Radio ZET na sprzedaż. „Zaczynają się rozmowy na ten temat”
Firma Czech Media Invest, która zaledwie kilka miesięcy temu kupiła Grupę Eurozet (nadawcy Radia ZET, Antyradia, Meloradia i Chillizet), teraz chce ją sprzedać. Kwota transakcji ma wynieść minimum 73 mln euro.
- Czesi chcą sprzedać Radio Zet i zaczynają już rozmowy na ten temat - dowiedział się "Puls Biznesu" od źródła zbliżonego do Czech Media Invest (CMI).
- Właściciel Grupy Eurozet myśli o jej sprzedaży. Do transakcji może dojść, jeśli tylko zaoferowana cena będzie satysfakcjonująca - potwierdziła także osoba zbliżona do polskiej spółki.
Wśród potencjalnych inwestorów wymienia się właściciela Cyfrowego Polsatu Zygmunta Solorza, spółkę Fratrię (wydaje m.in. tygodnik „Sieci” i portal wPolityce.pl) oraz należącą do Zbigniewa Benbenka Grupę ZPR Media. Rzecznicy prasowi Polsatu i Grupy ZPR Media nie chcieli komentować tych doniesień. Natomiast rzeczniczka Eurozetu odsyła w tej sprawie do Czech Media Invest.
Czech Media Invest kupiło Eurozet
Kupno przez Czech Media Invest rozgłośni radiowych francuskiego koncernu Lagardère w Polsce Czechach, Rumunii i na Słowacji ogłoszono w kwietniu br. Kwota transakcji wyniosła 73 mln euro. W sierpniu powołano nową radę nadzorczą Eurozetu, w której jest trzech członków zarządu Czech Media Invest.
Koncern Lagardère w naszym kraju od początku lat 90 był właścicielem Eurozetu, do którego należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe tych stacji.
Według badania Radio Track w III kwartale br. Radio ZET miało 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, Antyradio - 2,1 proc., Meloradio - 0,9 proc., a Chillizet - 0,3 proc.
Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu br. serwis RadioZET.pl zanotował 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl - 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, a ChilliZET.pl - 1,21 mln. użytkowników i 3,63 mln odsłon.
Do Eurozetu należą też spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W ub.r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.
Czech Media Invest do tej pory w branży prasowej i internetowej
Czech Media Invest wydaje w Czechach cztery dzienniki (m.in. „Blesk”, „Aha!” i „Sport”) oraz szereg magazynów i serwisów internetowych. Ponadto ma dwie drukarnie oraz zajmuje się wydawaniem książek i dystrybucją prasy. Cztery lata temu należący do firmy Czech News Center Holding przejął czeski oddział Ringier Axel Springer (który miał drukarnię i wydawał m.in. „Blesk” i „Aha!”). Kwotę tej transakcji szacowano na 170 mln euro.
Szefem i współwłaścicielem firmy jest Daniel Křetínský, właściciel koncernu energetycznego EPH (ma 94 proc. jego udziałów). Dwa lata temu 31 proc. udziałów spółki zależnej EPH odpowiadającej za infrastrukturę sprzedał grupie inwestorów za 1,6 mld dolarów. „Forbes” w br. wycenił majątek Křetínskiego na 2,6 mld dolarów.
Firma uzasadniła, że kupno biznesu radiowego Lagardère w czterech krajach wynika ze strategii rozwoju zakładającej działalność w nowych sektorach rynku mediowego.
W strukturze koncernu Lagardère biznes radiowy przyniósł w ub.r. 22 proc. wpływów pionu Lagardère Active, mniej niż prasa (39 proc.) i telewizja (32 proc). 77 proc. przychodów tego pionu osiągnięto we Francji.
W ub.r. Lagardère Active zanotował 872 mln euro wpływów, po spadku o 4,7 proc. w skali roku. Tłumaczono to m.in. spadkiem słuchalności stacji Europe 1, ograniczeniem działalności firmy produkcyjnej Lagardère Studios i spadkami na rynku prasowym. Zysk EBIT Lagardère Active zmalał rok do roku z 78 do 70 mln euro.
Dołącz do dyskusji: Radio ZET na sprzedaż. „Zaczynają się rozmowy na ten temat”
Buszkowska pierwsza out po zmianie