Biedronka z 55,6 mld zł wpływów i 2,2 mld zł zysku netto, zatrudnia 68 tys. osób
W ub.r. Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci dyskontów Biedronka, zanotowało wzrost przychodów o 8,9 proc. do 55,57 mld zł oraz 2,24 mld zł zysku netto. Na koniec ub.r. liczba pracowników firmy przekroczyła 68 tys.
Przychody sprzedażowe Jeronimo Martins Polska poszły w górę rok do roku z 51,04 do 55,57 mld zł. W sprawozdaniu złożonym w KRS zarząd firmy zwrócił uwagę, że wartość polskiego rynku detalicznego żywności zwiększyła się w ub.r. o 4 proc. do 290 mld zł.
- Rządowe środki mające na celu zwiększenie konsumpcji miały pozytywny wpływ na wzrost m.in. rozszerzenie programu Rodzina 500+ na pierwsze dziecko, przyznanie 13-stej emerytury jako premii dla emerytów i rencistów oraz obniżki podatków dla młodych ludzi - wyliczono. - Wzrost wynagrodzeń oraz stymulowanie gospodarki spowodowały wzrost konsumpcji prywatnej w ostatnich latach - dodano.
Z drugiej strony w ub.r. w ramach wdrażania zakazu handlu w niedziele sklepy były czynne już tylko w jedną niedzielę miesięcznie, tym samym w ciągu roku było 13 niedziel handlowych mniej niż w 2018 roku. - Kolejnym przykładem może być w 2020 roku podatek od sprzedaży detalicznej. Ustawa została uchwalona w 2016 r., ale jej wejście w życie zostało zawieszone do 30 czerwca 2020 r. - zauważył zarząd Jeronimo Martins Polska.
Wskazał też, że w branży handlu spożywczego problemy przeżywają hipermarkety, w których sprzedaż w ub.r. zmalała. - Trudności związane z tym formatem wynikają ze zmian nawyków zakupowych konsumentów, preferują oni sklepy w pobliżu miejsca zamieszkania, przez co rośnie znaczenie sklepów w formacie convenience - oceniono.
Ponad 3 sklepów Biedronka, sprzedaż like-for-like 5,8 proc. w górę
Jak podano już w raporcie giełdowym koncernu Jeronimo Martins, do którego oprócz Biedronki należą sieci sklepowe w Portugalii i Kolumbii, w ub.r. liczba sklepów Biedronka zwiększyła się z 2 900 do 3 002.
Ogółem otworzono 128 placówek handlowych (z czego 33 w mniejszym formacie), 26 zamknięto oraz 252 wyremontowano.
W porównywalnej liczbie sklepów, czyli w ujęciu like-for-like, przychody sprzedażowe zwiększyły się o 5,8 proc. - Wzrost like-for-like był głównie napędzany wzrostem średniej wartości koszyka - zaznaczono w sprawozdaniu.
W br. Jeronimo Martins planuje zwiększyć liczbę sklepów Biedronka o ponad 100 (z czego 40 proc. ma działać w nowym formacie) oraz odnowić ok. 250 istniejących punktów sprzedaży. Firma zaczęła też instalować kasy samoobsługowe, na koniec br. mają działać w tysiącu sklepów.
W sklepach Biedronka na stałe wprowadzono w ub.r. 139 nowych produktów. - Dwie kategorie ekskluzywnych marek Grupy - be beauty i go Bio, zostały wzmocnione poprzez wprowadzenie nowych produktów, a także wprowadzono markę go Vege (produkty wegańskie i wegetariańskie), która ma teraz 15 produktów - opisała firma.
68 tys. pracowników, 13 kampanii tematycznych
Koszty operacyjne Jeronimo Martins Polska wyniosły w ub.r. 51,43 mld zł, co wobec 47,26 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 8,8 proc. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 39 do 42,45 mld zł.
Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się o 10,7 proc. - z 2,64 do 2,92 mld zł. Do tego doszły koszty ubezpieczeń społecznych (w górę z 647,99 do 722,22 mln zł) oraz emerytalnych (z 237,77 do 262,99 mln zł).
Firma podała w sprawozdaniu, że na koniec ub.r. liczba jej pracowników przekroczyła 68 tys. Z początkiem br. wprowadzono kolejne podwyżki wynagrodzeń obejmujące 57 tys. zatrudnionych osób. W efekcie pracownicy sklepów zarabiają miesięcznie o 100-350 zł brutto więcej, a osoby zatrudnione w centrach dystrybucyjnych - o 150-500 zł brutto więcej. Pod koniec ub.r. ruszyła kampania reklamowa, w której pracownicy Biedronki jako świeżoznawcy promowali dostępne w tych sklepach owoce i warzywa.
Z kolei nakłady Jeronimo Martins Polska na usługi obce zwiększyły się z 2,7 do 2,98 mld zł, czyli o 10,5 proc. Firma nie wyszczególnia w sprawozdaniu, ile przeznaczyła na marketing, zaznaczając jedynie, że skupiała się na tematycznych akcjach reklamowych, realizując 13 takich kampanii. Miały one wspierać wprowadzane do sprzedaży „innowacyjne produkty przyciągające klientów i zwiększające koszyk”.
Według danych Kantar Media cennikowe wydatki reklamowe Jeronimo Martins Polska w mediach pozainternetowych wyniosły w ub.r. 532,86 mln zł, po wzroście o 33,3 proc. rok do roku. Zdecydowanie więcej, 909,34 mln zł, przeznaczył na reklamy Lidl Polska mający ponad 700 dyskontów.
W ub.r. w sklepach Biedronka przeprowadzono dwie odsłony promocji „Gang słodziaków”: przed Wielkanocą i jesienią. W ramach tej drugiej klienci za punkty ze zakupy zdobyli 7,2 mln maskotek.
Nakłady Jeronimo Martins Polska na amortyzację zwiększyły się z 989,29 mln zł do 1,05 mld zł, a na zużycie materiałów i energii - z 664,94 do 668,22 mln zł, natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 322,82 do 311,94 mln zł.
Wyższy zysk, 2,19 mld zł dywidendy dla właściciela
Zysk sprzedażowy firmy zwiększył się z 3,77 do 4,15 mld zł. Poprawiły się również pozostałe wskaźniki rentowności: zysk EBITDA o 8,8 proc. do 3,97 mld zł, zysk operacyjny z 2,59 do 2,8 mld zł, a zysk netto z 1,99 do 2,24 mld zł.
- Połączenie korzystniejszej oferty sprzedażowej, zarządzania promocjami oraz ofertą artykułów niebędących w stałym asortymencie, dyscypliny operacyjnej oraz dbania o wydajność, możliwe było w 2019 roku utrzymanie wskaźnika EBITDA na poziomie 7,6 proc. - zaznaczono w sprawozdaniu spółki.
Kwota zapłaconego przez nią podatku dochodowego zwiększyła się z 489,65 do 492,32 mln zł.
Koncern Jeronimo Martins zdecydował, że z zeszłorocznego zysku Jeronimo Martins Polska 2,19 mld zł zostanie mu wypłacone w formie dywidendy, 1,45 mln zł przeznaczone na kapitał zapasowy, a 50 mln zł na kapitał rezerwowy.
W br. mniej niedziel handlowych
Przedstawiając prognozę na br., zarząd Jeronimo Martins Polska zwrócił uwagę, że w ramach ograniczania handlu w niedziele będzie o siedem niedziel handlowych mniej niż w ub.r. Zaznaczył, że będzie to mieć odzwierciedlenie we wzroście sprzedaży firmy w porównywalnej liczbie sklepów.
- Strategicznymi celami Biedronki będą nadal wzrost sprzedaży i udziału w rynku, przy jednoczesnej ochronie efektywności modelu biznesowego na tle rosnącej presji płacowej w wyniku wzrostu krajowej płacy minimalnej - zapowiedziano.
Sprawozdanie zarządu jest datowane na 9 marca, dlatego nie odniesiono się w nim do konsekwencji epidemii koronawirusa. W związku z ograniczeniem liczby klientów będących jednocześnie w sklepach spożywczych na początku kwietnia większość placówek Biedronki została otwarta całodobowo.
W zeszły weekend Biedronka przeprowadziła promocję „Biała Noc”, którą w zmienionej wersji powtórzyła w ten weekend. Ponadto nawiązała współpracę z aplikacją Glovo, w której można zamawiać zakupy ze sklepów Biedronka w kilkunastu największych miastach.
Dołącz do dyskusji: Biedronka z 55,6 mld zł wpływów i 2,2 mld zł zysku netto, zatrudnia 68 tys. osób