SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

AI, influencerzy i hejt w public relations. Za nami 24. Kongres Profesjonalistów PR

Pod hasłem „Sztuczna inteligencja, kryzys i technologie. Wyzwania public relations” odbył się Kongres Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie. Tematem przewodnim było wykorzystywanie sztucznej inteligencji w komunikacji oraz wzywania z tym związane. Nie zabrakło też tematów związanych z influencer marketingiem czy bezpieczeństwem w sieci. Po raz pierwszy na rzeszowskiej scenie odbyła się także debata Wirtualnemedia.pl, patrona medialnego wydarzenia. 

Kongres Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik Wirtualnemedia.pl  Kongres Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik Wirtualnemedia.pl

W dniach 19 i 20 września, już po raz 24. w Rzeszowie spotkali się praktycy public relations, reprezentujący największe prywatne firmy, agencje, sektor państwowy i samorządowy. Kongres Profesjonalistów PR tworzony przez prof. Dariusza Tworzydłę przyciągnął do stolicy Podkarpacia ponad 200 osób. Wydarzenie pod patronatem medialnym Wirtualnemedia.pl otworzył prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.

– Rzeszów rzeczywiście obok dzisiaj Nowego Jorku czy Brukseli jest jednym z najbardziej międzynarodowych miast na świecie. Ten kongres to przykład, że dzisiaj nie trzeba z budżetu miasta wydawać na kampanię reklamową, a mieć takową znakomicie zrobioną – mówił ze sceny Konrad Fijołek.

Po co PR-owcom AI? 

Głównym tematem dwudniowego wydarzenia były różne zastosowania sztucznej inteligencji w public relations. Zdaniem Moniki Bednarek, mentorki biznesu, AI będzie naszym partnerem na rynku pracy. Aby ta współpraca układała się jak najlepiej, musimy rozwijać kompetencje przyszłości – analityczne myślenie, elastyczność w działaniu oraz najważniejszą – inteligencję emocjonalną. „Sztucznej inteligencji będzie trudno nas naśladować w tej dziedzinie” – uważa ekspertka.

O wizjach rozwoju AI i konsekwencjom dla PR-owców przyglądała się również Barbara Krysztofczyk, CEO Krystal Point. Ekspertka specjalizująca się we wspieraniu marek osobistych stwierdziła, że czołowi liderzy opinii znani z mediów nie generują publikacji i grafik w AI, bo takie materiały się „nie klikają”. Z rozmów specjalistki wynika, że silne marki osobiste są niechętne AI, traktują je jak „gorący kartofel”.

– Wszystkie osoby, z którymi rozmawiałam, miały dokładnie takie samo poczucie - że nie byłyby fair wobec swoich odbiorców, gdyby publikacje generowała im AI – powiedziała Krysztofczyk. Za to technologia ta może być cenna do researchu, poprawiania tekstów i jako „sparing-partner w zadaniach kreatywnych”. CEO Krystal Point zaprezentowała także pierwsze wnioski z nowego raportu o społecznej percepcji marek osobistych, który będzie miał oficjalną premierę w tym tygodniu.

 Barbara Krysztofczyk, CEO Krystal Point.

 Barbara Krysztofczyk, CEO Krystal Point, na scenie Kongresu Profesjonalistów PR w Rzeszowie, fot. Justyna Dąbrowska-Cydzik WM

Wykorzystaniu sztucznej inteligencji w różnych obszarach komunikacji poświęcone były dwie debaty w trakcie pierwszego dnia Kongresu Profesjonalistów PR. O plusach i minusach AI w mediach i public relations dyskutowano na debacie pod patronatem Stowarzyszenia Agencji Public Relations. - Ludzie nie chcą czytać o samej technologii AI, ale o tym, co z niej wynika - ocenił zastępca redaktora naczelnego „Forbes Polska” Maciej Gajek.

Rzecznik Samsung Polska Olaf Krynicki stwierdził, że „AI w komunikacji jest o umiejętności szukania niuansów”. Anna Olszewska, szefowa komunikacji KIR uważa, że z perspektywy pracowników organizacji, w obchodzeniu się z AI kluczowe staje się szkolenie kompetencji cyberbezpieczeństwa. Katarzyna Koper, odpowiedzialna za komunikację w VeloBanku podkreślała, że narzędzia sztucznej inteligencji mogą pomagać w codziennej pracy PR-owca, ale go nie zastąpią.  

Co z tymi influencerami?

Drugim tematem dnia na rzeszowskim kongresie była współpraca z influencerami. Tu także nie zabrakło tematyki AI, czemu poświęcona była debata prowadzona przez Joannę Drabik, szefową HC Agency. Ekspertka rozmawiała także z influencerem Sebastianem Kowalczykiem, który opowiedział o swojej perspektywie na współpracę z markami.

Praktyczny poradnik współpracy z influencerami przedstawiła na scenie Michalina Grzesiak, twórczyni internetowa i właścicielka agencji Story not Sorry. Wypunktowała, czego klienci nie powinni robić, planując kampanię z influencerem. Nieokreślony cel kampanii, źle dobrany twórca, niedoszacowanie własnej wiedzy i umiejętności z influencer marketingu, brak szacunku do angażowanego twórcy („czyszczenie” jego treści z indywidualizmu, podejście „jak do wyrobnika”) – to tylko niektóre podstawowe błędy marketerów. Na koniec Grzesiak pokazała poradnik dobrej współpracy z influencerem.

Podczas Kongresu nie zabrakło także wystąpień rozwijających perspektywę uczestników o wiedzę akademicką – swoją wizją wykorzystania teorii socjologicznych w PR podzielił się Mateusz Tułecki, szef drużyny Dziki Warszawa.

Praktyczne case study rebrandingu VeloBanku zaprezentowały szefowa marketingu banku Małgorzata Wilińska oraz Katarzyna Koper. dyrektorka biura PR.

Prezentacje poświęcone monitoringowi mediów i jego roli w public relations zaprezentowali w Rzeszowie Marcin Szczupak, CEO Mediaboard Polska i Sebastian Bykowski, wiceprezes Grupy IMM.

Pierwszy dzień kongresu zamknęła przewrotna prezentacja o „czarno-białym świecie i bieli” polskiego PR. O różnych obszarach budzących aktualnie kontrowersje w branży opowiedzieli Karolina Łuczak, rzeczniczka prasowa Provident Polska i Damian Ziąber z PSPR. Nie zabrakło tematy organizacji branżowych, greenwashingu czy monitoringu mediów. 

Później na scenie wydarzenia świętowano 30. urodziny Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

Drugi dzień kongresu tradycyjnie podzielony był na część plenarną i sesję naukową. Na tej drugiej kilkunastu naukowców debatowało nad nowymi trendami w public relations. Widzów części głównej poruszyło wystąpienie Arkadiusza Szczepańskiego, dyrektora generalnego agencji Jacobs & Schwartz, pomagającej markom osobistym uporać się z kryzysami wizerunku. W przejmującym wystąpieniu mówił o niszczącej machinie zorganizowanego, internetowego hejtu, który może nie tylko zrujnować reputację, ale dosłownie zniszczyć komuś życie.

- Czy jesteśmy przygotowani na to, żeby codziennie usłyszeć, że źle wyglądamy, że jesteśmy słabi, że robimy coś źle? Raczej nie. Sztuczna inteligencja pomaga zrobić to lawinowo. Byłaby w stanie w przeciągu 10 minut doprowadzić do tego, że każdy z nas, kto tutaj siedzi na sali, miałby na swoim profilu przynajmniej 1500 komentarzy, które niekoniecznie byłyby pochlebne – mówił Szczepański. Ekspert zaapelował o refleksję i rozwagę nad jakością komunikacji. 

Kongres drugiego dnia gościł na scenie dwie debaty. Pierwsza pod patronatem portalu Wirtualnemedia.pl dotyczyła sposób dotarcia do konsumenta poprzez różnorakie narzędzia (poświęcimy jej na naszych łamach osobny tekst).

Kolejna dyskusja pod patronatem PSPR dotyczyła kobiet w PR. W debacie moderowanej przez Żanetę Przybylską, wiceprezeskę PSPR i rzeczniczkę prasową Qemetica (d. Ciech) wzięły udział: Iwona Zaczek, ekspertka public relations, członkini PSPR, Katarzyna Dworzyńska, Founderka i CEO PR Calling, Agata Biernacka, kierowniczka działu komunikacji i PR Aldi Polska oraz płk. Joanna Klejszmit, rzeczniczka prasowa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

Uczestniczki debaty uznały, że sytuacja kobiet na rynku public relations i szerzej, w środowisku biznesowym, jest coraz lepsza, to ciągle mierzą się z takimi problemami jak podważanie kompetencji czy stereotypowe postrzeganie. Prelegentki zgodziły się, że kobiety potrzebująca wzajemnego wsparcia w swoich zespołach, muszą także proaktywnie komunikować swoje oczekiwania. W dyskusji pojawiły się także różne głosy na temat używania feminatywów w odniesieniu do kobiet na wysokich stanowiskach w organizacjach. 

Kongres zamknęła prezentacja, w której Dariusz Tworzydło i dr Przemysław Szuba omówili wyniki badania na temat najczęstszych zastosowań sztucznej inteligencji w branży PR. Okazuje się, że eksperci chętnie wspierają się AI przy pisaniu artykułów oraz poszukiwaniu inspiracji w zadaniach kreatywnych.

Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialnym 24. Kongresu Profesjonalistów Public Relations w Rzeszowie. 

Dołącz do dyskusji: AI, influencerzy i hejt w public relations. Za nami 24. Kongres Profesjonalistów PR

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janusz
Wielkie spotkanie specjalistów od bulbulatorów i wzorów skróconego mnożenia
4 1
odpowiedź