zakupu. Na razie nie podano dokładnego terminu uruchomienia tego rozwiązania.

Strategia na 4 filarach

Jak wyjaśnia bank jego zaktualizowana strategia koncentruje się na czterech atrybutach, które przez kolejne 3 lata będzie rozwijał i wzmacniał. Według zapowiedzi jego Bank Przyszłości ma być:

Dostępny, mobilny i osobisty
Cyfrowy model bankowania zakłada rosnące wykorzystanie kanałów zdalnych oraz dalszą digitalizację procesów sprzedażowych i posprzedażowych. Bank będzie pogłębiał relacje z klientem dzięki zasilanej danymi spersonalizowanej ofercie. Dotyczy to także rozwoju segmentu firm i przedsiębiorstw. Z kolei sieć tradycyjnych oddziałów będzie w rosnącym stopniu pełniła rolę doradczą wspierając cyfrową edukację klientów.

Otwarty i innowacyjny
PKO Bank Polski będzie wykorzystywał możliwości jakie daje API, angażując tak jak dotychczas siłę całej Grupy Kapitałowej. Będzie oferował klientom także usługi wykraczające poza tradycyjną bankowość. Chmura Krajowa, której bank jest inicjatorem i udziałowcem, będzie kanałem sprzedaży usług dla firm. Będzie też konsekwentnie realizował strategię ekspansji międzynarodowej poprzez rozwój sieci oddziałów zagranicznych oraz narzędzi wspierających działalność polskich przedsiębiorstw poza granicami kraju.

Cyfrowy i sprawny
Bank będzie kontynuował digitalizację procesów wykorzystując m.in. robotyzację, sztuczną inteligencję i zaawansowaną analitykę danych. Dzięki wykorzystaniu usług chmurowych infrastruktura IT będzie łatwo skalowalna i będzie mogła być łatwo dostosowywana do rosnącego zapotrzebowania na moc obliczeniową. By zwiększyć cyberbezpieczeństwo PKO będzie intensywnie wykorzystywał nowe technologie w zakresie wykrywania i reagowania na zagrożenia.

Kształtujący kompetencje przyszłości
Bank będzie rozwijał przyjazne i nowoczesne środowisko pracy. Aby zrealizować ten cel będzie wykorzystywał zwinne metodyki i budował autonomiczne zespoły, stawiając na rosnąca współpracę wewnątrz organizacji. Będzie także rozwijał kompetencje technologiczne i przywódcze zapewniając pracownikom, zwłaszcza z działów IT, pracę w środowisku najnowszych technologii.

PKO BP miał w III kwartale 1,23 mld zł zysku netto. Po trzech kwartałach zysk netto grupy PKO BP wyniósł 3,31 mld zł.

Dołącz do dyskusji: PKO BP z nową strategią. Obsługa głosowa IKO i platforma do handlu samochodami

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl