SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio Track z pozytywną oceną audytu CESP. Zlecili go najwięksi nadawcy

Badanie Radio Track, będące standardem pomiaru słuchalności radia w Polsce, przeszło niezależny audyt przeprowadzony przez międzynarodowy instytut CESP (Centre d'Etude des Supports de Publicite), specjalizujący się w doradztwie i kontroli pomiaru mediów. W opinii przedstawicieli instytutu, Radio Track jest jednym z najlepiej zaprojektowanych badań radia i został określony mianem badania premium.

W raporcie pokontrolnym audytorzy CESP piszą m.in., że metodologia Radio Track jest zgodna ze światowymi standardami i gwarantuje właściwe odzwierciedlenie poziomu słuchalności radia - zarówno jako medium ogółem, jak i wyników poszczególnych stacji.

Audyt metodologii badania Radio Track został zlecony przez Grupę RMF, Grupę Eurozet, Grupę Radiową Time oraz Grupę Radiową Agory. Decyzja o jego realizacji zapadła we wrześniu 2021 r. i wówczas rozpoczęły się rozmowy z CESP. Sam audyt rozpoczął się w styczniu 2022 r., a zakończył w kwietniu.

Badanie Radio Track realizowane jest metodą Day After Recall (DAR), która polega na zadawaniu pytań dotyczących faktów i wydarzeń z dnia poprzedniego. Ankieter pyta respondenta o kolejne zdarzenia dnia wczorajszego, które pozwalają podzielić dzień na etapy i tworzą kontekst pytań o słuchanie radia, np.: "O której się Pan obudził?", "O której wyszedł Pan z domu?", "Czy słuchał Pan radia między przebudzeniem, a wyjściem z domu?", itd. Następnie padają pytania o to, jakie stacje i jak długo były słuchane. "Osadzenie (zakotwiczenie) słuchania radia w codziennych czynnościach sprzyja odświeżaniu pamięci respondenta, co zwiększa precyzję udzielanych odpowiedzi" - czytamy w komunikacie Radio Track.

Rozmowa, w której uwaga respondenta koncentruje się na odtworzeniu czynności dnia poprzedniego, poprzedzona jest pytaniami o znajomość stacji. Odczytywanie pełnej listy rozgłośni dostępnych w miejscu zamieszkania respondenta, pozwala mu przypomnieć sobie ich nazwy. Brak odczytania listy prowadziłby do tego, że respondenci mogliby zapomnieć o mniejszych stacjach, rzadziej promujących się czy też takich, które rozpoczęły nadawanie niedawno.

Badanie Radio Track od 22 lat

Próba badania Radio Track składa się z części ogólnopolskiej i nadreprezentacji, które obejmują 28 lokalnych rynków radiowych. Konstrukcja próby pozwala na dokładne doświetlenie tych rynków, dzięki czemu co miesiąc udostępniane są aktualne wyniki ponad 200 lokalnych stacji (łącznie badaniem objętych jest ponad 300 rozgłośni).

Radio Track jest największym badaniem medialnym w Polsce realizowanym codziennie od 22 lat. Każdego roku przeprowadzanych jest 84 tys. wywiadów. Badanie realizuje instytut badawczy Kantar Polska, który jest członkiem branżowej organizacji OFBOR, posiada audyt kontroli jakości pracy ankieterów PKJPA oraz działa zgodnie z Kodeksem Esomar.

Instytut CESP działa od 60 lat. Specjalizuje się w prowadzeniu regularnych audytów systemów pomiaru mediów oraz w działaniach konsultingowych. Zajmuje się badaniami radia, telewizji, internetu, prasy i reklamy. Obecnie prowadzi stałą działalność na 20 rynkach medialnych. W Polsce prowadził wielokrotnie audyty badań oglądalności telewizji, aktualnie realizuje także audyt badania OOH Gemius.

Nowe badanie radiowe

Jak już informowaliśmy kilka dni temu publikowano pierwsze wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów dotyczące słuchalności radia. RMF FM i Radio ZET mają nieco wyższe udziały niż według Radia Track, natomiast rozgłośnie Polskiego Radia i Radio Maryja - dwukrotnie-trzykrotnie wyższe.

Badanie korzystania z treści audio jest realizowane przez Krajowy Instytut Mediów od początku br. w formie wywiadów telefonicznych, w ciągu roku ma objąć 150 tys. respondentów. Wywiady są realizowane codziennie wśród losowo wybranych osób w wieku 15 lat i więcej (realizatorzy badania dzwonią na numery komórkowe).

Dołącz do dyskusji: Radio Track z pozytywną oceną audytu CESP. Zlecili go najwięksi nadawcy

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Prezes Agnieszka
Nieprawda!! Jest niezgodny z konstytucją i domagamy się reasumpcji! Trójka ma więcej słuchaczy niż RMF i Zetką!! Kłamią bo chcą zniszczyć dojną zmianę!!
odpowiedź
User
A kuku
Przeciez to jasne jak słońce. Wszelkie sugestie posłanki L i proby deprecjonowania to łapanie się brzytwy. Szybka firma z szopy za 24 bańki i spektakularny wzrost słuchalności 🤣 Nic nie zmieni faktu, że prezeska z przewodniczącym i posłanką doprowadzili do upadku PR. Nic.
odpowiedź
User
Eksport mediowy
Czyli badanie przestarzałe i bez sensu, ale robione zgodnie z procedurami.
odpowiedź