„Chcę zrozumieć” w nowej kampanii rządowej o szczepieniach na covid
Z początkiem października ruszy kampania informacyjna Ministerstwo Zdrowia „Chcę zrozumieć” mająca przekonać do szczepień przeciw COVID-19 tych, którzy wciąż jeszcze mają wątpliwości. - Będzie polegała na uszanowaniu tego, że jest to decyzja autonomiczna - zapowiada Adam Niedzielski.
Z badań focusowych wynika, że osoby nieprzekonane oczekują więcej przystępnych informacji na temat szczepionek. Dlatego wraz z kampanią MZ uruchomi też stronę internetową z niezbędną wiedzą - gov.pl/chcezrozumiec.
W pełni zaszczepionych jest już ponad 22,5 mln Polaków – podaje resort zdrowia. W dodatku - jak wynika z badań Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Warszawskiego i agencji badawczej ARC Opinia i Rynek - postawy osób sceptycznych wobec szczepień w czasie pandemii zmieniły się. Co trzecia osoba, która jeszcze w 2020 r. deklarowała, że nie zaszczepi się przeciwko COVID-19, zrobiła to w 2021 roku przynajmniej jedną dawką.
Jeszcze większa zmiana zaszła wśród osób wyrażających niepewność wobec takich szczepionek w 2020 roku. Ponad połowa z nich przyjęła jednak przynajmniej jedną dawkę. - Wciąż jednak duża część Polaków ma wątpliwości. Dlatego z początkiem października rozpoczynamy kampanię „Chcę zrozumieć” – informuje Ministerstwo Zdrowia.
„Spokojnie, rzeczowo przekonywać”
Kampania „Chcę zrozumieć” ma spokojnie i rzeczowo przekonywać, a nie tylko zachęcać do szczepień. - Pokazujemy, że rozumiemy wątpliwości i w odpowiedzi na nie dostarczymy argumentów, które pomogą podjąć decyzję – mówił minister Adam Niedzielski podczas środowej konferencji inaugurującej kampanię, dodając: - Kampania będzie polegała na uszanowaniu tego, że decyzja o szczepieniu jest to decyzja autonomiczna.
Ministerstwo opracowało filmowe spoty i materiały graficzne. Strona internetowa gov.pl/chcezrozumiec zawierać ma z kolei najważniejsze informacje o szczepionkach i szczepieniach. - Nie unikamy na niej trudnych tematów, dotyczących rzadko występujących, ale możliwych skutków ubocznych szczepień. Jesteśmy przekonani, że otwartość i chęć zrozumienia to dobra postawa w rozmowie z osobami nieprzekonanymi – przekonywał minister.
Dr Anna Lewandowska, konsultant krajowy w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, w trakcie konferencji mówiła, że rozmawiała z wieloma wątpiącymi, w tym rodzicami. - Za większością decyzji o braku szczepienia krył się lęk. Kampania "Chcę zrozumieć" ma rozwiać wątpliwości, a tym samym przekonać niezdecydowanych rzeczową argumentacją – tłumaczyła.
Resort zmienia narrację
W 2021 roku MZ prowadziło już kampanię zachęcającą do szczepień – pod jasnym, krótkim hasłem „#SzczepimySię”. Jednak – zdaniem wielu ekspertów – kampania pozostawała „pustym apelem”, a problem szczepienia spłycono w niej do instagramowego hasztagu. Pokazywani ambasadorzy kampanii byli jedynie „ozdobnym elementem obrazka, a nie poważnymi, zaufanymi autorytetami”. Stąd zmiana narracji resortu zdrowia w kolejnej odsłonie akcji.
- Zmianę charakteru kampanii można sprowadzić do tego, że do tej pory mówiliśmy: „szczepmy się”, a teraz będziemy mówili raczej w konwencji: „co potrzebujesz wiedzieć, jakie informacje potrzebujesz zgromadzić, żeby podjąć autonomiczną decyzję" – powiedział podczas środowej konferencji prasowej minister Niedzielski. Rzecznik resortu zdrowia Wojciech Andrusiewicz poinformował, że kampania w mediach wraz ze stroną internetową wystartują w przyszłym tygodniu.
Rządowa kampania zachęcająca do szczepień na koronawirusa była prowadzona od początku 2021 r. Bohaterem pierwszego etapu był Cezary Pazura (jeden ze spotów nawiązywał do kultowej komedii „Kiler”), natomiast w połowie maja ruszyła odsłona pod hasłem „Ostatnia prosta”, której głównym ambasadorem był Maciej Musiał, a ponadto wykorzystano wizerunki wielu sportowców, w tym reprezentantów Polski w siatkówce i lekkiej atletyce oraz piłkarzy Legii Warszawa.
Od początku lipca trwała z kolei loteria promująca szczepienia. W towarzyszących jej spotach występowali także aktorzy Małgorzata Socha i Jan Wieczorkowski.
Dołącz do dyskusji: „Chcę zrozumieć” w nowej kampanii rządowej o szczepieniach na covid
ale jest wrzesień
Spójrz za okno.