Audi Q3 Sportback - nowy kompaktowy SUV coupé
Audi dodaje do swej gamy modelowej nowy samochód: Audi Q3 Sportback. To kompaktowy SUV o kształtach coupé.
Audi Q3 Sportback został wyposażony w ośmiokątną osłonę chłodnicy Singleframe, czarny grill osłony o strukturze plastra miodu otoczony srebrną ramą, trapezoidalne wloty powietrza połączone ze sobą wąskim, poziomym przetłoczeniem u dołu zderzaka oraz wąskie reflektory o kształcie klina zwężające się do wewnątrz. We wszystkich trzech wersjach wyposażenia są to reflektory diodowe Matrix LED, których adaptacyjne światła drogowe inteligentnie oświetlają drogę, odpowiednio do aktualnej sytuacji.
Przedział pasażerski samochodu posiada typowe cechy coupé, w tym niski dach przechodzący w płaskie, pochyłe słupki D, a także przebiegająca nisko linia ramion. Mocne przetłoczenia nad nadkolami podkreślają obecność w tym modelu napędu quattro, dostępnego z większością wersji silnikowych. Wklęsłe przetłoczenia u dołu drzwi akcentują środkową sekcję SUV-a.
Szerokość nowego crossovera Audi z tylnej perspektywy podkreśla długi spojler dachowy rozciągający się ponad niskimi oknami. Tylne światła powielają motyw reflektorów przednich, a zarazem się od nich różnią. Dolną część tyłu zamyka dyfuzor z szerokim blade’em i dwoma wyraźnymi przetłoczeniami.
W nowym Q3 Sportback do wyboru jest 11 wersji kolorystycznych karoserii. W wersji podstawowej, dodatki w dolnej partii nadwozia mają kontrastowy kolor szary Manhattan. W linii stylistycznej S line wnętrze, zderzaki, krawędzie nadkoli i listwy progowe są również odpowiednio polakierowane. Na życzenie klienta, wszystkie te elementy mogą być utrzymane w kolorze nadwozia. Wyraźnie zarysowany dyfuzor z czterema pionowymi przetłoczeniami zawiera wyloty powietrza o kształcie bumerangu. W tej sportowej wersji modelu standardowe, 17-calowe felgi w pięcioramiennej stylistyce z oponami w rozmiarze 215/65, zastąpione zostały felgami aluminiowymi o rozmiarze 18 cali, z oponami 235/55. W połączeniu z opcjonalnymi kołami 19- lub 20- calowymi dostarczanymi przez Audi Sport, osłony krawędzi nadkoli zostały delikatnie poszerzone.
Każde Audi Q3 Sportback w standardzie otrzymuje pakiet "wysoki połysk". Natomiast ramki słupków B oraz C są czarne, podobnie ja nakładki progów w linii stylistycznej S line. Opcjonalnie do pakietu dodać można czarne obudowy lusterek zewnętrznych.
Standardowo samochód wyposażony jest w sportowo-bezpośredni progresywny układ kierowniczy z możliwością uzyskiwania przełożenia zależnego od kąta skrętu kierownicy. W miarę jak rośnie wartość kąta skrętu kół, przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie, co ma ułatwiać prowadzenie w ruchu miejskim lub podczas wyprzedzania. Sportowe zawieszenie bez dopłaty wybrać można alternatywnie do zawieszenia standardowego. Na życzenie dostępne jest zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia, którego sterownik przetwarza sygnały z czujników przyspieszenia i ruchu kół, kontrolując ruchy struktury nadwozia. Dzięki temu, amortyzacja każdego z kół w kilka milisekund przystosowuje się do stanu nawierzchni i do warunków drogowych.
Standardowo, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w sześciu trybach dostosowuje do warunków charakterystykę pracy wielu podzespołów i funkcji. Zmienić w ten sposób można charakterystykę pracy silnika i skrzyni biegów, kontroli tłumienia amortyzatorów, czy moc wspomagania kierownicy. Oprócz ustawień standardowych, dostępne są tryby: komfortowy, dynamiczny i wydajny oraz tryb indywidualny ustalany przez kierowcę. Do jazdy poza drogami utwardzonymi służy tryb offroad. W tym trybie układ elektronicznej kontroli stabilizacji przełącza system kontroli trakcji w tryb offroad. Wsparciem może być tu również opcjonalny system kontroli zjazdu ze wzniesienia. Na stromych zboczach o pochyleniu większym niż 6 proc. utrzymuje on stałą, zadaną przez kierowcę prędkość (maksimum 30 km/h), automatycznie inicjując impulsy hamujące. W takim przypadku na wyświetlaczu MMI pojawiają się bieżące informacje o kącie nachylenia.
Oś przednia Audi Q3 Sportback to konstrukcja McPhersona z dolnymi wahaczami. Rozstaw kół to 1584 mm. W tyle montuje się konstrukcję czterowahaczową, a rozstaw kół to 1576 mm. Sprężyny i amortyzatory są od siebie oddzielone, co wpływa na zwiększenie powierzchni ładunkowej. Dostępne są felgi w rozmiarach od 17 do 20 cali. W zależności od wersji silnikowej, wentylowane tarcze hamulcowe osi przedniej mają maksymalnie 340 mm, a osi tylnej maksymalnie 310 mm.
Wszystkie silniki Audi Q3 Sportback standardowo posiadają certyfikację zgodności z normą emisji Euro 6d-TEMP. Na rynku europejskim na początku dostępny będzie jeden silnik benzynowy i dwie jednostki wysokoprężne. Najmocniejszym z nich jest silnik 2.0 TFSI (169 kW / 230 KM) montowany w Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattro. Jednostka Diesla występuje w dwóch wersjach mocy: 110 kW (150 KM) lub 140 kW (190 KM). Montowana jest ona odpowiednio w Q3 Sportback 35 TDI i Q3 Sportback 40 TDI quattro.
Wkrótce po wprowadzeniu modelu na rynek, pojawi się jeszcze jedna jednostka napędowa: benzynowa 1.5 o mocy 110 kW (150 KM) z systemem cylinder on demand, montowana w Q3 Sportback 35 TFSI. System cylinder on demand sprawia, że przy niskich i średnich obciążeniach wyłącza się drugi i trzeci cylinder, co redukuje zużycie paliwa. W połączeniu z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów, 1.5 TFSI wyposażone jest w kolejne rozwiązanie techniczne wpływające na wydajność silnika: system mild-hybrid (MHEV) bazujący na 48-woltowej, pokładowej instalacji elektrycznej. Jak podaje producent, system ten w codziennym, praktycznym użytkowaniu redukuje spalanie nawet o 0,4 l paliwa na 100 km. Sercem systemu MHEV jest alternator-rozrusznik (RSG) odzyskujący podczas hamowania do 12 kW mocy i przekazujący ją do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego. Jeżeli kierowca przy prędkości pomiędzy 40 a 160 km/h zaczyna hamować, Audi Q3 Sportback 1.5 TFSI MHEV przełącza się w tryb jazdy na biegu jałowym albo w tryb żeglowania, w którym silnik automatycznie się wyłącza. O tym, w który z tych trybów przełączy się jednostka napędowa, na podstawie danych dotyczących sytuacji drogowej i wybranego trybu jazdy decyduje układ zarządzania pracą silnika. W momencie, w którym kierowca ponownie wciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik RSG uruchamia motor 1.5 TFSI. System start-stop uruchamia się przy obniżeniu prędkości do 21 km/h.
Za przeniesienie mocy silnika na koła odpowiada siedmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic wraz z napędem na cztery koła quattro. Układ taki montowany jest praktycznie we wszystkich wersjach silnikowych. Wyjątkiem są tylko dwie, napędzane wyłącznie na oś przednią i wyposażone w manualną skrzynię biegów wersje bazowe: 1.5 TFSI i 2.0 TDI, obie o mocy 110 kW (150 KM), przy czym silnik Diesla może być tu opcjonalnie wyposażony w napęd na cztery koła quattro. Centralnym elementem napędu na cztery koła quattro jest sterowane elektronicznie, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe montowane na osi tylnej. Jego sterownik zarządza przepływem mocy. W granicach wydajności, napęd na cztery koła quattro blisko współpracuje z selektywnym rozkładem momentu obrotowego między kołami. Przy pomocy delikatnych interwencji w układ hamulcowy obu kół toczących się po wewnętrznej stronie zakrętu (w przypadku napędu quattro) lub koła przedniej osi toczącego się po wewnętrznej stronie zakrętu (w przypadku napędu na przednią oś), przemieszcza moment napędowy na zewnątrz zakrętu.
Długość samochodu to 4500 mm, wysokość to 1556 mm, a szerokość - 1843 mm. Ten SUV coupé jest o 16 mm dłuższy, 29 mm bardziej płaski i 6 mm węższy od klasycznego Audi Q3. Rozstaw osi to 2680 mm. Tylną kanapę można w standardzie przesuwać o 130 mm w przód i w tył. Jej oparcie podzielone jest na trzy części i można je regulować w siedmiu stopniach pochylenia. Za tylnymi siedzeniami znajduje się bagażnik o pojemności 530 l, a po złożeniu oparć nawet 1400 l. Podłoga w bagażniku może być umieszczona na różnych poziomach, a tylną półkę schować można pod nią. Na życzenie, Audi dostarcza elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika, którą sterować można również za pomocą ruchu stopą.
Centralnym elementem systemu obsługi jest opcjonalny ekran dotykowy MMI touch display, otoczony szeroką ramką utrzymaną w błyszczącej czerni. Ramka jest ośmiokątna i powiela w ten sposób kształt ramy osłony chłodnicy Singleframe. Podobnie jak umieszczony poniżej panel obsługi klimatyzacji, ekran systemu jest zwrócony pod kątem 10 stopni w stronę kierowcy. Tablica rozdzielcza może mieć pięć różnych wzorów wykończenia, tapicerka foteli może być wykonana z tkaniny, ze sztucznej skóry oraz z połączenia skóry z Alcantarą, a dodatkowo do wyboru jest przy tym szeroka gama odcieni i wzorów.
Trzy linie wyposażenia wnętrza: podstawowa "basic", "design selection" oraz "S line", mogą być łączone z zewnętrznymi liniami stylistycznymi. Opcjonalnie dołożyć w nich można fotele sportowe, których tapicerka pokryta jest kontrastowymi przeszyciami. W linii "design selection", w zależności od tego jaki kolor tapicerki foteli został wybrany, wzdłuż podparć bocznych przebiega cienki pasek. Pokryte Alcantarą powierzchnie tablicy rozdzielczej i podłokietników na życzenie dostępne są w następujących kolorach: bursztynowo-brązowy Amber, srebrny Lunar, pomarańczowy i stalowoszary. Stylistykę drzwi i tunelu środkowego podkreśla w ciemnościach światło opcjonalnego pakietu oświetlenia konturowego i nastrojowego. Światło to może być ustawione w 30 różnych kolorach.
W przypadku wyposażenia samochodu w podstawowe radio MMI, na pokładzie znajduje się cyfrowy ekran o przekątnej 10,25 cala. Kierowca operuje widocznymi na nim funkcjami z poziomu kierownicy wielofunkcyjnej. W najwyższym stopniu rozbudowy systemu infotainment – MMI navigation plus, w miejscu analogowych zegarów pojawia się Audi virtual cockpit, na którym widocznych jest wiele dodatkowych funkcji, a na środku tablicy rozdzielczej pojawia się również ekran dotykowy MMI touch display. Jego przekątna to 10,1 cala i wyposażony jest on w funkcję akustycznej reakcji zwrotnej zachodzącej w momencie wyboru którejś z ikon. Klient może ponadto zamówić Audi virtual cockpit plus z ekranem o przekątnej 12,3 cala. Można na nim wybrać jeden z trzech widoków, w tym widok dynamiczny charakteryzujący się czerwonymi elementami. Rozmiar zegarów i zawartość menu infotainment można zmieniać przy pomocy przycisku View na kierownicy wielofunkcyjnej.
W systemie MMI navigation plus, z płaską strukturą menu, wprowadzanie celów nawigacji oraz wyszukiwanie przy pomocy funkcji MMI search, bazują na domyślności. Dla przykładu: jeśli kierowca szuka restauracji, wystarczy, że wprowadzi tylko kilka liter, a na ekranie pojawia się cała lista trafień. Porozumiewanie się z jednostką sterująca systemu opiera się na języku naturalnym, rozumiejącym potoczne sformułowania. Jeśli na przykład kierowca powie "jestem głodny", system zasugeruje mu restauracje znajdujące się w pobliżu.
System nawigacji na podstawie wcześniej odbytych podróży rozpoznaje najczęściej wybierane cele, co pozwala później na generowanie odpowiednich sugestii dotyczących trasy. Uwzględnia przy tym statystyczne wartości empiryczne, biorąc pod uwagę natężenie ruchu i porę dnia. Przebieg trasy obliczany jest online, na serwerach firmy Here dostarczającej mapy nawigacji, z użyciem danych w czasie rzeczywistym dotyczących sytuacji drogowej. Jeśli podczas jazdy zerwie się połączenie z serwerem, system MMI navigation plus przełącza się automatycznie na pokładowy GPS pracujący cały czas w tle.
Wraz z wyposażeniem samochodu w system MMI navigation plus, na jego pokładzie zostają udostępnione usługi online Audi connect. Ich pobieranie następuje za pośrednictwem zamontowanej na stałe w aucie karty SIM – Audi connect SIM – w standardzie pobierania danych LTE Advanced. Usługi takie jak informacje online na temat ruchu drogowego i wyszukiwanie najbardziej interesujących miejsc (POI), są uzupełnieniem wyznaczania trasy przez nawigację. Do przewidywania dostępności miejsc parkingowych przy ulicy oraz do dostarczania informacji na temat punktów niebezpiecznych i aktualnych ograniczeń prędkości, Audi Q3 Sportback wykorzystuje usługi Car-to-X, czyli rozproszoną inteligencję floty Audi. Nową usługą, którą Audi dodaje do swej gamy w kolejnych, wybranych miastach Europy, jest informacja dotycząca sygnalizacji świetlnej. Samochód, łącząc się z miejską infrastrukturą, otrzymuje odpowiednie informacje z centralnego komputera sygnalizacji świetlnej, co pozwala kierowcy tak dostosować aktualną prędkość, by dojechać do skrzyżowania w kolejnej fazie światła zielonego. Gdy samochód stoi jeszcze na czerwonym świetle, na tablicy rozdzielczej wyświetla się rekomendowana prędkość i czas, który pozostał do światła zielonego na kolejnym skrzyżowaniu. Gama usług Audi connect obejmuje również pobierający dane z prędkością 300 Mbit/s hotspot Wi-Fi, z którym połączyć się mogą urządzenia mobilne pasażerów.
Dostępne dla klientów jest również rozszerzenie gamy usług Audi connect w postaci pakietu Audi connect navigation & infotainment plus. W jego skład wchodzi m.in. nawigacja bazująca na Google Earth oraz radio hybrydowe, przełączające się automatycznie w zależności od siły sygnału pomiędzy sygnałami FM, DAB i streamingiem online. Oferowane w tym pakiecie sterowanie głosowe ma rozszerzone możliwości. By prawidłowo odpowiedzieć na pytania i polecenia kierowcy, wykorzystuje nie tylko pokładową bazę danych, ale również wiedzę pozyskiwaną z chmury. Całość uzupełniana jest odpowiednimi zdjęciami, informacjami np. na temat godzin otwarcia oraz ocenami.
Z darmową aplikacją myAudi bezprzewodowo łączącą smartfona z samochodem, powiązano wiele funkcji Audi connect. Aplikacja może być wykorzystana np. do transferu wyznaczonych tras nawigacji czy kalendarza, ze smartfona do systemu MMI oraz do streamingu muzyki. Z jej pomocą klient może też zdalnie zablokować i odblokować drzwi, sprawdzić aktualny stan pojazdu, zlokalizować miejsce zaparkowania auta i nawigować dojście do niego oraz obsługiwać opcjonalne, dodatkowe ogrzewanie. Usługi te oraz pakiet usług zdalnych (oferowanych w standardzie wraz z MMI radio plus), są częścią pakietu Audi connect emergency call & service. W jego skład wchodzą też pomoc drogowa online i internetowa rezerwacja wizyty serwisowej.
Gamę usług infotainment uzupełniają moduły sprzętowe, m.in. Audi phone box. Łączy on smartfona właściciela auta z anteną samochodową oraz indukcyjnie taki telefon ładuje. Funkcja Voice-over-LTE pomaga w szybszym nawiązaniu połączenia i pozwala korzystać w tym samym czasie z szybkiego transferu danych i połączeń telefonicznych w cyfrowej jakości. Audi smartphone interface integruje telefony komórkowe z systemem operacyjnym iOS lub Android z pokładowym systemem infotainment. Interfejs ten łączy się z urządzeniem mobilnym i przenosi jego natywne środowisko – Apple Car Play lub Android Auto – wprost na ekran systemu MMI. W przypadku iPhone’ów robi to bezprzewodowo. Częścią Audi smartphone interface są dwa gniazda USB na konsoli środkowej. Pozwalają one naładować telefon oraz odtworzyć muzykę z urządzenia przenośnego przez samochodowe głośniki. Jedno z tych gniazd jest kompatybilne z obustronną wtyczką typu C. Do ładowania urządzeń służą dwa opcjonalne, dodatkowe gniazda USB-C w tyle pojazdu. Z kolei w skład systemu muzycznego Bang & Olufsen Premium Sound System z wirtualnym, trójwymiarowym dźwiękiem, wchodzi 15 głośników kreujących przestrzenny dźwięk. Cztery z nich znajdują się w desce rozdzielczej, a po jednym umieszczono w słupkach D. Program sprzętowy infotainment uzupełnia cyfrowy tuner radiowy.
W zakresie bezpieczeństwa Audi Q3 Sportback wyposażono w cztery standardowe systemy wspomagania. Audi pre sense basic inicjuje prewencyjne środki bezpieczeństwa dla pasażerów w momencie, gdy wykryje niestabilny stan prowadzenia pojazdu. By taki stan zidentyfikować, system wykorzystuje informacje pochodzące z różnych układów samochodu. Dla przykładu, interweniuje wtedy, gdy czujniki elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC wykryją poślizg lub ostre hamowanie. System elektrycznie napina wtedy przednie pasy bezpieczeństwa, zamyka automatycznie szyby i włącza światła awaryjne by ostrzec samochody nadjeżdżające z tyłu. Standardowo jest tu również oferowany system Audi pre sense front. Za pomocą radaru wykrywa on ryzyko kolizji, do której potencjalnie dojść może z przodu pojazdu i rejestruje - oprócz innych pojazdów – również rowerzystów i pieszych. W sytuacji krytycznej ostrzega też kierowcę przy pomocy serii sygnałów wizualnych, akustycznych i haptycznych. W sytuacji awaryjnej natomiast, uruchamia pełne hamowanie i inicjuje podstawowe działania systemu Audi pre sense basic.
Ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu pomaga w utrzymaniu się na nim. Jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu i samochód ma zamiar przekroczyć wykrytą przez kamerę przednią linię poziomą rozdzielającą pasy ruchu, system interweniuje korygując ruchy układu kierowniczego. Standardowy zakres systemów wspomagania oferowany na niemieckim rynku obejmuje również ostrzeżenie przed zmianą pasa ruchu, wykorzystujące obrazy pozyskiwane z dwóch kamer umieszczonych z tyłu pojazdu. Jeśli system zidentyfikuje inny pojazd znajdujący się w tzw. martwym polu lub zbliżający się z tyłu z dużą prędkością, w odpowiednim lusterku bocznym rozbłyśnie ostrzegająca dioda.
Opcjonalny adaptacyjny asystent jazdy łączy w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu - adaptive cruise control, asystenta jazdy w korkach i asystenta toru jazdy utrzymującego pojazd pośrodku wybranego pasa jazdy. Wspomaga w ten sposób kierowcę w utrzymywaniu wzdłużnej i poprzecznej kontroli nad pojazdem.
Dla ułatwienia parkowania i manewrowania, w Audi Q3 Sportback umieszczono gamę systemów wspomagających. Kamery 360° rejestrują wyświetlane następnie na ekranie MMI obrazy sytuacji dookoła samochodu. Asystent parkowania automatycznie wprowadza i wyprowadza auto z miejsc parkingowych, a kierowca w tym wypadku jedynie przyspiesza, hamuje i zmienia biegi. Jeśli kierowca chce wyjechać tyłem z prostopadłego miejsca parkingowego lub np. z bramy, wesprze go w tym asystent ruchu przecinającego tor jazdy z tyłu. System przy pomocy dwóch czujników radarowych monitoruje przestrzeń za samochodem i ostrzega kierowcę w sytuacji zagrożenia zderzeniem. Wiele innych systemów (adaptacyjny asystent jazdy, bazujący na obrazach pozyskiwanych z kamery system rozpoznawania znaków drogowych, system parkowania plus, asystent świateł drogowych i asystent niebezpieczeństwa) zebranych jest w jeden pakiet systemów asystujących.
Oprócz cyfrowej deski rozdzielczej, radia MMI z Bluetooth i wielofunkcyjnej, skórzanej kierownicy, SUV coupé wyposażony jest również w diodowe reflektory przednie oraz w system tylnej kanapy plus, dzięki któremu ustawiać można samodzielnie długość siedziska oraz nachylenie oparć.
Audi Q3 Sportback produkowane jest w węgierskiej fabryce Audi w Győr. Sprzedaż modelu w Europie ruszy jesienią 2019 r. W wersjach sprzedawanych w Niemczech, standardem będą systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front oraz systemy ostrzegające przed niepożądaną zmianą i opuszczeniem obranego pasa jazdy.
Ponadto, z okazji wprowadzenia modelu Q3 Sportback na rynek, Audi zaprezentuje specjalnie wyposażoną, limitowaną wersję tego samochodu pod nazwą "edition one". Będzie ona dostępna w dwóch wariantach: w kolorze metalicznym "srebrna rosa" z dodatkami w szarej barwie Manhattan oraz w całości w kolorze czarnym metalik - Mythos. W obu przypadkach zewnętrzna stylistyka bazuje na linii S line oraz na czarnym pakiecie stylistycznym. Dostępne tutaj będą także ciemne panele dekoracyjne w diodowych reflektorach Matrix LED oraz 20-calowe koła dostarczane przez Audi Sport. We wnętrzu zastosowano linię stylistyczną "edition one srebrna rosa", bazującą na linii "design selection" oraz na srebrnych odcieniach kolorystycznych. Z kolei linia "edition one czarny Mythos" oparta jest na linii wnętrza S line i uzupełniona o niebieskie powierzchnie z Alcantary umieszczone na desce rozdzielczej i na podłokietnikach w drzwiach.
Dołącz do dyskusji: Audi Q3 Sportback - nowy kompaktowy SUV coupé