Polscy fani sportu kibicują najczęściej w domu, w towarzystwie małżonków i z piwem (infografika)
4 na 5 Polaków co najmniej raz na kilka miesięcy ogląda zawody sportowe. Najchętniej kibicujemy w towarzystwie i przed telewizorem, w którym króluje piłka nożna i skoki narciarskie. Jeśli pijemy alkohol podczas transmisji sportowych, to najchętniej piwo, ale od mocniejszych alkoholi też nie stronimy - wynika z badania IQS i Grupy S/F (The Digitals i Scholz & Friends Warszawa).
Polacy narodem kibiców
4 na 5 Polaków ogląda jakiekolwiek zawody sportowe co najmniej raz na kilka miesięcy, ponad połowa co najmniej raz na tydzień, a 1/3 nawet kilku razy w tygodniu.
Kibicują zarówno kobiety jak i mężczyźni, szczególnie podczas wydarzeń związanych z piłką nożną, meczy reprezentacji Polski czy mistrzostw świata. Piłka nożna bezsprzecznie jest jedną z najpopularniejszych dyscyplin sportowych w Polsce, praktycznie na równi ze skokami narciarskimi. Każda z tych dyscyplin oglądana jest przez co najmniej 2/3 Polaków, aczkolwiek to właśnie piłka nożna ma najwierniejszych kibiców – co czwarty Polak (24 proc.) tym właśnie sportem interesuje się najbardziej.
Sport jest istotnym tematem rozmów w naszym kraju. O wydarzeniach sportowych dyskutujemy nie tylko w czasie ich trwania, ale również przed (36 proc.) oraz po ich zakończeniu (48 proc.). Rozmowy dotyczące dyscypliny sportowej bez odniesienia do konkretnego wydarzenia prowadzi 33 proc. badanych, a rozmowy odnoszące się do serii zawodów sportowych (np. liga) – 26 proc. Tylko 12 proc. Polaków nie rozmawia o sporcie i kibicowaniu w ogóle.
Kibicowanie okazją do spotkań, wyrażenia emocji i napicia się alkoholu
Kibicowanie stwarza też okazje towarzyskie. Wydarzenia sportowe oglądamy najczęściej z partnerami/małżonkami (37 proc.) lub znajomymi (32 proc.). Ponad 2/3 Polaków ogląda transmisje sportowe we własnym domu.
Oglądaniu relacji z wydarzeń sportowych towarzyszy często niezwykła ekspresja – 2/3 kibiców zdarza się krzyczeć podczas oglądania transmisji. Co drugi kibic (52 proc.) mocno przeżywa porażkę sportowców/drużyn, którym kibicują.
Kibicowaniu Polaków towarzyszy cała otoczka. Przygotowujemy jedzenie, najczęściej przekąski, ale także coś na ciepło. Istotnym elementem imprezy kibica są też napoje, w tym alkoholowe. Z alkoholi pijanych podczas transmisji piwo jest wybierane bez porównania najczęściej (92%) - pijają je niemal wszyscy oglądający transmisje meczy, którzy piją alkohol w ich trakcie. Nie stronimy też od mocniejszych alkoholi: 30% pije wódkę, a 27% deklaruje, że sięga po whisky.
Co trzeci kibic chętnie wybiera marki, które wspierają sportowców (najczęściej są to napoje, ale także artykuły spożywcze typu przekąski czy marki sprzętu elektronicznego).
Sport oglądany najczęściej w telewizji
Jeśli oglądamy piłkę nożną, to telewizor jest kluczowym medium. Co trzeci kibic ogląda mecze na laptopie, a co piąty na smartfonie.
Polacy nie chcą dodatkowo płacić za obejrzenie transmisji z meczu, a oglądać je bezpłatnie (60 proc.) lub w ramach płatnych kanałów TV, które mają w abonamencie (45 proc.). I choć kibice nadal zdobywają wiedzę o sporcie przede wszystkim z telewizji, to sięgają też do wielu innych źródeł. Zaglądają do internetu, śledzą zarówno oficjalne strony klubów i portale o tematyce sportowej, jak i profile osób, związanych ze sportem. Króluje Facebook, choć połowa osób spośród sięgających do mediów społecznościowych korzysta też z Instagrama, a co trzeci - z Twittera.
Raport "Świat Kibica" został przygotowany przez agencję badawczą IQS i Grupę S/F (The Digitals i Scholz & Friends Warszawa). Badanie zostało zrealizowane przez IQS w drugiej połowie stycznia 2020 r., metodą CAWI, N=1256.
Dołącz do dyskusji: Polscy fani sportu kibicują najczęściej w domu, w towarzystwie małżonków i z piwem (infografika)