SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rynek mediów poza strefą komfortu (relacja z Purple Day 2014)

Zmiany są nieuchronne, dzieją się tu i teraz, również na rynku mediów. Choć czasem trudno przewidzieć ich konsekwencje, ważne, aby próbować i działać. O tym, jak zmienia się konsument, w którym kierunku rozwijają się nowe technologie i czy za tymi zmianami podąży rynek mediów rozmawialiśmy podczas Purple Day 2014 - corocznej konferencji organizowanej przez dom mediowy Mindshare Polska - relacjonuje Maciej Świątek.

Maciej ŚwiątekMaciej Świątek

Światowej klasy designer Janusz Kaniewski na przykładzie branży motoryzacyjnej opisał zmiany, które dzieją się na co dzień, a na które zazwyczaj nie zwracamy uwagi. Z prezentacji wypłynęły ciekawe wnioski dla praktyków rynku mediów. Prawdziwy wizjoner wbrew pozorom nie czyta tylko pism branżowych, ale obserwuje rzeczywistość poza mainstreamem, czyli np. na portalach typu Kwejk, Demotywatory albo czytając komentarze na Onet.pl czy Gazeta.pl. Serwisy te są źródłem głosu młodego pokolenia. Właśnie tam możemy obserwować zachowania tych, którzy za 10 lat będą podejmować decyzje zakupowe. Młode pokolenie myśli innymi kategoriami i będzie w inny sposób niż my decydować o swojej przyszłości. Warto to uwzględnić w zmianach komunikacji oraz pozycjonowaniu marek.

Obszarem, w którym zmiany są najbardziej widoczne, jest technologia. Konsument XXI w. korzysta z nowych technologii w sposób pełny, ale subiektywny - akceptuje te rozwiązania, które dają mu coś więcej. Mija czas gadżetów dla bycia gadżetem. Motywem przewodnim jest funkcjonalność, którą możemy także wykorzystać w reklamie – dając coś więcej, i odbierając coś w zamian. Alex Stil, head of digital EMEA & global head of programmatic, Mindshare Worlwide, mówiąc o ważnej roli mediów cyfrowych w naszym życiu, udowodnił, że przyszłość należy do big data. Największym wyzwaniem jest analiza danych - samo agregowanie informacji to tylko wierzchołek góry lodowej. Mieć dane a wyciągnąć z nich wnioski to dwie odrębne kwestie, dlatego potrzebna jest zmiana w podejściu do danych, większe ich zrozumienie i analizowanie na znacznie głębszym poziomie.

Podczas Purple Day 2014 eksperci dyskutowali także o tym, że zmiana jest procesem koniecznym, ale często trudnym. Case’y omówione przez klientów pokazały, że odwaga i dobry pomysł stanowią klucz do sukcesu. Firmy, które z pozoru nie miały dużych szans powodzenia - z racji tradycyjnej oferty, mniejszej skali biznesu czy przyzwyczajeń konsumentów - wcale nie są na przegranej pozycji. Dobre zrozumienie potrzeb klienta i uwarunkowań rynku pozwala wprowadzać zmiany gwarantujące sukces. Ważne, aby próbować i działać, bo stanie w miejscu, w czasach kiedy wokół zmienia się wszystko, jest praktycznie poddaniem się bez walki i czekaniem na porażkę.

Zmieniać będą się też media. Oprócz „mitycznego” przejścia z offline do online, o którym wszyscy mówią, czeka nas też zmiana systemów dostępu, dzieląc kontent na podstawowy i premium. Proces, który z pozoru dzieje się od dawna, będzie dużym wyzwaniem dla wydawców w najbliższych latach. Trzeba wypracować takie rozwiązanie, aby monetyzacja przyniosła korzyści wydawcy oraz została zaakceptowana przez konsumenta. Brak modeli premium w online przy spadku popularności form offline, które to zawsze były źródłem kontentu, w dłuższej perspektywie się nie sprawdzi. Obserwując rynek, widać także zmiany w portfoliu dostawców. Oferta jest bowiem rozwijana, ale nie tylko w stronę online - dzięki cyfryzacji telewizji powstają nowe stacje, które szybko zyskują widzów.

Wyzwaniem dla rynku mediów będą także zmiany demograficzne. Polskie społeczeństwo - analogicznie, jak na Zachodnie - starzeje się w bardzo szybkim tempie. Media będą musiały liczyć się nie tylko z odpływem widowni, ale również z innymi modelami konsumpcji, ponieważ młode grupy nie powielają schematów komunikacji osób starszych. Próbą odpowiedzi mediów na to wyzwanie jest na pewno zmiana grup rozliczeniowych w stronę grup szerszych i starszych, ale jest to rozwiązanie tymczasowe, zmieniające obraz na papierze, nie dające rozwiązania sytuacji na stałe.


Maciej Świątek, dyrektor pionu client leadership w Mindshare Polska

Dołącz do dyskusji: Rynek mediów poza strefą komfortu (relacja z Purple Day 2014)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Planner
To nic odkrywczego - miazma słowna i bełkot ! Ludzie nie możecie dać czegoś naprawdę odkrywczego a nie same truizmy?!
odpowiedź