Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2018 roku, prognozy na 2019
W ramach naszego cyklu podsumowań 2018 roku w mediach i marketingu tym razem zajmujemy się branżą telewizyjną. O najważniejszych wydarzeniach minionego roku i prognozach na najbliższe 12 miesięcy portalowi Wirtualnemedia.pl mówią: Dorota Żurkowska-Bytner, Izabella Wiley, Przemysław Kruk, Daniel Reszka, Bogusław Kisielewski, Michał Winnicki i Ryszard Sibilski.
Dorota Żurkowska-Bytner, członek zarządu TVN i Discovery Polska
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku jest niewątpliwie sfinalizowanie transakcji przejęcia Scripps Networks Interactive przez Discovery Communications i powstanie globalnego giganta medialnego - Discovery. Na polskim rynku skutkowało to połączeniem Discovery Polska i TVN, dwóch fantastycznych firm medialnych, z ugruntowaną pozycją i ponad 20 letnim doświadczeniem. To było nowe otwarcie zarówno dla nas, jak i dla całej branży telewizyjnej w kraju. Polska stała się największym rynkiem poza USA w Grupie Discovery, a także najszybciej rosnącym.
Sukces roku
W tym roku oczy całego świata były zwrócone ku Pyeongchang i odbywającym się tam Igrzyskom Olimpijskim. Od strony sportowej i organizacyjnej było to imponujące wydarzenie - niemal 3000 sportowców z 92 krajów zmagało się w 102 konkurencjach. Łącznie przyznano prawie 280 medali! Ponadto było to niesamowite osiągnięcie telewizyjne. Daliśmy widzom możliwość pełnego doświadczenia igrzyska poprzez rekordową liczbę godzin transmisji, pierwszą w pełni zlokalizowaną ramówkę Eurosport 1, wprowadzenie trzech dodatkowych kanałów, możliwość śledzenia każdej sekundy zmagań online na Eurosport Player oraz bezprecedensowe wykorzystanie nowych technologii, na czele z innowacyjnym studiem Eurosport Cube, wykorzystującym technologie wzbogaconych danych oraz wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w perspektywie 360 stopni. Dzięki współpracy z Krzysztofem Gonciarzem fani mieli pełny dostęp do igrzysk w kanałach społecznościowych - na YouTube oraz na Facebooku Eurosportu. Otworzyliśmy także specjalne Stefy Kibica Eurosportu w Wiśle i Karpaczu.
Porażka roku
Myślę, że najsmutniejszą wiadomością tego roku jest to, że nadal nie wypracowaliśmy globalnego, wiążącego porozumienia w sprawie ochrony środowiska. Niektórzy eksperci twierdzą, że zostało nam jeszcze tylko 12 lat na powstrzymanie katastrofalnych zmian klimatu. Według najnowszego raportu międzyrządowego zespołu ds. zmian klimatu przy ONZ, do 2030 r. temperatura na ziemi ma podnieść się o 1,5 stopnia Celsjusza powyżej poziomu z czasów rewolucji przemysłowej. Grozi to ekstremalnymi warunkami życia na naszej planecie - suszą, pożarami, powodziami oraz niedoborem żywności dla setek milionów ludzi. Pomimo że dużo dobrego dzieje się w tej dziedzinie, nie osiągnęliśmy jeszcze globalnego konsensusu w sprawie realnego planu przeciwdziałania zmianom klimatycznym, który zagwarantowałby ochronę naszej planety.
Człowiek roku
Człowiekiem roku jest dla mnie Joanna Kulig. To był dla niej niesamowity rok. Rolą Zuli w „Zimnej wojnie” Pawła Pawlikowskiego rozkochała w sobie widzów na całym świecie. Zagrała także niezwykle ciekawe postacie w filmie „Kler” w reż. Wojciecha Smarzowskiego oraz w najnowszym serialu kryminalno-obyczajowym TVN i Discovery Polska „Pułapce”. O Polce pisano już w najpopularniejszych światowych magazynach - we francuskim „Elle" i „L’Officiel”, w serwisie vogue.com, a teraz Kulig jest na okładce amerykańskiego „Vanity Fair". Doceniają ją także międzynarodowi krytycy filmowi - w grudniu została uznana za najlepszą aktorkę podczas gali rozdania Europejskich Nagród Filmowych. W branży jest także głośno o potencjalnej nominacji do Oscara. Dzięki jej niesamowitemu talentowi, cały świat zachwycił się polskim kinem.
Kolejną ważną postacią 2018 roku jest Kamil Stoch. Ambasador Eurosportu w tym roku - mówiąc kolokwialnie - „wygrał niemal wszystko, co było do wygrania”. Oprócz złotego i brązowego medalu olimpijskiego podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pyeongchang, drugi raz z rzędu zwyciężył w Turnieju Czterech Skoczni - wygrana we wszystkich czterech konkursach najbardziej prestiżowego cyklu w skokach narciarskich ostatni raz zdarzyła się 16 lat temu, Niemcowi Svenowi Hannawaldowi w sezonie 2001/2002. To niesamowite osiągnięcia! Myślę, że jest wzorem dla wielu młodych, rosnących sportowców.
Kampania/projekt roku
Wspomniałam wcześniej, że największym wyzwaniem obecnie jest powstrzymanie zmian klimatycznych. Uważam więc, że do najważniejszych kampanii tego roku, trzeba zaliczyć wszystkie inicjatywny szerzące świadomość ekologiczną. Przykładem jest #TheLastStraw, międzynarodowy ruch, który podchwyciły poszczególne agencje ekologiczne, a nawet firmy prywatne w niektórych krajach, sprawił, że świat w końcu pochylił się nad problemem zbyt dużego zaśmiecania ziemi plastikowymi odpadami. Pośrednio pod wpływem tej globalnej inicjatywny, komisja ochrony środowiska Parlamentu Europejskiego przyjęła w październiku rezolucję zakazującą wykorzystania jednorazowych przedmiotów plastikowych.
Premiera/debiut/nowość roku
Jestem pod ogromnym wrażeniem najnowszych nowinek technologicznych. W tym roku podkreślenia wymaga najnowsza innowacja firmy Google - asystent do wykonywania połączeń telefonicznych. Google Duplex jest w stanie umówić użytkownika na wizytę u fryzjera czy zarezerwować stolik w restauracji.
Kolejnym, dla mnie ważnym, debiutem tego roku jest pojawienie się nowej strony Eurosport.pl, opartej na ekosystemie TVN24. Jestem pod ogromnym wrażeniem kreatywności, efektywności rozwiązań oraz zaangażowania, które w jej stworzenie włożył zespół TVN i Discovery Polska. Start strony to tylko początek - dalej rozwijamy naszą ofertę, aby przyciągać nowych widzów i tworzyć najlepszy portal o sporcie w Polsce.
Trend roku
Trendem roku jest niewątpliwie coraz mocniejsze przenikanie technologii do życia codziennego.
W drodze do pracy korzystamy z elektrycznych autobusów czy samochodów hybrydowych, za parking płacimy mobilnie, a inteligentne lodówki same zamawiają najczęściej wybierane produkty z dostawą do domu. Aplikacje, wirtualni asystenci oraz inteligentne maszyny towarzyszą nam przez cały dzień. Coraz więcej firm - w każdej branży - działa w systemie „omnichannel” oferując swoim odbiorcom pełen wachlarz usług, tradycyjnych i cyfrowych. Trend ten widać wyraźnie także w branży telewizyjnej. Dzięki nowoczesnym technologią widzowie mogą oglądać swoje ulubione programy z różnych perspektyw - dzięki formule 360 stopni w technologii VR - a nawet mają możliwość wpływania na kształt fabuły!
Prognoza na 2019 rok
Jestem przekonana, ze w 2019 roku nastąpi jeszcze szybszy rozwój nowych technologii, co sprawi, że nowinki technologiczne jeszcze głębiej zanurzą się w naszym codziennym życiu. Jestem przekonana, że nadchodzący rok jeszcze bardziej rozbudzi naszą ciekawość!
Izabella Wiley, dyrektor generalna A+E Networks w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej
Wydarzenie roku
Polska: Obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Dawno nie było w Polsce tematu, który zjednoczyłby ludzi, firmy i instytucje bez względu na ich preferencje polityczne czy światopogląd. Ta rocznica nie zasypała podziałów między Polakami, ale każdy na swój sposób uznał ją za ważną - od największych stacji telewizyjnych po kanały tematyczne takie jak History. Świetnym przykładem była transmisja koncertu na Stadionie Narodowym emitowana przez trzy największe, na co dzień konkurujące ze sobą anteny, która pokazała, że w ważnych chwilach w historii potrafimy być razem.
Świat: Przejęcia i konsolidacje w ramach dużych medialnych koncernów. To konsekwencja zmieniających się sposobów konsumpcji treści video, przede wszystkim dynamicznego wzrostu oglądalności nielinearnej. Konsumenci nie są zainteresowani korzystaniem z oddzielnych aplikacji od każdego z kilkuset nadawców. Firmy medialne z różnych zakątków świata poprzez konsolidacje i łączenie sił mierzą się z tym wyzwaniem. Dlatego też Disney kupuje Foxa, a Comcast przejmuje platformę Sky.
Sukces roku
Proaktywna postawa polskiego społeczeństwa, odpór jaki stawia wielu niekonstytucyjnym, sprzecznym z zasadami państwa prawa inicjatywom. Dzięki przywiązaniu do demokratycznych wartości mamy odwagę kontestować pomysły na państwo, które nie godzą się z naszym poczuciem sprawiedliwości.
Sukcesem roku jest również film „Zimna wojna”. Dorobiliśmy się po wielu latach reżysera - Pawła Pawlikowskiego - który potrafi opowiadać historie bardzo polskie w sposób uniwersalny, wizualnie zachwycający, co spotyka się z entuzjastycznym przyjęciem na całym świecie. Najlepszym tego dowodem są nagrody w Cannes, na gali Europejskich Nagród Filmowych czy obecność na krótkiej liście kandydatów do Oscara. To światowy sukces polskiego kina, z którego możemy być wszyscy dumni.
Porażka roku
Upaństwowienie mediów publicznych. Media publiczne w Polsce liczą się tylko z połową (jestem hojna w mojej statystyce) Polaków. Druga połowa - ta, która myśli inaczej, nie zasługuje na to, by publiczne radio i telewizja o nich pamiętały.
Człowiek roku
Kasia Kieli. Jej wizja i konsekwencja w działaniu doprowadziły do zakupu TVNu i powierzeniu jej zarządzania biznesem firmy w całym regionie EMEA, w tym w Europie Zachodniej. Jest to ewenement - przyjęło się, że to ludzie z zachodu zarządzają firmami na wschodzie; tym razem to osoba z Europy Środkowej odpowiada za biznes na zachodzie.
Jurek Owsiak to człowiek nie tylko roku, ale i trzech ostatnich dekad. Odpowiedzialny za jedną z najbardziej spektakularnych inicjatyw charytatywnych w naszym kraju. Cieszę się, że pomysłodawcą i realizatorem Orkiestry jest człowiek z niepokornego środowiska rock’n’rollowego. Owsiak uczy nas, że pomagać możemy nie z poczucia winy, ale dlatego że pomaganie daje radość i jest powodem do świętowania.
Kampania/projekt roku
Działania wokół 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Było dużo wspaniałych inicjatyw - osobiście czuję się dumna z kampanii „Piękny wiek” telewizji History. Projekt celebrował ważne momenty z najnowszej historii Polski, pokazane przez pryzmat życia zwykłych-niezwykłych Polaków. Do projektu zaprosiliśmy siedmiu Stulatków z całej Polski, kilku z nich niestety nie ma już między nami. Opowiadaliśmy widzom i Internautom o ostatnich 100 latach, koncentrując się na sukcesach i przełomowych pomysłach Polaków, często wyprzedzających światowe dokonania znane na przykład z Doliny Krzemowej.
Premiera/debiut/nowość roku
Telewizyjnie pochwalimy siebie i pochwalimy się projektem „Opowiem ci o zbrodni” z anteny Crime+Investigation Polsat. Zaproponowaliśmy unikalny program, w ktorym najpopularniejsi polscy pisarze kryminalni (Bonda, Brejdygant, Chmielarz, Guzowska, Kuźmińscy, Puzyńska) opowiedzieli o prawdziwych zbrodniach. Projektowi towarzyszyła książka z opowiadaniami, jak również audiobook przygotowany przez Storytel, w którym interpretacji opowiadań podjęli się najlepsi polscy aktorzy. W ciągu zaledwie 2 miesięcy ponad 1,5 miliona widzów miało styczność z serialem na naszej antenie.
Trend roku
Lokalizacja - od kilku lat staje się coraz ambitniejsza i na większą skalę. To dobry trend dla konsumentów, jak i dla lokalnych twórców i producentów. W stacjach telewizyjnych pojawia się mniej treści, które działają wszędzie, a więcej dedykowanych lokalnym odbiorcom. Wzrasta nie tylko liczba projektów, ale także i ich jakość.
Nielinearne konsumowanie treści. W telewizji naziemnej najchętniej oglądane są programy transmitowane na żywo. Inne treści - seriale, programy rozrywkowe, coraz częściej ogląda się z opóźnieniem lub w serwisach VOD operatorów. Niemniej, polscy widzowie nadal lubią telewizję, oglądają ją średnio przez ponad cztery godziny dziennie. Nie unikniemy w Polsce swoistego „trzęsienia ziemi” jeśli chodzi o zwyczaje telewizyjne, ale mamy więcej czasu niż na przykład Skandynawowie by się na tę zmianę przygotować.
Prognoza na 2019 rok
Prywatność i bezpieczeństwo w Internecie będą coraz ważniejsze. RODO, śledztwo w sprawie manipulacji w wyborach prezydenckich w USA, atak hakerski w sztabie wyborczym Hillary Clinton i ujawnienie maili, nieustające problemy z wykorzystaniem danych użytkowników Facebooka - wszystko to sprawia, że nawet najbardziej niefrasobliwi użytkownicy Internetu zaczynają być podejrzliwi. Modele biznesowe cyfrowych gigantów, oparte na handlowaniu danymi użytkowników, zachwieją się.
W przyszłym roku każdy producent treści video będzie szukał sposobu na zbliżenie się do swojego ostatecznego odbiorcy, czyli widza. Czeka nas również intensywna transformacja linearnej telewizji poprzez lokalizację, konsolidację, a także produkcję równoległą na antenę telewizyjną i do przestrzeni cyfrowej.
Daniel Reszka, vice president, youth & emerging brands CEE - Viacom International Media Networks Polska
Wydarzenie roku
W poprzednich latach polscy widzowie mieli okazję obejrzeć wiele ciekawych seriali, jednak 2018 okazał się przełomowym rokiem, w którym pojawiło się sporo pozycji wychodzących poza dotychczasowe schematy. Mam tutaj na myśli przede wszystkim polskie seriale produkowane dla platform nielinearnych („Rojst” Showmaxa, czy „1983” Netflixa), seriale oparte na rodzimych powieściach („Nielegalni” Canal+, czy „Ślepnąc od świateł” HBO), czy miniseriale, które odniosły sukces na ogólnopolskich antenach („Pod powierzchnią” czy „Pułapka” dla TVN). W tym kontekście należy też wymienić sukces „Drunk History - Pół litra historii”, którego formuła wykracza poza ramy standardowego show komediowego, a jego drugi sezon był najlepiej oglądaną produkcją polską w 12-letniej historii Comedy Central.
Sukces roku
Niewątpliwie 2018 był również świetnym rokiem dla rodzimej kinematografii. Film „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego zdobył uznanie ekspertów zarówno w Polsce, jak i na świecie, a teraz rozpoczyna walkę o Oskara. Z kolei „Kler” Wojciecha Smarzowskiego nie tylko pobił rekord otwarcia i przyciągnął miliony widzów do kin, lecz zainicjował ogólnopolską dyskusję.
Z naszego punktu widzenia największym sukcesem mijającego roku były wyniki oglądalności lokalnych produkcji, m.in. drugiego sezonu „Drunk History - Pół litra historii” z anteny Comedy Central, dziewiątego sezonu „Warsaw Shore - Ekipy z Warszawy” i czwartego sezonu „Ex na plaży Polska”. Przy rosnącej konkurencji w segmencie reality show, cieszą nas szczególnie wyniki „Warsaw Shore” i „Ex na plaży Polska”, które wyrobiły sobie już grono wiernych widzów zarówno na antenie MTV Polska, w internecie i na platformie player.pl.
Porażka roku
Porażką roku jest według mnie decyzja o wycofaniu Showmax’u z polskiego rynku, szczególnie, że platforma zadebiutowała z rozmachem i to zaledwie niespełna dwa lata temu. W tej kategorii należy też wymienić wynik naszej reprezentacji piłkarskiej na mistrzostwach świata w Rosji.
Człowiek roku
Z obszaru polskiej kultury wskazałbym duet Pawła Pawlikowskiego i Joanny Kulig. Filmem „Zimna wojna” reżyser po raz kolejny potwierdził swoje wyczucie i doskonały warsztat reżyserski, z kolei Joanna Kulig otrzymała rolę, w której najpełniej mogła zaprezentować swój talent. Nie dziwi zatem zachwyt międzynarodowej krytyki dla filmu i jego twórców. A nam pozostaje trzymać kciuki za Oscara.
Kampania/projekt roku
W tym roku zrealizowaliśmy wiele ciekawych projektów, ale szczególnie chcę wspomnieć o dwóch z nich. Najpierw o 13 nominacjach i aż 7 nagrodach, które zespoły kreacji i marketingu VIMN CEEI zdobyły w prestiżowym konkursie Promax Global Excellence Awards za kampanię dla Paramount Channel. Drugim projektem, który w tym roku elektryzował naszą publiczność były dwa fantastyczne koncerty z kultowej serii MTV Unplugged. Pierwszy z nich, MTV Unplugged Brodka już od 7 grudnia 2018 dostępny jest na platformie player.pl, a drugi z Kamilem Bednarkiem pojawi się na rynku wczesną wiosną.
Wśród ciekawych kampanii w tym roku szczególnie wyróżnia się najnowsza odsłona kampanii EB „Tymczasem”, która powstała we współpracy z raperami - Sokołem, Pezetem, Żabsonem i Sitkiem. Jest świeża, a dzięki umiejętnej współpracy z artystami, przemawia autentycznym językiem młodych konsumentów.
Premiera/debiut/nowość roku
W skali całego rynku nie widzę jednego wydarzenia, które zasługiwałoby na szczególne wyróżnienie w tej kategorii. Natomiast z naszej perspektywy nowością roku było wprowadzenie do Polski serwisu Paramount Play, który oferuje seriale i filmy wytwórni Paramount Pictures oraz stacji MTV, Comedy Central i Nickelodeon. Obecnie serwis dostępny jest dla abonentów sieci Toya oraz w ramach Play Now w sieci komórkowej Play. Polska jest pierwszym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej i drugim na świecie po Skandynawii, na którym pojawiła się ta usługa.
Trend roku
Rosnące inwestycje w produkcję lokalnego kontentu, objawiające się wspomnianym już wysypem ciekawych produkcji serialowych jak i powrotem na większą skalę programów typu reality show. Z naszej perspektywy niezwykle istotne jest, że jako VIMN idziemy w tym samym kierunku, a świetne wyniki naszych lokalnych produkcji utwierdzają nas w tym, że idziemy dobrą drogą.
Prognoza na 2019 rok
W roku 2019 będziemy obserwować pogłębienie zmian rynkowych i tendencji obserwowanych już w ubiegłym roku. Wiele dotychczasowych zmian strukturalnych i własnościowych prowadzić będzie do dalszej konsolidacji rynku. Ponadto gracze telewizyjni będą dążyć do wypracowania jeszcze doskonalszego modelu współpracy ze stale rozwijających się platform nielinearnych.
Po tak ciekawym roku polscy widzowie przyzwyczaili się już do rodzimych produkcji wysokiej jakości, dlatego z pewnością zwiększą się inwestycje w programy i seriale telewizyjne. Rezultatem będzie pojawienie się coraz śmielszych i ciekawszych pozycji telewizyjnych, więc zapowiada się bardzo ciekawy rok 2019.
Bogusław Kisielewski, prezes zarządu Kino Polska TV
Wydarzenie roku
W tym roku miały miejsce duże przejęcia, które zmieniły polski rynek telewizyjny. Koncern Discovery stał się właścicielem TVN-u, a Grupa Polsat przejęła kanały sportowe Eleven Sports. Dla nas najważniejszym wydarzeniem było przejęcie kanałów Zoom TV i Stopklatka TV, dzięki czemu znacząco wzmocniliśmy swoją pozycję na rynku naziemnej telewizji cyfrowej. To bardzo ważny krok w realizacji strategii Grupy Kino Polska, którą jest stworzenie jednej z pięciu największych grup medialnych w kraju.
Sukces roku
To był dla nas bardzo udany rok. Dobrze rozwija się Zoom TV. W listopadzie 2018 roku kanał ten osiągnął 0,50% udziału w oglądalności widowni komercyjnej (SHR%, All 16-49), co jest zarówno najlepszym miesięcznym wynikiem Zoom TV, jak i rekordowym rezultatem w historii całego ósmego multipleksu.
Cieszą nas również wyniki finansowe Grupy Kino Polska TV SA. W okresie styczeń-wrzesień 2018 odnotowaliśmy 102,3 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Wzrost ten był możliwy głównie dzięki rozwojowi kanałów FilmBox i Zoom TV oraz dzięki przejęciu kontroli nad Stopklatką TV.
Ponadto, niewątpliwym sukcesem tego roku jest porozumienie się Emitela i TVP w sprawie umieszczenia na ósmym multipleksie kanałów publicznego nadawcy. Wierzymy, że to porozumienie zwiększy zainteresowanie widzów ofertą kanałów z ósmego multipleksu.
Porażka roku
Wycofanie się z Polski serwisu Showmax po zaledwie dwóch latach działalności na naszym rynku. Poza tym wciąż rozczarowujący jest zasięg techniczny multipleksu ósmego, z którego nadaje Zoom TV.
Człowiek roku
Warto wyróżnić twórców filmu „Zimna wojna” za znakomitą promocję polskiego kina na świecie. Joanna Kulig za wybitną rolę w tym filmie otrzymała niedawno Europejską Nagrodę Filmową, a reżyser Paweł Pawlikowski został najlepszym europejskim reżyserem. Nominowany do nagrody był też Tomasz Kot. Ponadto film jest polskim kandydatem do Oscara. Jako nadawcę kanału Kino Polska, który od 15 lat konsekwentnie promuje polską kinematografię, bardzo nas te nagrody i wyróżnienia cieszą.
Kampania/projekt roku
Z naszego punktu widzenia istotna była kampania promująca ósmy multipleks, która zachęcała widzów w całej Polsce do takiego przestrojenia swoich telewizorów i dekoderów oraz modernizacji instalacji antenowej, by mogli odbierać nadające tam kanały naziemne. Od jesieni 2016 roku podejmujemy szereg działań, by zwiększyć popularność ósmego multipleksu, którego zasięg techniczny wciąż jest daleki od oczekiwanego.
Premiera/debiut/nowość roku
Rośnie zainteresowanie nadawców telewizyjnych esportem. Grupa Polsat uruchomiła kanał Polsat Games, my cieszymy się z uruchomienia polskojęzycznej wersji kanału esportowego Gametoon HD, który dystrybuujemy już w innych krajach. Chcemy, by Gametoon stał się częścią większej platformy społecznościowej skierowanej do wszystkich miłośników gier komputerowych, esportu i popkultury. Planujemy zbudować społeczność wokół stacji i marki Gametoon, wykorzystując możliwości jakie dają interaktywność, media społecznościowe i trend second screen. Obecnie Gametoon HD jest dostępny w ofertach sieci kablowych: UPC Polska, Jambox, eTV i INEA oraz w serwisie rozrywki internetowej IPLA.
Trend roku
Wielka moda na polskie filmy i seriale. Można tu wymienić choćby ogromne sukcesy takich filmów, jak „Kler" czy „Zimna wojna” oraz głośne premiery szeroko komentowanych polskich seriali, takich jak np. „Ślepnąc od świateł”.
Dla mnie trendem jest też kondycja telewizji, która ma się świetnie. Mam tu na myśli zarówno tradycyjną telewizję linearną, jak i serwisy SVOD. Powstaje coraz więcej świetnych produkcji, w tym seriali premium, a przeznaczane na to budżety są coraz większe. Telewizja jako dostarczyciel jakościowej rozrywki przejmuje rolę kina.
Prognoza na 2019 rok
To na pewno będzie bardzo ciekawy rok dla branży. Spodziewam się dalszej konsolidacji rynku telewizyjnego w Polsce. Myślę, że pojawi się jeszcze więcej oryginalnych, lokalnych produkcji globalnych nadawców telewizyjnych, co jeszcze bardziej zwiększy konkurencję na rynku telewizyjnym i serwisów SVOD. W 2019 roku odbędzie się szeroko zakrojona dyskusja na temat nowych badań telemetrycznych, nad którymi pracuje KRRiT. Spodziewam się też zwiększonego zainteresowania ósmym multipleksem po uruchomieniu na nim kanałów TVP.
Michał Winnicki, właściciel Michał Winnicki Entertainment
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku i dla naszej firmy i w sumie nieskromnie mówiąc jednym z większych wydarzeń całego polskiego rynku było z pewnością uruchomienie w pełni zlokalizowanej wersji POWER TV w czeskiej telewizji naziemnej DVB-T. Pierwszy raz w historii, w pełni polski nadawca uruchomił telewizję naziemną w Czechach. Kanał POWER TV trafił już także do ofert największej platformy satelitarnej Skylink oraz sieci kablowej UPC w Czechach oraz na Słowacji. Finalizowane są też rozmowy z O2. Jest to zasługą utworzonego przez nas biura MWE Networks International s.r.o. w centrum Pragi, które oprócz nadawania POWER TV, zajmuje się także dystrybucją kanałów Adventure i Top Kids. W grudniu czeska wersja Adventure HD zadebiutowała na platformie Skylink oraz w UPC.
A to nie wszystko. Nieco wcześniej uruchomiliśmy litewskie wersje Power TV oraz Nuta.TV w naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T na Litwie. Zainteresowanie naszymi kanałami na Litwie przerosło nasze oczekiwania.
Jest to o tyle ciekawe, że nie mamy żadnego kanału DVB-T w Polsce, ale mamy aż 3 u naszych sąsiadów. Sąsiednie kraje są dużo bardziej otwarte na nowe inicjatywy telewizyjne. Polski rynek naziemnej telewizji został praktycznie zaszachowany przez Polsat, Discovery TVN oraz telewizję publiczną. Powinny powstawać nowe miejsca na multipleksach DVB-T, ale tylko dla nowych nadawców, którzy dostaną zakaz sprzedaży swojej stacji innemu podmiotowi. Wtedy nie doszłoby do rychłej sprzedaży takich stacji, jak Zoom TV, Metro czy Polo TV.
Sukces roku
Brak zgody UOKIKu na koncentrację UPC i Multimedia należy rozpatrywać zarówno jako sukces, jak i porażkę. Może jest to porażka dla UPC, ale sukces dla abonentów i nadawców. Zawsze lepiej, gdy na rynku jest konkurencja i nie jesteśmy skazani na zbyt dużą siłę negocjacyjną jednego operatora. W Polsce działa niesamowicie dużo sieci kablowych, co pozytywnie wpływa na cenę świadczonych przez nich usług. W blokach gdzie działa wielu kablarzy, operatorzy wręcz prześcigają się w oferowaniu coraz niższych cen.
Dla nas sukcesem, po wielu, wielu latach negocjacji, było uruchomienie polonijnej wersji Adventure HD na platformie satelitarnej Dish Network w USA. Nasz kontent został dostrzeżony jako jakościowy i ciekawy dla Polaków mieszkających w Stanach. Dołączyliśmy tym samym do elity polskich nadawców mających swoje kanały satelitarne w USA.
Porażka roku
Z pewnością za porażkę roku uważam wycofanie się serwisu Showmax z Polski. Dla światowego giganta Naspers była to decyzja w Excelu, ale tu w Polsce widoczna była ogromna i pomysłowa kampania reklamowa oraz świetne partnerstwa z telekomami stworzone jeszcze przed Netflixem. Z pewnością było to zasługą doświadczonego zespołu menedżerskiego z Panem Maciejem Sojką na czele.
Dla nas porażką było wycofanie kanału TO!TV z oferty Cyfrowego Polsatu. Wydarzyło się to nagle i bez zapowiedzi. Zostaliśmy dużo gorzej potraktowani, niż swego czasu TV Puls.
Człowiek roku
Człowiek roku to Piotr Korycki. W końcu po wielu latach prezesem TVN jest prawdziwy człowiek sukcesu, a nie syn założyciela czy ekspert mediów z zagranicy. Prezes połączonej struktury TVN i Discovery zna tę branżę jak mało kto. Jestem przekonany, że ta organizacja pod takim przywództwem będzie liderem jakościowej telewizji w Polsce
Premiera/debiut/nowość roku
Start telewizji 4K w Polsce. Mundial jako wielkie wydarzenie sportowe wzbudził zainteresowanie telewizją 4K do tego stopnia, że zarówno Canal+, jak i nawet telewizja publiczna uruchomiły stacje w tej jakości nadające wydarzenia sportowe na żywo. Jestem tylko zaskoczony, że tak mało operatorów kablowych oferuje stacje 4K, a mogą to zrobić najszybciej i najtaniej.
Trend roku
Zauważalnym trendem mijającego roku są konsolidacje. My również konsolidujemy rynek. Pod nasze skrzydła w ostatnich latach trafiły telewizje TVR i TO!TV.
Prognoza na 2019 rok
Jako MWE dalej chcemy się rozwijać na rynku polskim uruchamiając m.in. całodobowy kanał w jakości 4K. Bacznie obserwujemy rynek możliwych akwizycji i aktualnie prowadzimy negocjacje w sprawie zakupu 2 kanałów na terenie Polski oraz Czech.
Poczynając od stycznia 2019 zmieniamy też biuro reklamy z TVN Media na TVP. Nowe biuro reklamy sprzedaje reklamy w grupach docelowych 16-59 oraz 16+. W końcu będziemy mieli coś od starzejącej się widowni telewizyjnej i teraz także dla nich chcemy tworzyć ciekawe programy.
Ryszard Sibilski, prezes Endemol Shine Polska
Wydarzenie roku
Polska: film „Kler” Wojtka Smarzowskiego i przebicie granicy pięciu milionów widzów. Smarzowski świetnie odebrał nastroje społeczne i wytworzył pewnego rodzaju modę na swój film.
Świat: dwie ogromne fuzje - zakup 21st Century Fox przez Disneya oraz wykupienie telewizji Sky przez Comcast. Transakcje mają obronić pozycję tych graczy w starciu z coraz mocniejszymi cyfrowymi rywalami – Facebook, Amazon, Netflix, Google (FANG).
Sukces roku
Polska: światowy sukces polskiego filmu „Zimna Wojna”, nie tylko komercyjny ale przede wszystkim wizerunkowy. Nagroda w Cannes czy najważniejsze statuetki podczas Europejskiego Festiwalu Filmowego.
Świat: nieoczekiwane, nawet przez ekspertów, wyniki Netflixa. Świetne przychody, wzrost liczby subskrybentów powyżej spodziewanej i krajowe produkcje wyznaczające trendy.
Porażka roku
Polska: zamknięcie po 2 latach Showmaxa, co pokazało jak trudno w obecnej przestrzeni rynkowej wygospodarować miejsce dla siebie i spełnić założone plany biznesowe.
Świat: rok 2018 można śmiało nazwać rokiem Facebooka. Tegoroczne afery które zatrzęsły firmą pokazały, że musi nadejść era uregulowania rynku mediów społecznościowych. Wszystko co się wydarzyło nadszarpnęło nie tylko reputację marki, ale przede wszystkim nazwisko Marka Zuckerberga, który musiał tłumaczyć się przed opinią publiczną. Dodatkowo, co najważniejsze, użytkownicy mediów społecznościowych być może pierwszy raz od powstania tej platformy, zaczęli szukać odpowiedzi na pytanie: „czy jestem odpowiednio chroniony w Internecie”?
Człowiek roku
Ambasadorzy Polski jakimi stali się twórcy i obsada filmu „Zimna Wojna” docenieni przez międzynarodowe środowisko - Paweł Pawlikowski, Joanna Kulig i Tomasz Kot.
Kampania roku/projekt roku/premiera roku
Premiera roku - Polska: mocna oferta serialowa wszystkich liczących się telewizyjnych graczy, która wzmaga rywalizację i apatyt na więcej. „Nielegalni” (Canal+), „Znaki” (AXN), „Ślepnąc od świateł” (HBO), „Rojst” (Showmax), „1983” (Netflix).
Kampania roku - świat: nikt nie przypuszczał, że rodząca się pod koniec zeszłego roku akcja #metoo spowoduje ogólnoświatową dyskusję a przede wszystkim pociągnie do odpowiedzialności konkretne osoby, w tym wielkie nazwiska świata mediów m.in. Harvey Winstein, Kevin Spacey czy Les Moonves. Ogromna skala akcji umocniła pozycję kobiet i udowodniła jak duży mają one wpływ na losy świata.
Trend roku
Rok 2018 to wyraźna migracja kontentu na urządzenia mobilne oraz szybki rozwój platform streamingowych, a także dostrzeżenie globalnego potencjału w lokalnych produkcjach przygotowywanych przez tego typu serwisy.
Prognoza na rok 2019
Mocna inwestycja w digitalizację, multiplatformowość i interaktywność. Nowy standard superszybkiej sieci 5G to jeszcze silniejsze przejście na mobilne wideo w bardzo wysokiej rozdzielczości czy możliwość prowadzenia transmisji na żywo w wirtualnej rzeczywistości. Rok 2019 w telewizji to powrót do ery programów typu reality show, talent show oraz wszelkich programów bazujących na pewnego rodzaju eksperymentach społecznych.
Przemysław Kruk, zastępca dyrektora ds. negocjacji i handlu w Biurze Reklamy Telewizji Polskiej
Wydarzenie roku
W Polsce co najmniej dwa: mundial, przy okazji którego wyśmienicie zadebiutowała naziemnie TVP Sport i TVP 4K oraz 100-lecie odzyskania niepodległości Polski - moją uwagę przykuła akcja Ministerstwa Spraw Zagranicznych z przedstawicielami 6 państw, czytającymi depeszę notyfikującą odrodzenie Polski.
Na świecie: Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pjongczangu. Widz nigdy nie był tak blisko wydarzenia sportowego: 450 kamer, 5.000 godzin materiałów wideo, transmisje w 200 krajach świata.
Sukces roku
W Polsce: drugie z rzędu Mistrzostwo Świata reprezentacji Polski w piłce siatkowej.
Na świecie: kwietniowe spotkanie głów państw obu Korei. Przełomowe i konkretne, ale równie poruszające. Zaowocowało m.in. spotkaniami wielu Koreańczyków po dosłownie dekadach rozłąki, a przy udziale mediów świat zalała fala nadziei. Chapeau bas!
Porażka roku
W Polsce: brak.
Na świecie: afera Cambridge Analytica i związane z nią przesłuchanie M. Zuckerberga przed Kongresem. Ponadto niedawne odnalezienie i usunięcie ponad półtora miliarda fake’owych kont na facebook’u. Pozytywnym zakończeniem tej historii jest to, że już dziś reklamodawcy coraz dokładnej przyglądają się statystykom publikowanym przez wydawców - w facebook’u nie tylko dotyczących prawdziwości kont, ale także dot. relacji wideo odtworzonych do usłyszanych i w pełni obejrzanych.
Człowiek roku
W Polsce: odeszła Irena Szewińska, której chciałbym oddać hołd – nie tylko dlatego, że nieczęsto w czyimś pogrzebie udział bierze urzędujący szef MKOL. Była „wzorem metra” wojowniczki, a przy tym człowiekiem z olbrzymią klasą. Na każdym wymiarze ludzkiego życia pozostanie dla nas wzorem do naśladowania. W kontekście osiągnięć sportowych zacytuję Danutę Pawłowską z BIQDATA: „Kto dałby radę przebiec 400 m tak szybko jak Irena Szewińska na I.O. w Montrealu w 1976 r., dostałby złoto także w Atenach w 2004 r., Pekinie w 2008 r., Londynie w 2012 r. i w Rio de Janeiro w 2016 r.”
Na świecie: Reed Hastings, współzałożyciel i CEO Netfliksa. Pomimo silnych konkurentów, Amazon Prime i Hulu, to Netflix pozostaje królem i synonimem VOD.
Projekt roku
W Polsce: coraz bliższe powołanie JIC (Joint Industry Committee) i zapowiedź nowej ery badań mediów elektronicznych.
Na świecie: przejęcie 21st Century Fox przez Disney’a. To nie tylko konsolidacja biznesów, to także możliwość powstania konkurenta mogącego mierzyć się - w rozsądnej perspektywie czasowej - z Netfliksem.
Premiera/debiut/nowość roku
W Polsce wyróżnię dwa debiuty: „Korona Królów” TVP 1 - nie było wcześniej telenoweli historycznej, a to się naprawdę ogląda! Ponadto „Zamęt” i fenomenalne słuchowisko Audioteki na podstawie książki Vincenta V. Severskiego.
Na świecie: debiut Meghan, księżnej Sussexu. Cały świat oglądał kolejny ślub w brytyjskiej rodzinie królewskiej, a czytelnicy i widzowie po dziś dzień przeżywają wejście tej mało znanej, wręcz skromnej aktorki z Hollywood do absolutnie niedostępnego dla przeciętnego śmiertelnika świata.
Trend roku
W Polsce: to naprawdę budujące, że poziomem dynamiki PKB bliżej nam do Chin, niż średniej Unii Europejskiej. Dopóki mowa o wzroście PKB: tak trzymać. Co mnie szczególnie cieszy, w 2018 r. rynek reklamy odnotował rekordowy wzrost w skali ostatniego dziesięciolecia. Mówiąc o 2019 roku już nikt nie pyta, czy wzrośnie rynek reklamy, tylko jak wysoki to będzie wzrost.
Na świecie: sharing economy. Wypożyczenie samochodu czy motocykla jest dziś „na wyciągnięcie smartfonu”, ale fascynujące jest myślenie w jeszcze szerszym kontekście: realnie możemy obserwować, jak obcych sobie ludzi z całego świata łączy jakiś cel, inicjatywa. W efekcie ludzie dzielą się i współpracują na obu polach: materialnym i niematerialnym.
Prognoza na 2019 rok
W Polsce: 2019 rok będzie rokiem wideo. Rynek reklamy w Polsce wzrośnie bardziej niż PKB, a telewizja, dzięki niepodważalnemu ROI, wzrośnie na podobnym poziomie jak cały rynek. W telewizji, dzięki korekcie cen, powróci balans pomiędzy popytem a podażą. Dla reklamodawców coraz ważniejsze stanie się kupowanie jakościowe, na którym zyskuje sprzedaż cennikowa oraz jakościowe programy o wysokiej oglądalności. Na rynku wideo - w dalszym ciągu - będziemy świadkami przenoszenia budżetów z wideo o niskiej widoczności i niskiej jakości do wideo profesjonalnego. Z większą uwagą i ostrożnością reklamodawcy będą podchodzić do influencerów, mniej kierując się liczbą fanów, a w większym stopniu policzalnym efektem dla marki. Rewolucję przeżyje też outdoor. Nabierze on nowego życia i zyska na znaczeniu dzięki coraz większej liczbie nośników cyfrowych kosztem tradycyjnych. Dlatego prawdopodobnie o przyszłym roku będziemy mówić rok wideo.
Na świecie: Robert Kubica ustawi w szeregu kolegę z teamu, a my będziemy świadkami historii, która kiedyś z pewnością trafi na ekrany kin.
Dołącz do dyskusji: Branża telewizyjna: najważniejsze wydarzenia w 2018 roku, prognozy na 2019
gdyby Pani jeszcze 7 takich laurek złożyła pod adresem macierzystej firmy to i tak nic nie zmieni, że firma w Polsce wydaje się być "za górką". TVN odcina kupony od wizerunku nowoczesnej telewizji, którą próbował budować na tle Polsatu czy TVP, ale to już nie działa. Polsat mocno odbił się od dna, TVP mimo identyfikacji światopoglądowej również udziałowo na plusie. Jeżeli spojrzymy na ofertę flagowej stacji to wyjdzie, że składa się on z porannego DDTVN, który już wyraźnie przegrywa z PnŚ na TVP2, później do 19.00 jest niekończący się festiwal telenowel dokumentalnych dla debili, a resztki to skrzywione nieco Fakty, Na Wspólnej, Milionerzy i rozrywka, która w jednym sezonie trybi a w innym jest obciachem (Pożar w Burdelu, Hipnoza, Sylwester TVN, a wcześniej Belle Epoque, itp.). Są oczywiście pozycje które siłą rozpędu jeszcze trzymają jakiś poziom (Mam Talent, Kuchenne Rewolucje, Ameryka Ekspress) ale nie zawsze są na tyle silne aby zaważyć o przyszłości...