Polskie Radio: Koszt nadawania stacji w DAB+ niższy niż w FM
Polskie Radio jest krytykowane za duże wydatki na emisję w DAB+, z której korzysta niewielu słuchaczy. Nadawca publiczny przesłał Wirtualnemedia.pl stanowisko, w którym wyjaśnia, że w rzeczywiści koszt nadawania jednej cyfrowej stacji jest duży niższy niż analogowej.
W skład multipleksu Polskiego Radia wchodzą: Jedynka, Dwójka, Trójka, Czwórka, Polskie Radio 24, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Kierowców, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio dla Ukrainy, Radio Poland, rozgłośnie regionalne i niekiedy ich kanały tematyczne. Polskie Radio informuje Wirtualnemedia.pl, że koszt rozpowszechniania 10 programów ogólnopolskich na multipleksie DAB+ w roku 2022 wyniósł 6 641 000 zł, natomiast w roku 2023 - 7 908 769,23 zł.
Do 7,9 mln zł dochodzą jeszcze koszty programowe stacji, które są oferowane tylko w DAB+ i internecie. Polskie Radio dla Zagranicy (Radio Poland) kosztowało w 2023 roku 21,3 mln zł (17,3 mln zł rok wcześniej). Dalej znalazły się: Czwórka 14,1 mln zł (prawie 18 mln zł), Polskie Radio Kierowców niespełna 8 mln zł (8,6 mln zł), Polskie Radio Dzieciom 7,2 mln zł (9,3 mln zł), Polskie Radio dla Ukrainy 7 mln zł (2,9 mln zł) i Polskie Radio Chopin 5,8 mln zł (4,3 mln zł). To łącznie 71,3 mln zł.
Emisja analogowa kosztuje więcej
Proces poszerzenia zasięgu multipleksu DAB+ Polskiego Radia zaczął się na początku października. Docelowo zasięg ludnościowy może wynieść nawet ok. 93 proc., a powierzchniowy blisko 90 proc. W niemal całej Polsce za ten proces i nadawanie odpowiada Emitel. Zawarte umowy opiewają na 59,5 mln zł brutto i obowiązują od 1 października 2023 roku do 31 sierpnia 2027 roku. W Bydgoszczy i części województwa kujawsko-pomorskiego wybrano ofertę PSN Infrastruktura (1,25 mln zł).
- Powyższe kwoty dotyczą łącznie kompleksowej usługi multipleksacji, regionalizacji, dosyłu i emisji wszystkich 12 programów radiowych nadawcy publicznego, w tym 10 programów Polskiego Radia S.A. oraz po 2 programy regionalne 17 Rozgłośni Regionalnych w każdym z regionów, dla prawie 4 letniego okresu świadczenia usług o praktycznie ogólnopolskim zasięgu (zasięg mobilny).W części dotyczącej Polskiego Radia S.A., łączna wartość usług emisji DAB+ wynikających z zawartych umów dla kilkuletniego okresu, to kwota brutto 46,9 mln zł (38,1 mln zł netto +23% VAT). Pozostała kwota dotyczy usług realizowanych na rzecz Rozgłośni Regionalnych w oparciu o zawarte przez nie odrębne umowy - wyjaśnia Polskie Radio w stanowisku przesłanym Wirtualnemedia.pl.
Nadawca publiczny zauważa, że między kosztami emisji cyfrowej i analogowej są różnice. - Biorąc pod uwagę fakt, że wraz z zawarciem nowych umów, od 1 października 2023 r. następuje sukcesywna rozbudowa sieci nadawczej oraz możliwość nadawania wielu programów w multipleksie - jednostkowy roczny koszt nadawania programu w DAB+ to kwota rzędu ok. 1 mln zł netto. Porównując z kosztami emisji w sieci analogowej UKF-FM np. programu o najmniejszym zasięgu tj. Programu 4 - Polskie Radio 24, który rocznie wynosi ok. 6,2 mln zł netto oraz Programu 1 – Jedynka, gdzie wynosi on rocznie już ok. 13,5 mln zł netto, plus dodatkowo roczny koszt opłat za prawo dysponowania częstotliwością, wskazuje to na znaczną różnicę finansową. Roczny koszt opłat za częstotliwości dla całego ogólnopolskiego multipleksu DAB+ to 74 tys. zł, natomiast w przypadku emisji UKF-FM dla czterech programów Polskiego Radia S.A., przekracza kwotę 3 mln zł - tłumaczy Polskie Radio.
Proces poszerzenia zasięgu multipleksu powoli dobiega końca. - Do tej pory uruchomiono emisję DAB+ prawie z wszystkich obiektów nadawczych przewidzianych w zawartych w umowach. Uruchomienie dwóch ostatnich stacji tj. SLR Głobikowa oraz TSR Choczewo / Żelazno nastąpi w najbliższych tygodniach - zapowiada Polskie Radio.
Niska słuchalność stacji w DAB+
Z badania Radio Track Kantar Polska wynika, że w 2023 roku dzienna liczba słuchaczy za pośrednictwem anteny FM wyniosła 17 386 000. W przypadku internetu było to 2 260 000, dekodera telewizyjnego 483 tys., a odbiornika DAB+ 72 tys. Wielkość próby to 83 977. Dla porównania, w 2022 roku dzienna liczba słuchaczy przez FM wyniosła 18 380 000. W internecie było to 2 106 000, w przypadku dekoderów 503 000, a DAB+ 44 tys. Choć widać pewien wzrost popularności, to wciąż wynik obarczony ryzykiem błędu statystycznego, wielokrotnie mniejszy niż w przypadku odbioru FM.
Dotarliśmy też do danych w odniesieniu do konkretnych rozgłośni Polskiego Radia, które mają najszerszy cyfrowy zasięg. W 2023 roku liderem była Jedynka. Jej dzienna liczba słuchaczy FM wyniosła 1 346 000, przez internet 63 tys., przez dekoder 14 tys., a w DAB+ 18 tys. Kolejne miejsce zajęła Trójka. Liczba słuchaczy przez FM wyniosła 620 tys., drogą internetową sygnał tej stacji odtwarzało 53 tys. osób, przez dekoder 8 tys., a DAB+ 10 tys. W przypadku Polskiego Radia 24 było to odpowiednio: 322 tys., 43 tys., 3 tys. i 7 tys. Czwórki można słuchać tylko przez internet (30 tys.) i DAB+ (2 tys.). Podobnie wygląda sytuacja z Polskim Radiem Kierowców. Dzienna liczba słuchaczy w sieci wyniosła 49 tys., a przez DAB+ 2 tys.
Stacje komercyjne od lat krytykują DAB+, który ich zdaniem jest przestarzałą technologią i wymaga niepotrzebnych inwestycji. Krytykują też nadawcę publicznego za wielomilionowe inwestycje w tę technologię. - Polskie Radio od lat wydaje gigantyczne pieniądze, które dostaje z abonamentu i z budżetu państwa – czyli z podatków wszystkich Polaków – i przeznacza je na utrzymywanie anten, których nikt nie słucha, bo mało kto ma w naszym kraju odbiorniki DAB+. I widzimy to w danych słuchalnościowych. Jest to absolutne wyrzucanie pieniędzy w błoto zwłaszcza, że Polskie Radio nie ma pomysłu na te anteny - mówił Wirtualnemedia.pl menadżer z jednej ze stacji komercyjnych.
Zwrócił uwagę, że już od kilku lat koszty emisji w DAB+ są nieadekwatne do liczby słuchaczy. - W 2020 roku na samą emisję przy pomocy nadajników DAB+ przeznaczono z abonamentu 5,36 mln zł. A do tego należy dodać jeszcze koszty produkcji programu, wynagrodzenia dla dziennikarzy. A średni zasięg dzienny wszystkich anten Polskiego Radia na DAB+ wynosi zaledwie niecałe 30 tys. osób. Taniej by było nagrywać audycje dla nich na płytach CD i wysyłać im pocztą - ironizował dwa lata temu menedżer z komercyjnej stacji.
Dołącz do dyskusji: Polskie Radio: Koszt nadawania stacji w DAB+ niższy niż w FM
Spokojnie, za 3 lata funkcjonariusz Majcher trafi przed sąd za swoją pozorowaną likwidację razem z gangsterem Sienkiewiczem