SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TikTok będzie chronił dzieci przed szkodliwymi reklamami. Efekt porozumienia z Komisją Europejską

TikTok zobowiązał się do lepszej ochrony młodych użytkowników i ograniczania dostępu do nich nieodpowiednich reklam oraz szkodliwych treści - poinformowała Komisja Europejska. To wynik porozumienia platformy z europejskim regulatorem. TikTok obiecuje, że  w wypadku dzieci i młodzieży ograniczony zasięg będą miały m.in. reklamy promujące alkohol, czy papierosy.

TikTok należy obecnie do najpopularniejszych aplikacji społecznościowych na świecie, a według ekspertów przypomina rozpędzoną lokomotywę, która może wygrać 2022 r. w segmencie platform social media.

Niedawno okazało się, że pomimo solennych zapewnień, iż dane o użytkownikach TikToka nie są przekazywane do Chin szefostwo aplikacji mijało się z prawdą. Jak wynika z nagranych rozmów, platforma pozwalała na przekazywanie informacji o użytkownikach ze Stanów Zjednoczonych do chińskiej centrali ByteDance, koncernu będącego właścicielem TikToka.

Mniej szkodliwych reklam

TikTok od dawna zapewnia, że leży mu na sercu ochrona młodych użytkowników platformy przed nieodpowiednimi treściami. Teraz, w wyniku dialogu z Komisją Europejską i siecią krajowych organów ochrony konsumentów (CPC), TikTok zobowiązał się do dostosowania swoich praktyk do przepisów UE dotyczących reklamy i ochrony konsumentów, a mianowicie do dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych, dyrektywy w sprawie praw konsumentów oraz dyrektywy w sprawie nieuczciwych warunków umownych.  

Obecny dialog rozpoczął się od skargi złożonej przez Europejską Organizację Konsumentów (BEUC). W lutym 2021 r. BEUC podniosła alarm w związku z pewnymi problematycznymi praktykami stosowanymi przez TikToka, które miały naruszać unijne przepisy konsumenckie.

Np. BEUC stwierdziła, że TikTok nie chroni dzieci przed ukrytym przekazem reklamowym i nieodpowiednimi treściami. Po otrzymaniu skargi Komisja, wraz z CPC i pod przewodnictwem irlandzkich i szwedzkich organów ds. konsumentów, rozpoczęła dialog z TikTokiem. Według zapewnień, szereg zastrzeżeń zostało już wyjaśnionych, a serwis zobowiązał się do zmiany swoich praktyk.

Czytaj także: Donald Tusk założył TikToka. "Nie stanie się TikTokerem"

Oto przegląd głównych zobowiązań TikToka, wynikających z porozumienia z KE:  

  • Użytkownicy mogą teraz zgłaszać reklamy i oferty, które mogą potencjalnie nakłaniać dzieci do zakupu konkretnych towarów lub usług
  • Treści oznaczone konkretną marką mają być zgodne z zasadami ochrony użytkowników, które zabraniają promowania nieodpowiednich produktów i usług, takich jak alkohol i papierosy
  • Użytkownicy będą proszeni o włączenie oznaczeń, gdy publikują treści opatrzone słowami kluczowymi związanymi z daną marką, chodzi m.in. o hasztagi #ad lub #sponsorowane
  • Jeśli użytkownik ma więcej niż 10 tys. obserwujących, jego filmy mają być sprawdzane przez TikToka pod kątem Polityki dotyczącej treści związanych z marką oraz Wytycznych dla społeczności, aby upewnić się, że treść jest odpowiednia
  • Zasady wyjaśniają, jak kupować i używać monet, a w wyskakujących okienkach podawana będzie szacunkowa cena w lokalnej walucie
  • Konsumenci mogą się wycofać w ciągu 14 dni od zakupu, dostępna będzie również historia zakupów
  • W zasadach zostanie wyjaśnione również, jak otrzymywać nagrody od TikToka i jak wysyłać prezenty, za które użytkownicy będą mogli łatwo obliczyć ich cenę
  • Płatne reklamy w filmach wideo będą oznaczane nową etykietą, której skuteczność zostanie sprawdzona przez stronę trzecią
  • Użytkownicy będą mogli zgłaszać ukryte treści związane z marką, a także zostaną wprowadzone nowe zasady dotyczące hashtagów i etykiet

- Wszystkie platformy mediów społecznościowych są zobowiązane do przestrzegania zasad i zapewnienia konsumentom możliwości łatwego zidentyfikowania treści komercyjnych, również tych promowanych przez influencerów – zaznacza w komunikacie komisarz ds. sprawiedliwości, Didier Reynders. - Z zadowoleniem przyjmujemy zobowiązanie TikToka do zwiększenia przejrzystości sposobu, w jaki prowadzi swoją działalność. Dzięki naszemu dialogowi konsumenci będą mogli dostrzec wszystkie rodzaje reklam, na które są narażeni podczas korzystania z tej platformy. Pomimo obecnego zobowiązania, będziemy nadal monitorować sytuację w przyszłości, zwracając szczególną uwagę na skutki dla młodych użytkowników.

Według zapowiedzi, sieć współpracy w dziedzinie ochrony konsumentów (CPC) będzie aktywnie monitorować realizację uzgodnionych zobowiązań w 2022 r. i później. Organy ochrony danych pozostaną właściwe do oceny zgodności nowych polityk i praktyk przedsiębiorstwa z przepisami UE w zakresie ochrony danych.

Czytaj także: Google chce lepiej chronić nastolatków. Chodzi o wyświetlanie reklam i kontrowersyjnych treści

Organy CPC będą w szczególności monitorować i oceniać zgodność w przypadkach, w których nadal istnieją obawy, takie jak to, czy istnieje wystarczająca jasność co do zrozumienia przez dzieci komercyjnych aspektów praktyk TikToka.

Dołącz do dyskusji: TikTok będzie chronił dzieci przed szkodliwymi reklamami. Efekt porozumienia z Komisją Europejską

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl