SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Abonament radiowo-telewizyjny w 2022. KRRiT podała stawki

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2022 roku, pozostawiając je na dotychczasowym poziomie.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Miesięczna opłata za używanie telewizora wyniesie 24,50 zł. W przypadku korzystania z samego odbiornika radiowego mamy płacić dalej 7,50 zł. Zaoszczędzić mogą osoby, które zdecydują się zapłacić za kilka miesięcy lub cały rok z góry.

Używanie odbiornika radiowego:

14,60 zł za dwa miesiące

21,60 zł za trzy miesiące

42,80 zł za sześć miesięcy

81,00 zł za rok kalendarzowy

Używanie odbiornika telewizyjnego albo radiowego i telewizyjnego:

47,50 zł za dwa miesiące

70,60 zł za trzy miesiące

139,70 zł za sześć miesięcy

264,60 zł za rok kalendarzowy

650 mln zł z abonamentu rtv w 2021 roku

KRRiT prognozuje, że w 2021 roku kwota pozyskana z abonamentu wyniesie 650 mln zł. 50,8 proc. z tych środków trafi do Telewizji Polskiej. To ponad 330 mln zł. Polskiemu Radiu przypadnie natomiast 24,61 proc., co stanowi kwotę 159,949 mln zł. Spółki radiofonii regionalnej otrzymać mają 24,60 proc. wpływów (159,916 mln zł).

2,04 mld zł dla TVP z abonamentu i rekompensaty

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 330 mln zł do 3,04 mld zł, a koszty jej działalności zwiększyły się o 120 mln zł do 2,82 mld zł. Wpływy nadawcy z reklam i sponsoringu zmalały o 12 proc. do 740 mln zł, natomiast z abonamentu rtv i zeszłorocznej rekompensaty wyniosły 2,04 mld zł (to 584 mln zł więcej niż w 2019 roku). Firma zanotowała 198 mln zł zysku netto, z czego ponad 188 mln zł zamierza przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 9 mln zł - na premie dla pracowników.

W 2019 roku firma osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. 57 proc. wpływów stanowiły środki abonamentowe wynoszące 1,459 mld zł, z czego 331,4 mln zł to opłaty abonamentowe, a 1,127 mld zł - zeszłoroczna rekompensata.

Liczba etatowych pracowników Telewizji Polskiej w ub.r. zwiększyła się o 95 do 2 825. Na wynagrodzenia firma przeznaczyła 513,27 mln zł, o 10,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Z zeszłorocznego zysku pracownikom zostanie wypłacone do podziału 17,8 mln zł brutto.

Tylko w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska, głównie dzięki otrzymanej rekompensacie, zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

1,71 mld zł z rekompensaty dla TVP w br.

Na mocy tegorocznej ustawy budżetowej rekompensata abonamentowa dla TVP, Polskiego Radia i regionalnych rozgłośni publicznych może wynieść do 1,95 mld zł. Środki mogą zostać przeznaczone przez nadawców wyłącznie na realizację misji publicznej.

W styczniu br. ustawę budżetową z przyjął Sejm, uchylając większość poprawek Senatu, m.in. wykreślenie zapisu o rekompensacie abonamentowej. Pod koniec miesiąca ustawa została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z tegorocznej rekompensaty Telewizja Polska otrzyma w formie obligacji skarbowych 1,71 mld zł (minimalnie mniej niż przed rokiem), Polskie Radio - 125,91 mln zł (6,7 mln zł więcej niż w ub.r.), a rozgłośnie regionalne - 112,66 mln zł (6,6 mln zł mniej).

Na początku marca przewodniczący KRRiT zaakceptował zmiany w karcie powinności TVP na lata 2020-2024: wzrost kosztów misji publicznej w 2021 r. do 2,87 mld zł, a w 2024 do 2,9 mld zł. 4 maja zarejestrowano kolejną transzę obligacji skarbowych, o wartości 350 mln zł, na potrzeby rekompensaty abonamentowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. W połowie marca wyemitowano w tym celu papiery za 650 mln zł.

Wyniki Polskiego Radia za 2020 rok

W ub.r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu rtv i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.

Według sprawozdania abonamentowego Polskie Radio uzyskało w ub.r. 278,48 mln zł z abonamentu rtv i rekompensaty abonamentowej. To o 27 proc. więcej niż w 2019 roku i zarazem rekordowo dużo w historii spółki.

Przychody Agencji Reklamy, odpowiadającej za sprzedaż oferty reklamo-sponsoringowej Polskiego Radia, poszły w dół o 33,1 proc. - z 62,72 do 41,98 mln zł. Nadawca tłumaczy ten spadek konsekwencjami epidemii. Udział Agencji Reklamy w przychodach Polskiego Radia zmalał z 19,8 do 12,1 proc.

W ub.r. duży spadek słuchalności zanotowała Trójka, z którą po zamieszaniu wokół Listy Przebojów i odwołaniu Kuby Strzyczkowskiego z funkcji dyrektora pożegnała się większość wieloletnich dziennikarzy. W pierwszym kwartale br. stacja miała 2,1 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 5,3 proc. rok wcześniej.

Dołącz do dyskusji: Abonament radiowo-telewizyjny w 2022. KRRiT podała stawki

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Terier
Co za bezczelność. Andrzej już zmusił polaków, by zapłacili za jego TV, a oni jeszcze raz sięgają po kasę do naszych kieszeni.
0 0
odpowiedź
User
Andrzej
Co za bezczelność. Andrzej już zmusił polaków, by zapłacili za jego TV, a oni jeszcze raz sięgają po kasę do naszych kieszeni.

Wyrejestruj TV - nie będziesz musiał płacić chłopcze.
0 0
odpowiedź
User
Terier
Dawno to zrobiłem. Wszystko, co chcę obejrzeć mam w internecie. Jak TV PiS chce ściągać kasę od ludzi niech zrobią platformę satelitarna, i zobaczymy, ile będzie odbiorców. Oj, co ja piszę, przecież dobrowolnie abonament w Polsce na telewizję Jarka płaci około 600000 osób. Nie opłąci im się ta inwestycja, bo "prezydent" nie będzie mógł sięgać po kasę rodaków.
Co za bezczelność. Andrzej już zmusił polaków, by zapłacili za jego TV, a oni jeszcze raz sięgają po kasę do naszych kieszeni.

Wyrejestruj TV - nie będziesz musiał płacić chłopcze.
0 0
odpowiedź