SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cyfrowy Polsat dalej traci klientów tv. Smartfony napędzają sprzedaż, odsetki uszczuplają zysk

W pierwszym kwartale grupa Cyfrowy Polsat zanotował wzrost wpływów o 7,1 proc., głównie dzięki wyższej sprzedaży sprzętu, a jego zysk netto skurczył się o 212,8 do 71 mln zł. Firma na obsługę zadłużenia wydała 179 mln zł więcej niż przed rokiem. Zmalała sprzedaż płatnej telewizji i usług telefonicznych w modelu na kartę.

Kwartalne przychody grupy Cyfrowy Polsat ze sprzedaży sprzętu zwiększyły się rok do roku z 336,5 do 484,9 mln zł, a te określone jako pozostałe - ze 114,9 do 188,3 mln zł.

Wpływy detaliczne od klientów zwiększyły się z 1,722 do 1,734 mln zł, a hurtowe spadły z 813,1 do 792,3 mln zł.

Koszty operacyjne firmy poszły w górę z 2,634 do 2,892 mld zł. Najmocniej przyczynił się do tego wzrost kosztów własnych sprzedanego sprzętu (z 277,7 do 392,6 mln zł), wydatków na treści (z 473,5 do 514,5 mln zł), wynagrodzenia i świadczenia pracownicze (z 244,6 do 276,1 mln zł) i koszty określone jako inne (ze 106,4 do 164,6 mln zł).

Skorygowany zysk EBITDA grupy Cyfrowy Polsat zmalał z 800,7 do 761,2 mln zł, skorygowana marża EBITDA 26,8 do 23,8 proc., a zysk operacyjny z 320,3 do 298,7 mln zł.

Zysk netto spadł dużo mocniej - z 212,8 do 71 mln zł, przede wszystkim wskutek wzrostu kosztów finansowych z 76,8 do 255,7 mln zł (to głównie wydatki na obsługę zadłużenia firmy).

- Na trudnym i wymagającym rynku z sukcesem zrefinansowaliśmy zadłużenie Grupy, co zapewnia nam elastyczność w finansowaniu inwestycji w ramach Strategii 2023+ - przypomina w komunikacie Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu. - Wyemitowaliśmy obligacje o rekordowej wartości 2,67 mld zł oraz zawarliśmy z konsorcjum polskich i zagranicznych instytucji finansowych umowy kredytów na 7,3 mld zł, 0,5 mld euro oraz 1 mld zł kredytu rewolwingowego. Co istotne, całość zadłużenia jest powiązana z naszymi celami zrównoważonego rozwoju, które realizujemy m.in. poprzez wdrażanie w życie Strategii 2023+, działania na rzecz środowiska, jak i społeczeństwa - dodaje.

Abonenci płaca więcej, klienci prepaidowi mniej

Na koniec marca grupa Cyfrowy Polsat w segmencie klientów indywidualnych miała sprzedanych 13,163 mln jednostkowych usług (RGU), wobec 13,379 mln rok wcześniej (co oznacza spadek o 1,6 proc.) i 13,285 mln na koniec ub.r.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Tylko w zeszłym kwartale liczba RGU płatnej telewizji zmalała z 5,049 do 4,951 mln, a przed rok - o 226 tys. (czyli 4,4 proc.). W przypadku telefonii komórkowej kwartał do kwartału nastąpił spadek z 6,238 do 6,232 mln, a w przypadku usługi internetowej - z 1,998 do 1,98 mln.

Firma na koniec marca miała 5,887 mln abonentów. Kwartał wcześniej było ich 5,934 mln, a przed rokiem - 6,012 mln. Średni przychód miesięczny od takiego klienta zwiększył się rok do roku z 69,8 do 74,1 zł, a wskaźnik rezygnacji - z 6,8 do 7,2 proc.

W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług zmalała rok do roku o 4,9 proc. do 2,693 mln, a średni wpływ na usługę - z 17,2 do 17,1 zł.

Wzrosły natomiast wyniki w segmencie B2B: liczba klientów o 0,6 proc. do 69,3 tys., a przeciętny przychod od każdego - o 3 proc. do 1 434 zł.

- Skutecznie budujemy wartość i lojalność naszych klientów. Stabilna baza 2,5 mln abonentów, czyli 42 proc. wszystkich naszych klientów, korzysta z ofert multiplay - podkreśla Maciej Stec, wiceprezes Zarządu ds. strategii Cyfrowego Polsatu. - Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych ARPU kontraktowych klientów B2C oraz klientów B2B rośnie, a usług przedpłaconych utrzymuje się na stabilnym poziomie, co jest zasługą m.in. popularyzacji 5G oraz ofert łączonych z serwisem Disney+. Na niezmiennie niskim poziomie 7,2 proc. pozostaje wskaźnik odejść klientów - dodaje.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat dalej traci klientów tv. Smartfony napędzają sprzedaż, odsetki uszczuplają zysk

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Haha
To cyfrowy polsat jeszcze istnieje 🤣
odpowiedź
User
Nick
Nikt juz nie chce placic za reklamy…
odpowiedź
User
Piewca prawdy
Tradycyjna TV to opcja dla dinozaurów, będących na wymarciu, stąd cykliczne spadki. Młodzież i ludzie w średnim wieku tylko streaming.
odpowiedź