SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną - raport

W 2010 r. wartość rynku reklamy zewnętrznej była o 0,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Przy czym w II połowie ub.r. wydatki zaczęły rosnąć.

Jak wynika z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej, w 2010 roku na reklamę zewnętrzną w Polsce wydano dokładnie 602 855 844 zł, czyli o 0,7 proc. mniej niż w 2009 roku (zobacz dokładne dane za ten rok). – Taki rezultat wynika z utrzymania dyscypliny sprzedaży powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach reklamy OOH – komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Równie ważne było podjęcie decyzji o rezygnacji z nierentownych powierzchni, co odzwierciedla raport ilościowy dotyczący nośników – dodaje (zobacz ten raport).

Warto zauważyć, że od połowy ub.r. polscy marketerzy zaczęli więcej wydawać na reklamę zewnętrzną. – w III kwartale wartość rynku była o 1 proc. wyższa niż rok wcześniej (więcej na ten temat), a w IV kwartale – już o 7 proc. wyższa. Od października do grudnia ub.r. na reklamę zewnętrzną wydano w Polsce 170,4 mln zł – o 11,4 mln zł więcej niż rok wcześniej.
 

 

SEKTORY 2010

%

PRODUKTY 2010

%

1.

Sprzedaż

19,06

Sieci handlowe/supermarkety

16,45

2.

Telekomunikacja

15,72

Systemy telefonii komórkowej

13,76

3.

Rozrywka/kultura

12,32

Odzież/obuwie

4,65

4.

Żywność

11,89

Samochody

4,02

5.

Motoryzacja/transport

5,74

Środki osobistej pielęgnacji ciała

3,64


Zdecydowanie najwięcej ma reklamę zewnętrzną przeznaczyły w ub.r. sieci handlowe i operatorzy komórkowi. Zresztą piątka sektorów gospodarki najmocniej inwestujących w marketing outdoorowy nie zmienia się od lat, przy czym maleje ich udział w całej branży. W 2010 roku stanowił 65 proc. jej wartości, podczas gdy kilka lat temu było to nawet 80 proc.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 r.
kategorie wielkość sprzedaży w PLN
I kw.'10 II kw.'10 III kw.'10 IV kw.'10
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 22 710 639 23 505 454 25 057 943 27 879 484
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 692 745 4 705 843 3 733 285 4 593 648
Piwo 3 068 075 8 051 129 4 974 076 2 492 445
Napoje 3 264 104 9 801 651 5 317 026 1 383 137
Pozostałe z sektora Żywność 6 038 972 11 327 259 5 649 357 10 297 067
Filmy kinowe 2 895 870 2 749 654 2 491 281 3 647 980
Stacje TV 4 766 670 1 706 374 4 259 512 2 306 053
Stacje radiowe 284 249 949 935 713 715 777 297
Magazyny 1 250 385 579 913 1 030 468 1 219 927
Gazety codzienne 1 588 745 2 058 207 2 485 766 2 639 446
Edukacja 847 311 2 117 603 3 021 554 1 457 401
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 4 560 954 6 628 378 7 680 601 7 539 396
Internet 251 064 1 098 512 735 519 1 823 485
Systemy telefonii komórkowej 18 215 900 21 551 677 16 970 723 26 239 571
Telefonia stacjonarna 1 899 819 1 795 819 521 320 256 728
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 402 877 1 593 981 496 808 939 067
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 3 816 949 9 380 329 5 040 277 3 711 870
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 2 237 573 1 741 725 995 269 1 596 582
Samochody 6 534 410 9 427 188 3 501 706 4 785 396
Oleje/Paliwa 2 244 965 972 690 394 473 703
Stacje benzynowe 202 335 87 781 71 154 981 458
Transport 352 382 1 332 322 986 341 1 600 843
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 219 853 608 956 412 705 1 339 163
Banki 1 671 077 4 681 112 1 085 778 5 537 972
Ubezpieczenia 1 210 383 1 722 739 258 729 1 854 127
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 569 807 2 921 367 3 569 222 4 054 398
Proszki do prania 355 230 1 030 034 1 197 807 1 384 383
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 787 150 223 258 676 029 684 990
Akcje społeczne non-profit 2 205 540 4 247 879 3 838 427 3 919 801
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 129 374 351 412 204 153 416 184
AGD/RTV 2 328 637 2 385 086 3 001 568 3 543 070
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 2 419 905 1 973 336 2 302 913 4 141 331
Biura podróży 1 294 808 1 341 895 667 207 1 339 837
Usługi medyczne 249 549 625 568 496 323 638 727
Pozostałe z sektora Usługi 5 892 098 2 344 301 2 309 262 4 204 091
BUDOWNICTWO 3 277 852 4 405 256 5 369 334 4 946 351
PRODUKTY DLA DZIECI 1 682 256 992 185 450 39 802
ODZIEŻ/OBUWIE 4 985 028 10 143 633 3 891 772 9 014 571
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 27 000 67 250 117 336 404 870
PRZEMYSŁ 457 070 1 361 135 524 805 258 594
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 4 290 245 576 1 990 1 590
KAMPANIE POLITYCZNE 10 921 2 562 814 72 694 7 626 326
NIEOKREŚLONY SEKTOR 4 805 745 8 118 001 9 292 376 6 402 133
ŁĄCZNIE 121 787 271 174 774 304 135 899 973 170 394 296

 


Lech Kaczoń prognozuje, że sprzedaż reklamy zewnętrznej w br. wzrośnie o 6-8 punktów procentowych w stosunku do ub.r. – Jest to optymistyczna prognoza, która bazuje także na pozytywnych ocenach rozwoju całego rynku reklamowego w Polsce – uzasadnia. – Rzeczą niewiadomą są ewentualne zmiany legislacyjne. Wiemy z przeszłości, że wszelkie ograniczenia i zakazy wpływają negatywnie na rozwój branży, która korzysta z przestrzeni publicznej. Doświadczyła tego reklama tranzytowa, której wpływy zmniejszyły się w ciągu trzech latach o połowę. Powodem były i są niekorzystne dla niej decyzje administracyjne – zaznacza.

W 2010 roku wydatki na reklamę na środkach komunikacji miejskiej wyniosły dokładnie 20 361 943 zł. To o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2010 r.
kategorie  
I kw.'10 II kw.'10 III kw.'10 IV kw.'10
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 975 235 813 318 788 577 771 575
Pozostałe z sektora Sprzedaż 48 922 68 802 54 930 589 462
Piwo 0 0 0 0
Napoje 349 041 319 261 19 200 117 500
Pozostałe z sektora Żywność 80 562 468 561 157 292 58 606
Filmy kinowe 14 924 0 14 000 44 520
Stacje TV 140 218 188 536 43 776 119 604
Stacje radiowe 62 766 62 766 177 500 191 500
Magazyny 0 0 0 25 000
Gazety codzienne 64 079 59 504 61 436 72 535
Edukacja 144 262 148 701 355 463 156 114
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 34 120 112 980 209 265 467 537
Internet 900 52 885 0 152 300
Systemy telefonii komórkowej 86 836 252 048 94 960 365 139
Telefonia stacjonarna 0 409 194 0 0
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0 0 0
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA 12 500 381 695 0 17 000
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI 123 613 -10 310 4 013 122 827
Samochody 4 484 157 844 340 345 139 110
Oleje/Paliwa 2 244 0 33 200 0
Stacje benzynowe 0 66 340 0 0
Transport 90 838 320 865 284 624 12 820
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 2 011 243 922 166 583 175 239
Banki 4 995 1 377 908 28 198 963 771
Ubezpieczenia 79 651 73 800 0 175 656
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 40 600 149 728 71 020 102 125
Proszki do prania 0 0 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 190 092 0 0 0
Akcje społeczne non-profit 39 410 56 056 48 581 188 553
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 0 17 600 37 680 97 716
AGD/RTV 7 000 0 0 51 000
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 145 117 73 675 71 570 106 915
Biura podróży 114 920 53 233 3 520 59 254
Usługi medyczne 59 446 81 806 84 361 28 665
Pozostałe z sektora Usługi 102 211 69 645 1 600 147 955
BUDOWNICTWO 169 589 149 585 167 558 113 409
PRODUKTY DLA DZIECI 1 682 256 492 84 529 4 682
ODZIEŻ/OBUWIE 108 383 554 136 60 658 398 682
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT 27 000 0 0 0
PRZEMYSŁ 70 868 5 160 5 160 5 160
ROLNICTWO/OGRODNICTWO 4 290 6 430 1 990 1 590
KAMPANIE POLITYCZNE 0 180 0 196 853
NIEOKREŚLONY SEKTOR 0 204 828 0 0
ŁĄCZNIE 3 402 811 7 247 171 3 471 588 6 240 372


Zestawienie obejmuje firmy (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Headz Marketing Partnert, Mini Media, Ströer Out of home Media, Warexpo oraz Wadwicz (dawniej Żak). 

Dołącz do dyskusji: W 2010 r. spadły wydatki na reklamę zewnętrzną - raport

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
bambo
Brawo za te dane. W końcu uczciwe dane, a nie jak w innych mediach dane cennikowe - oczywiście tam jest zawsze wzrost wydatków.
0 0
odpowiedź
User
>170 000 000,00PLN***))))))
Wcisnąć w ceny sprzedaży wszelkich ... ( w tym różnych"śmieci") -żeby odzyskać wydatki na ten "KIT" propagandowy, to trzeba dodatkowo "bayerować" -o BIELI bielszej od BIAŁEGO itp. g*******
0 0
odpowiedź