Zarobki w branży marketingowej dalej rosną, ale wolniej niż rok wcześniej. 13,5 tys. zł dla account directora (raport)
68 proc. firm z sektora komunikacji marketingowej w ubiegłym roku zwiększyło przychody lub co najmniej utrzymało je na dotychczasowym poziomie. Płace pracowników wzrosły średnio o 3,2 proc. Wśród typowych stanowisk najwyższe pensje są dla account directora (13,5 tys. zł), senior art directora (11,45 tys. zł), senior strategic plannera (11,3 tys. zł), senior copywritera (11,15 tys. zł) i media managera (11 tys. zł).
W tegorocznej edycji badania wynagrodzeń i stawek cennikowych w firmach sektora komunikacji marketingowej SAR wzięły udział 63 organizacje. Przekazały łącznie informacje o wynagrodzeniach ponad 5000 osób.
Przychody - plany i realizacja
SAR pytał firmy przede wszystkim o uzyskiwane przychody. Jak wskazano we wnioskach z raportu, część firm podeszła przed rokiem do prognoz w tym obszarze zbyt optymistycznie. Jednak 68 proc. badanych organizacji zwiększyła przychody lub utrzymała je na dotychczasowym poziomie. 84 proc. firm zakłada, że ich sytuacja będzie w roku 2019 nie gorsza niż w roku minionym.
Zatrudnienie i wynagrodzenia w marketingu
84 proc. badanych organizacji oczekuje, iż w roku 2019 zwiększy liczbę pracowników, albo co najmniej utrzyma ją na dotychczasowym poziomie. W ubiegłym roku co druga badana firma zwiększyła zatrudnienie, a co czwarta dokonała redukcji zatrudnienia.
Obecnie w branży komunikacji marketingowej pensje rosną - informuje w raporcie SAR. Porównując wyniki z lat 2018 i 2019 - dla płacy całkowitej (obejmującej płacę gwarantowaną plus premie/prowizje i honoraria zmienne) - wzrost ten osiągnął przeciętnie poziom 3,2 proc. To jednak mniej niż rok wcześniej, gdy wzrost wyniósł 6 proc.
- W odniesieniu do poszczególnych stanowisk były obserwowane wzrosty płac wyższe od średniej, ale również dla wybranych stanowisk spadki poniżej przeciętnych danych z ubiegłego roku. Oczywiście nie oznacza to obniżek płac dla dotychczasowych pracowników, ale np. zatrudnienia nowych pracowników na niższych stawkach - informuje SAR.
W tabelach poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych wynagrodzeń (rynkowa mediana), dla typowych stanowisk dla branży komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto.
Jest to wartość stałej płacy zapisana w umowie – dla osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i umów cywilnych. Dla osób wystawiających faktury – uwzględniono wartość faktury netto (bez VAT), w PLN w wymiarze miesięcznym. Wynagrodzenie gwarantowane nie obejmuje składników zmiennych - takich jak premie, prowizje i honoraria zmienne.
W kontekście danych płacowych (wszystkie podane stawki netto) – mediana oznacza przeciętną wartość wynagrodzenia rynkowego dla danego stanowiska, przy czym należy pamiętać, iż poszczególne osoby mogą uzyskiwać poziomy wynagrodzenia niższe lub wyższe niż podana wartość przeciętnej płacy.
Praca w marketingu - stawki godzinowe
Badanie SAR obejmuje również określenie wartości stawek cennikowych (wg stanu na 1 kwietnia 2019), czyli prezentowanych klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Jak wskazano w raporcie, wartość stawek za godzinę pracy poszczególnych stanowisk jest wyrażona netto (bez VAT) w PLN i fakturowana przez firmę – nie należy więc mylić tej wartości z płacą netto uzyskiwaną przez pracowników.
Analizę wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji reklamowych, mediowych oraz agencji eventowych i brand design, przeprowadziła firma Willis Towers Watson Polska.
Dołącz do dyskusji: Zarobki w branży marketingowej dalej rosną, ale wolniej niż rok wcześniej. 13,5 tys. zł dla account directora (raport)