SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Sony zapowiedziało PlayStation 4, nową konsolę do gier (wideo)

Japoński gigant elektroniczny Sony, wczoraj podczas pokazu w Nowym Jorku zapowiedział swoją najnowszą konsolę stacjonarną - Sony PlayStation 4.

Architektura sprzętowa konsoli ma być bardzo zbliżona do komputerów osobistych. PlayStation 4 ma korzystać z procesora typu x86 oraz specjalnie podkręconej, pecetowej karty graficznej. Układy te będzie wspierało dodatkowo 8 GB szybkiej pamięci RAM typu GDDR5.

W zestawie razem z konsolą sprzedawany będzie kontroler DualShock 4 - następca padów znanych ze wszystkich poprzednich stacjonarnych przedstawicieli rodziny PlayStation. Od wcześniejszych modeli odróżnia go jednak niewielki panel dotykowy z przodu, oferujący dodatkowe możliwości. Z kontrolerem połączony będzie też specjalny czujnik, śledzący jego położenie. DualSchock ma posiadać również nowy przycisk Share, służący do nagrywania i umieszczania w sieci krótkich klipów z gier.

 

Ponadto, jako kontrolera będzie można używać także najnowszej przenośnej konsoli Sony - PS Vita. Integracja z Vitą ma być wbudowana we wszystkie gry dostępne na PlayStation 4. Dodatkowo, PS4 będzie kompatybilne z kontrolerem ruchu Move znanym z PlayStation 3. Krótką prezentację możliwości Move w połączeniu z możliwościami technicznymi nowego urządzenia pokazało studio Media Molecule (twórcy LittleBigPlanet), najpierw tworząc wirtualne rzeźby, a potem teatrzyk kukiełkowy połączony z muzycznym koncertem.

Konsola będzie posiadała specjalny chip, odpowiadający za kontrolę pobierania i wysyłania danych przez internet nawet, kiedy samo urządzenie jest wyłączone. Ponadto, dane będą pobieranie w częściach, dzięki czemu z zawartości będzie można korzystać jeszcze zanim całość zostanie ściągnięta z sieci – dotyczy to także gier. Co więcej, urządzenie ma uruchamiać się i działać błyskawicznie, niemal bez żadnego wczytywania.

PlayStation 4 ma także być najbardziej społecznościową konsolą Sony. Użytkownicy będą mogli w każdej chwili dzielić się grafikami oraz krótkimi, 10-sekundowymi klipami z gier. Wbudowany w interfejs będzie także bardzo prosty edytor wideo oraz funckja streamowania swojej rozgrywki na żywo, z możliwością komentowania, a nawet natychmiastowego dołączenia do zabawy przez jednego ze znajomych.

Istotna ma być również personalizacja. System ma „uczyć się” nawyków użytkownika i nie tylko pokazywać mu najnowsze informacje na temat jego ulubionych gier, gatunków i producentów, ale nawet automatycznie rozpoczynać pobieranie zawartości, która może mu się spodobać.

W zeszłym roku Sony kupiło cloud gamingową firmę GaiKai. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami, japońska firma ma zamiar w pełni wykorzystać to przy swoim najnowszym produkcie. Dzięki możliwości grania w chmurze, nowe pozycje będzie można testować już z poziomu wirtualnego sklepu PlayStation Store.

Podczas prezentacji konsoli doczekaliśmy się też zapowiedzi kilku gier tworzonych przez wewnętrzne studia Sony. Wśród nich znalazły się między innymi kolejna część popularnej serii KillZone, KillZone: Shadowfall oraz Knack – platformówka, nad którą pracuje Mark Cerny, współtwórca takich hitów jak Crash Bandicoot czy Ratchet & Clank. Driveclub natomiast to projekt Evolution Studios (twórcy Motorstorm) – kooperacyjna gra wyścigowa. Liczyć mają się wyniki zespołowe, a nie osiągnięcia pojedynczych osób. Możliwe mają być nawet turnieje, w których udział wezmą setki drużyn. Swój najnowszy projekt pokazało również studio Suckerpucnh. Będzie to kolejna część osadzonej w dystopijnych realiach gry akcji inFamous, zatytułowana Second Son.

Poza dużymi produkcjami od wielkich studiów deweloperskich, na PS4 obecne będą także gry indie. Jedną z nich będzie The Witness Jonathana Blow, twórcy Braid. Sam Blow opisuje ją jako grę z otwartym światem i mechaniką opartą na zagadkach, z których każda została zaprojektowana tak by wiązać się z jakąś konkretną ideą.

Swoje nowe gry pokazały też firmy zewnętrzne. Japoński Capcom pochwalił się nowym silnikiem graficznym Panta Rhei, napędzającym Deep Down – produkcję osadzoną w realiach fantasy. Ubisoft z kolei zapowiedział na PlayStation 4 Watchdogs – jeden z najgłośniejszych tytułów zeszłorocznych targów E3 – sandboksową grę akcji, przywodzącą na myśl Grand Theft Auto i Deus Ex. Jednym z największych zaskoczeń było pojawienie się na konferencji Sony Blizzard, firmy kojarzonej przede wszystkim z komputerami osobistymi. Na PlayStation 4 (oraz na PlayStation 3) z ich stajni ukaże się zeszłoroczny hit – Diablo III. Ostatnią prezentację miało Bungie – firma odpowiedzialna za kultowe Halo, znane z Xboksa. Współpracujące do Activision studio zaprezentowało Destiny (ukaże się również na PS3) – epicką grę akcji w realiach science fiction, stawiającą przede wszystkim na ciągłą łączność graczy z siecią. Twórcy nazwali tę produkcję „pierwszą strzelanką ze współdzielonym światem”.

PlayStation 4 ma trafić na rynek w okresie świątecznym. Sony nie podało jednak ani dokładnej daty, ani ceny urządzenia. Japońska firma nie pokazała nawet samej konsoli. Prawdopodobnie zrobi to dopiero za kilka miesięcy, podczas tegorocznych targów E3.

Dołącz do dyskusji: Sony zapowiedziało PlayStation 4, nową konsolę do gier (wideo)

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ekspert
żenada, mega porażka Sony - ta konferencja to gwoźdź do trumny tego molocha!!!
0 0
odpowiedź
User
paweł
Dziękuję, postoję. Dopiero co kupiłem PS3 superslim, jak na moje wymagania, będzie wystarczająca na najbliższe 10lat ;] Obrażam się na Sony za brak wsparcia kompatybilności gier z PS3 na PS4.
0 0
odpowiedź
User
kasia działkowska
Dokladnie tak ... Dopiero co ps3 weszlo. Za chwile nie bedzie do nich gier. Nigdy wiecej sony!
0 0
odpowiedź