Wirtualna Polska: 30 proc. więcej wpływów i 9,6 mln zł zysku, reklama display motorem wzrostu
Spółka Wirtualna Polska Holding w pierwszej połowie br. zanotowała 145,3 mln zł wpływów ze sprzedaży, o 29,8 proc. więcej niż rok wcześniej w ujęciu pro forma, skorygowana EBITDA firmy wyniosła 49,3 mln zł, a zysk netto - 9,6 mln zł. Do wzrostu przychodów najbardziej przyczyniły się większe wpływy z reklam display.
- W Grupie Wirtualna Polska najmocniej w wartościach bezwzględnych rośnie sprzedaż reklam display, a szczególnie kampanii wizerunkowych. W minionym półroczu stanowiła ona większość wzrostu naszych przychodów ze sprzedaży - wyjaśnił na konferencji prasowej Jacek Świderski, prezes spółki Wirtualna Polska Holding.
Dodał, że wynika to ze zmiany wizerunku serwisów firmy na czele z portalem WP.pl, który jesienią ub.r. przeszedł rebranding, oraz osiągnięcia pozycji lidera zasięgowego wśród polskich wydawców (po wyprzedzeniu Grupy Onet-RASP, po raz pierwszy pod koniec ub.r.). Zmieniła się też strategia wydawnicza: na stronach zaczęto mniej eksponować treści tabloidowe, wzrosła opiniotwórczość portalu wyrażana w liczbie cytowań. - Zdecydowaną większość wzrostu wpływów reklamowych osiągamy na cenach, a nie na liczbie powierzchni i emisji reklam. Wynika to z faktu, że stajemy się atrakcyjniejsi wizerunkowo dla reklamodawców i oferujemy narzędzia big data, dzięki którym reklamy są emitowane mądrzej: ten sam efekt możemy osiągnąć przy o połowie mniejszej liczbie emisji różnych form reklamowych, więc uwalniamy tę połowę powierzchni dla kolejnych kampanii - opisał Świderski.
We wpływach z reklam wideo i mobilnych Wirtualna Polska osiągnęła trzycyfrowe wzrosty procentowe (spółka nie podaje, jakie konkretnie). Przy czym każdy z tych segmentów stanowi nadal poniżej 10 proc. całych wpływów reklamowych firmy, więc ich wzrosty nie są tak znaczące dla ogólnych wyników finansowych jak reklama display.
Jeszcze mocniej wyniki finansowe spółki wzrosły w skali roku, jeśli porównać je nie pro forma, czyli bez uwzględnienia wyników w ub.r. spółek i serwisów Sportowefakty.pl, Domodi.pl, Homebook.pl i Grupa Money.pl, które Wirtualna Polska przejęła w drugiej połowie ub.r. i na początku br.
Po stronie wydatków największe są koszty wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników (47,16 mln zł w minionym półroczu) oraz usług obcych (43,76 mln zł).
W minionym półroczu 95,1 proc. wpływów Wirtualna Polska Holding stanowiły przychody z usług reklamowych.
Na początku maja br. Wirtualna Polska zadebiutowała na giełdzie, a ze sprzedaży akcji uzyskała 106,87 mln zł. 20 mln zł z tych środków przeznaczyła na spłatę kredytu, ponadto zgodnie z harmonogramem spłaciła jeszcze 6,72 mln zł.
Na koniec czerwca zadłużenie spółki z tytułu kredytów wynosiło 190,8 mln zł, z czego 156,9 mln zł stanowiły kredyty długoterminowe, a 33,8 mln zł krótkoterminowe (na koniec ub.r. takie zobowiązania miały wartość 219,5 mln zł, w tym 200,3 mln zł długoterminowych i 19,2 mln zł krótkoterminowych).
Pod koniec maja firma kupiła za 4 mln zł serwisy radiowe Open.fm i Polskastacja.pl, a na początku czerwca za ok. 20 mln zł Grupę NextWeb Media.
Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych w Wirtualna Polska Holding, poinformowała, że spółka ma obecnie ponad 80 mln zł wolnych środków, które zamierza przeznaczyć na rozwój, m.in. kolejne przejęcia.
W lipcu br. strony Grupy Wirtualna Polska, już z uwzględnieniem Open.fm, Polskastacja.pl i witryn Grupy NextWeb Media, zanotowały 18,38 mln użytkowników i 3,55 mld odsłon krajowych (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska: 30 proc. więcej wpływów i 9,6 mln zł zysku, reklama display motorem wzrostu