Raport COMvergence: OMD i GroupM liderami w 2022 roku
OMD pozostaje czołową światową agencją mediową,a GroupM - światowym liderem w zakresie obsługiwanych budżetów - wynika z najnowszego raportu COMvergence za 2022 rok. o globalny ranking budżetów i udziałów w rynku (BMS) w oparciu o ostateczne rozliczenia agencji mediowych i grup w 2022 r., w tym wydatki na media cyfrowe.
Z łączną kwotą obsługiwanych budżetów w 2022 r. szacowaną na 22,5 mld dolarów i dynamiką wzrostu na poziomie +1,6proc., OMD pozostaje najlepiej ocenianą siecią agencji mediowych na świecie.
Tuż za nią plasuje się Mindshare (GroupM/WPP) z 22 mld dolarów budżetów (-1,2 proc.), a MediaCom (GroupM/WPP) zajął trzecie miejsce z łączną kwotą budżetów w wysokości 20 mld dolarów (+20,7 proc.).
Na poziomie grup mediowych to GroupM pozostaje światowym liderem z 15,9 proc. udziałem w rynku branżowym i 63,9 mld dolarów globalnych budżetów (wzrost o +7,2 proc.w porównaniu z 2021 r.).
Kolejne miejsce zajmuje Publicis Media z kwotą 45,7 mld dolarów (+8,5 proc.). Omnicom Media Group zamyka pierwszą trójkę z wynikiem 38,3 mld dolarów (+8,2 proc.).
W marcu 2022 r. sieci i grupy agencji mediowych z tzw. wielkiej szóstki wycofały się z Rosji i przekazały własność swoich agencji lokalnym zespołom zarządzającym. Aby lepiej zobrazować dynamikę grup agencji w zeszłym roku (tj. wzrost wynikający z nowych działań biznesowych i organiczny wzrost wydatków obecnych klientów), firma COMvergence przekształciła globalne dane za 2021 r., wykluczając rozliczenia z Rosji.
Dwie trzecie globalnych budżetów w rękach tzw. wielkiej szóstki
Łączne rozliczenia agencji w 2022 r. stanowią około 60 proc. światowych wydatków (netto) na media, które według szacunków COMvergence wyniosą 401 mld dolarów (wzrost o 6,4proc.) na 46 rynkach, w porównaniu z 377 mld dolarów w 2021 r.
Pozostałe 40 proc. budżetów jest obsługiwana przez mniejsze niezależne agencje mediowe i cyfrowe, lokalne agencje reklamowe na niektórych rynkach oraz wewnętrzne zespoły reklamodawców.
Globalne budżety zarządzane przez sieci agencji mediowych należące do holdingów z tzw. wielkiej szóstki oraz głównych niezależnych agencji mediowych osiągnęły 253 miliardy dolarów w 2022 roku. Łącznie reprezentują one 96 proc. globalnych inwestycji w media zbadanych przez COMvergence i odnotowały ogólny wzrost o +8 proc. w porównaniu z 2021 r.
COMvergence szacuje, że wydatki na media cyfrowe osiągnęły 48 proc. udziału w globalnych wydatkach w 2022 r. i wyniosły na 121 mld dolarów (na wydatki cyfrowe obsługiwane przez tzw. wielką szóstkę i główne niezależne firmy). To wzrost z 43 proc. w 2021 r. i 39 proc.w 2020 r.
Wśród sieci agencji mediowych wskaźnik ten waha się od 39 proc. dla Initiative do 63 proc. dla Essence. Różnice są mniej znaczące na poziomie grupy, gdzie udział cyfrowy waha się od 44 proc. dla Havas Media Network do 51 proc. dla OMG.
Wśród grup mediowych z wielkiej szóstki wydatki na media cyfrowe wzrosły o +16 proc. rok do roku, osiągając poziom 102,3 mld dolarów. Tymczasem wydatki na media offline spadły o -1 proc., do 110,9 mld dolarów.
Obecne badanie BMS obejmuje 107 niezależnych lokalnych agencji mediowych, co stanowi łączną kwotę budżetów w 2022 r. w wysokości 25,5 mld dolarów (lub około 11 proc. wszystkich budżetów mierzonych przez COMvergence na całym świecie).
Dołącz do dyskusji: Raport COMvergence: OMD i GroupM liderami w 2022 roku