Pierwszy na świecie bezprzewodowy telewizor OLED wchodzi na rynek
Firma LG Electronics wprowadza do sprzedaży pierwszy na świecie bezprzewodowy telewizor OLED, 97-calowy LG Signature OLED M (model 97M3). Urządzenie można już nabyć w Korei Południowej, a do końca roku trafi do sprzedaży także w Ameryce Północnej i Europie.
Model LG Signature OLED M wyposażony jest w ekran OLED o przekątnej 97 cali (ok. 245 cm) oraz moduł Zero Connect Box, który umożliwia transmisję AV w rozdzielczości 4K (3840 x 2160 pikseli) przy częstotliwości odświeżania 120 Hz z odległości do 10 metrów od ekranu. Urządzenie z wyjątkiem przewodu zasilającego, pozbawione jest kabli.
Dekoder lub konsola mogą znajdować się daleko od ekranu
Rozwiązanie bezprzewodowej transmisji AV firmy LG zostało opracowane z myślą o użytkownikach, którzy podłączają swoje telewizory do różnych urządzeń , takich jak konsole do gier i dekodery. Technologia Zero Connect nie wymaga umieszczania tych urządzeń w pobliżu ekranu, więc przestrzeń niedaleko telewizora może być uporządkowana. Obsługuje HDMI 2.1, USB, RF, LAN i Bluetooth, a także standardy Dolby Vision i Dolby Atmos.
Autorskie rozwiązanie LG bezprzewodowej transmisji AV jest w stanie przesyłać duże ilości danych z prędkością do trzech razy większą niż obecny standard Wi-Fi 6E. Do 97-calowego LG Signature OLED M wkrótce dołączą 83- i 77-calowe modele OLED evo M z technologią Zero Connect. Podobnie jak większe urządzenie, pozwolą na bezprzewodową transmisję treści audiowizualmych w parametrach 4K i 120 Hz. Sprzęt nie będzie jednak tani. Portal theverge.com informuje, że we wrześniu trafi do sklepów w Wielkiej Brytanii, gdzie ma kosztować prawie 28 tys. funtów. To blisko 145 tys. zł.
- Zaawansowany technologicznie model 97M3 udało się stworzyć dzięki dziesięcioletniemu zaangażowaniu firmy LG jako pioniera na rynku w tworzenie nowej wartości dla klientów. LG Signature OLED M to nie tylko doskonały obraz na ultradużym ekranie, ale także pierwszy bezprzewodowy model, który oferuje klientom jeszcze większą swobodę w aranżacji przestrzeni - stwierdził w komunikacie Baik Seon-pill, lider działu rozwoju produktu w LG Home Entertainment Company.
LG zmienia model biznesowy
Niedawno informowaliśmy, że LG Electronics chce zarabiać nie tylko na sprzedaży sprzętów elektronicznych, ale uzyskiwać dodatkowe i regularne przychody od klientów. Dyrektor generalny południowokoreańskiej firmy William Cho poinformował, że zmienia ona model biznesowy. Zmiana najpierw obejmie sektor telewizorów. Wiąże się z płatnymi subskrypcjami i reklamami.
Nowa strategia ma związek z planami zwiększenia globalnych przychodów z 51 mld dol. w 2022 roku do 79 mld dol. do 2030 roku. Cho ogłosił, że „LG zamierza przekształcić się w firmę zajmującą się inteligentnymi rozwiązaniami życiowymi poprzez dywersyfikację obecnego portfolio i stworzenie modelu biznesowego, który koncentruje się na zaangażowaniu klienta”.
W tym celu firma pracuje nad zwiększeniem zasięgu swojego systemu operacyjnego WebOS. System działa na ponad 200 mln telewizorów Smart TV na całym świecie. LG od kilku lat udostępnia go także innym producentom. Konkurencyjny Samsung miał na koniec 2022 roku ponad 200 mln telewizorów Smart TV (m.in. z systemem Tizen). Z kolei amerykański Google mógł pochwalić się 150 mln telewizorami i przystawkami z Android TV/Google TV.
Z danych GfK wynika, że w 2022 roku w Polsce najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).
Kanały informacyjne zagrożeniem dla telewizorów OLED?
Intensywne kolory w logotypach stacji i paski kanałów informacyjnych mogą prowadzić do „wypalenia” matryc telewizorów OLED. Swego czasu głośno było o przypadku uszkodzenia sprzętu przez wielogodzinne oglądanie TVP Info. Producenci urządzeń w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapewnili kilka miesięcy temu, że wdrożyli rozwiązania, które skutecznie chronią ekrany.
- Zjawisko retencji, czyli właśnie wypalania matrycy poprzez długotrwałe wyświetlanie jednego statycznego elementu na ekranie (np. logo stacji telewizyjnej czy paska nawigacji w grach) występuje w przypadku telewizorów OLED. Wynika to po prostu z konstrukcji samej matrycy z diodami organicznymi i jest efektem nadmiernej eksploatacji sprzętu. Problem wypalenia może pojawić się przy codziennym naprawdę wielogodzinnym korzystaniu z telewizora w tym samym widoku, gdzie na ekranie nieprzerwanie wyświetlany jest jeden niezmienny element, np. logotyp lub pasek z newsami kanału informacyjnego. Właśnie dlatego producenci telewizorów przestrzegają przed takim sposobem korzystania z tych urządzeń - wyjaśniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Szczerowoda, product manager TV, TP Vision Europe, właściciela marki Philips.
- LG już od 10 lat produkuje konsumenckie telewizory OLED, z każdym rokiem udoskonalając technologię wykonania ekranu, a także dodając zaawansowane funkcje jego ochrony. Telewizory LG OLED wykorzystują algorytmy, które wykrywają logo stacji telewizyjnej i zmniejszają jego jasność. W ten sposób ryzyko utrwalenia obrazu na ekranie OLED jest wyeliminowane - przekonywała firma LG Electronics Polska. Dowodem na to, że problem odszedł do lamusa, ma być długoletnia gwarancja po zakupie urządzenia. - Wspomniane wyżej algorytmy dbają o kondycję całego ekranu. W modelach wyprodukowanych w 2020 roku i później zastosowano funkcję Ochrony Panelu OLED, która automatycznie odświeża matrycę. Na potwierdzenie trwałości i wysokiego poziomu wykonania LG daje aż 5-letnią gwarancję na ekrany dla modeli LG OLED evo G2 i LG OLED Z2 – zauważyła LG.
Dołącz do dyskusji: Pierwszy na świecie bezprzewodowy telewizor OLED wchodzi na rynek