Polski rynek z niższą widocznością reklam, ale z dłuższym kontaktem odbiorców z reklamami
Z danych firmy Meetrics wynika, że w III kwartale 2017 roku do 27,5 sekundy wzrósł na polskim rynku średni czas kontaktu z reklamą. To wynik lepszy od średniej europejskiej wynoszącej 14,5 sekund. Średnia widoczność reklam natomiast zmniejszyła się na naszym rynku do 55 procent.
Meetrics jest dostawcą rozwiązań do weryfikacji i poprawy widoczności, jakości oraz skuteczności kampanii reklamowych. Firma publikuje swoje raporty dotyczące wybranych krajów europejskich od 2016 r. Polska dołączyła do tego grona w II kwartale br., kiedy w czerwcu Meetrics uruchomiła w naszym kraju swój oddział i po raz pierwszy uwzględniła w swoim raporcie „Viewability Benchmark Report” polski rynek.
Zgodnie z raportem na 7 europejskich rynkach w III kwartale br. średnia oglądalność reklam wyniosła 55 proc. i była niższa o 2 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem. Znacznie obniżył się z kolei czas obcowania odbiorców z reklamami – do 14,5 sekundy (25,5 sekundy w II kwartale br.).
Z raportu „Viewability Benchmark Report”, wynika że średni czas kontaktu z reklamą w Polsce wzrósł (w porównaniu z poprzednim kwartałem) z 17,4 sek. do 27,5 sek.
Pod względem tego parametru nasz kraj ma lepszy wynik od średniej europejskiej, jednak są rynki na których odbiorcy są bardziej zaangażowani w oglądanie reklam – np. w Austrii to 32,8 sekundy, a w Niemczech 28,5 sekundy.
W III kwartale br. Polska znalazła się w środku stawki jeśli chodzi o wskaźnik Viewability, który plasuje się na naszym rynku na poziomie 55 proc. W Niemczech ten wskaźnik wynosi 58 proc., a we Francji 59 proc. Najniższy poziom Viewability wynoszący 52 proc. jest notowany na rynku brytyjskim, a najwyższy we Włoszech - 68 proc. i w Austrii - 67 proc.
Jeśli chodzi o formaty reklamowe to najlepsze wskaźniki jeśli chodzi o średnią widoczność reklam osiągnęły na polskim rynku reklamy Halfpage (62 proc.) i Skyscraper (58 proc.). Reklamy Billboard i Superbanner osiągnęły poziom po 50 proc., a reklamy Medium Rectangle 40 proc.
Z kolei w przypadku średniego czasu kontaktu z reklamą najlepiej wypadły formaty: Skyscraper (49,4 sek.) i Halfpage (30,5 sek.). Dalsze w kolejności były reklamy: Superbanner (27,2 sek.) oraz Medium Rectangle (22,6 sek.). Najniższymi wskaźnikami charakteryzował się format Billboard (12,7 sek.).
W obecnym raporcie po raz pierwszy pojawiły się również dane dotyczące kategorii wideo na wybranych rynkach, w tym także po raz pierwszy w Polsce. Średnia widoczność reklam (Viewability) w tej kategorii w Polsce wyniosła 47 proc. natomiast średni czas kontaktu z reklamą wideo wyniósł 15,1 sekundy.
W komentarzu do raportu Tomasz Piątkowski, country manager Meetrics w Polsce wskazuje na niektóre przyczyny wyników zanotowanych na polskim rynku reklamowym.
- Przyczynami są: mniejsze niż w poprzednim kwartale obłożenie wydawców, mocniejsze wykorzystywanie przez marketerów jakościowych powierzchni reklamowych oraz bardziej widocznych formatów reklamowych – ocenia Tomasz Piątkowski. - Taki wysoki czas kontaktu z reklamą może wydawać się zaskakujący, ale trzeba pamiętać, że jest to średnia dla wielu formatów reklamowych, także tych wyświetlanych na stałe w danym okresie.
Poniżej dane dotyczące rynku reklamowego w pozostałych poza Polską krajach badanych w III kwartale br. przez Meetrics.
W październiku br. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opracował standard widoczności reklam w internecie – viewability. Ma on zapewniać jednolity sposób weryfikacji efektywności kampanii reklamowych online na naszym rynku.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek z niższą widocznością reklam, ale z dłuższym kontaktem odbiorców z reklamami