Wpływy Wirtualnej Polski wzrosły w 2015 r. do 325,6 mln zł, 95 proc. z reklam
W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała 325,6 mln zł przychodów ze sprzedaży i 5,7 mln zł zysku netto. 95 proc. wpływów przyniosła firmie sprzedaż usług reklamowych. Ze środków pozyskanych z debiutu giełdowego prawie 70 mln zł przeznaczyła na przejęcia.
W 2015 roku wpływy Wirtualna Polska Holding ze sprzedaży zwiększyły się o 62,3 proc. - z 200,57 mln zł do 325,58 mln zł, natomiast zysk netto wzrósł o 37 proc. - z 4,15 mln zł do 5,69 mln zł.
EBITDA spółki zwiększyła się o 111,5 proc. do 94,39 mln zł, natomiast skorygowana EBITDA wzrosła o 39 proc. do poziomu 107,82 mln zł.
Prezes spółki Jacek Świderski w liście do akcjonariuszy podkreśla, że organiczny wzrost wpływów od połączenia jej z Grupą o2 w lutym 2014 roku wyniósł 75 proc. - Zrealizowaliśmy wszystkie zapowiadane akwizycje przy atrakcyjnych wycenach. Planowo i zgodnie z celami emisji wydaliśmy pozyskane z giełdy środki. Nasi konkurenci są w większości częścią dużych, międzynarodowych koncernów. My stawiamy na długoterminowe relacje z inwestorami, bo zdajemy sobie sprawę z tego, że rynek kapitałowy będzie dla nas partnerem na wiele lat - opisuje Świderski.
Debiut na giełdzie w maju ub.r. pozwolił Wirtualnej Polsce pozyskać środki na szereg przejęć. Za 4 mln zł spółka kupiła serwisy radiowe Open.fm i Polskastacja.pl, za ok. 20 mln zł - Grupę NextWeb Media, za 12,5 mln zł - porównywarki ofert finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl, za 11,3 mln zł - agregator odzieżowy Allani, za 83,57 mln zł spółkę Enovatis, właściciela serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl, natomiast w bieżącym tygodniu sfinalizowała przejęcie za 14,5 mln zł porównywarki finansowej TotalMoney.pl.
Ze środków ze sprzedaży akcji Wirtualna Polska na akwizycje wydała w sumie 69,4 mln zł. 20 mln zł przeznaczyła na spłatę kredytów, a 7 mln zł wyniosły koszty debiutu giełdowego. Spółka na koniec ub.r. miała jeszcze do dyspozycji ze sprzedaży akcji 9,96 mln zł.
Zadłużenie netto spółki na koniec ub.r. wynosiło 182,1 mln zł, o 7,2 mln zł mniej niż rok wcześniej.
Jeśli do wyników Wirtualna Polska Holding z 2014 roku dodać dane z całego roku przejętych przez nią pod jesienią spółek Domodi i Grupy Money.pl (tzw. ujęcie pro forma), statystyki przychodów z tamtego roku są wyższe, więc ich wzrost rok do roku maleje.
W samym czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska zanotowała 102,06 mln zł wpływów ze sprzedaży (o 48 proc. więcej niż rok wcześniej, a o 35,1 proc. więcej w ujęciu pro forma) oraz 649 tys. zł straty netto.
W ub.r. ze sprzedaży usług reklamowych Wirtualna Polska zarobiła 310,66 mln zł (co stanowiło 95 proc. jej wszystkich wpływów), o 65 proc. więcej niż rok wcześniej. Gotówkowe przychody reklamowe wzrosły w skali roku o 68,6 proc., do 271,07 mln zł, a wpływy barterowe - o 43,3 proc., do 39,58 mln zł.
Pozostałe przychody spółki ze sprzedaży wyniosły w ub.r. 14,92 mln zł, o 22,8 proc. więcej niż w 2014 roku.
Spółki przejęte przez Wirtualną Polskę w 2015 roku (oprócz Enovatis, kupionej w drugiej połowie grudnia) od momentu zakupu zanotowały w ub.r. łącznie 8,12 mln zł wpływów ze sprzedaży i 144 tys. zł zysku netto.
Natomiast Enovatis miała w ub.r. 33,34 mln zł przychodów ze sprzedaży i 2,4 mln zł zysku netto.
Jeśli w ujęciu pro forma do danych Wirtualnej Polski dodać wyniki kupionych spółek z całego ub.r., przychody wydawcy ze sprzedaży wyniosą 369,38 mln zł, a zysk netto - 2,93 mln zł. Natomiast po stronie kosztów największe pozycje to pozostałe usługi obce (131,57 mln zł) oraz wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników (108,2 mln zł, a także 1,39 mln zł kosztów programu opcji pracowniczych dla najważniejszych menedżerów).
- Rok 2016 jest rokiem dużych zmian w mediach, które się polaryzują. Dla pluralistycznej Wirtualnej Polski to szansa na wyróżnienie się na rynku. Będziemy chcieli ją wykorzystać trzymając wysokie standardy dziennikarstwa informacyjnego. Chcemy, aby Wirtualna Polska była marką zaufania, autorytetem w mediach dla każdego Polaka - podkreśla Jacek Świderski. - Będziemy dalej realizowali naszą strategię „MoViBE” - mobile, video, big data i e-commerce. Spodziewamy się, że w bieżącym roku urządzenia mobilne wygrają już wyścig z komputerami o uwagę naszych użytkowników, jednocześnie zwiększając ogólny czas kontaktu z mediami. To duża zmiana, do której przygotowujemy się wraz z reklamodawcami. Uważamy, że obok rozwoju reklamy video i pozyskiwania budżetów telewizyjnych, będzie to najszybciej rosnąca część naszej działalności. Kluczową rolę we wszystkich obszarach reklamowych i e-commerce spełniać będą nasze systemy big data, ważna przewaga konkurencyjna Wirtualnej Polski wynikająca ze skali działalności i systemu kont e-mail - zapowiada.
Dołącz do dyskusji: Wpływy Wirtualnej Polski wzrosły w 2015 r. do 325,6 mln zł, 95 proc. z reklam