Zysk Cyfrowego Polsatu powyżej oczekiwań. Abonenci płacą 4 proc. więcej
W zeszłym kwartale grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów o 3 proc. do 3,27 mld zł zanotowała 839,6 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Wyniki firmy są wyższe od prognoz analityków. Średni przychód miesięczny od abonenta zwiększył się o 3,9 proc. do 71,3 zł, a od klienta usług prepaidowych - o 9,1 proc. do 17,9 zł. Telewizja Polsat wbrew malejącemu rynkowi reklamy i sponsoringu w telewizji zwiększyła przychody w tym zakresie o 2,9 proc.
Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu wyniósł w trzecim kwartale 2022 roku 953 mln zł i był o 16,8 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes.
Oczekiwania siedmiu analityków ankietowanych przez PAP Biznes, co do zysku EBITDA grupy, wahały się od 793,6 mln zł do 828,1 mln zł.
Cyfrowy Polsat sprzedał akcje Modivo
W zeszłym kwartale Cyfrowy Polsat rozpoznał zysk ze sprzedaży jednostki zależnej i stowarzyszonej w wysokości 113,4 mln zł, przede wszystkim w wyniku rozpoznania zysku z tytułu zbycia udziałów w spółce Modivo (transakcję o wartości 600 mln zł zrealizowano pod koniec września) w porównaniu do zysku z tego tytułu w wysokości 3.690,8 mln zł w III kw. 2021 roku, związanego ze zbyciem udziałów w spółce Polkomtel Infrastruktura.
EBITDA skorygowana, z wyłączeniem transakcji sprzedaży akcji Modivo i Polkomtel Infrastruktura, wyniosła w III kw. br 840 mln zł i zanotowała spadek o 7,1 proc.
Przychody Cyfrowego Polsatu sięgnęły 3,271 mld zł i były o 3 proc. wyższe od 3,176 mld zł konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż wzrosła o 7,9 proc.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu sięgnął 236,7 mln zł i był o 18,4 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 200 mln zł.
- Do bardzo satysfakcjonującego wzrostu przychodów Grupy przyczyniły się głównie: konsekwentny wzrost przychodów detalicznych, istotnie wyższe przychody ze sprzedaży urządzeń konsumenckich, rosnące przychody reklamowe, a także rozpoznane przychody ze sprzedaży i najmu lokali w nowym segmencie nieruchomości. Generujemy gotówkę pomimo rosnących odsetek, presji inflacyjnej oraz realizacji pierwszych inwestycji z segmentu Czystej Energii. Umożliwia nam to wspieranie dalszego konsekwentnego rozwoju projektów w ramach Strategii 2023+ - opisuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.
Rachunki klientów prepaidowych mocniej w górę niż abonentów
Na koniec września br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 13,34 mln jednostkowych usług (RGU) abonamentowych w segmencie detalicznym, o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W przypadku telefonii nastąpił wzrost o 0,8 proc. do 6,23 mln, w płatnej telewizji - spadek o 3,8 proc. do 5,11 mln, a w przypadku usług internetowych - spadek o 0,1 proc. do 2 mln.
Średni przychód od detalicznego klienta abonamentowego zwiększył się o 3,9 proc. do 71,3 zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W modelu prepaidowym holding miał sprzedanych 2,83 mln usług jednostkowych (prawie wyłącznie telefonii mobilnej), po wzroście rok do roku o 2,1 proc. Przeciętny przychód od klienta zwiększył się o 9,1 proc. do 17,9 zł.
- To kolejny kwartał dobrych wyników, które pokazują, że nasi klienci chętnie łączą oferowane przez nas usługi telewizyjne i telekomunikacyjne. Coraz chętniej wybierają też taryfy i smartfony 5G w najlepszej w Polsce sieci 5G Plusa. Bardzo dobrze zostały przyjęte nasze oferty z Disney+. Przekłada się to pozytywnie na niezmiennie niski poziom wskaźnika odejść, który wynosi 6,8 proc., oraz silny wzrost średniego przychodu od klienta kontraktowego do ponad 71 zł - komentuje Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.
Natomiast w segmencie biznesowym liczba klientów zwiększyła się o 0,4 proc. do 69,1 tys., a średnie wpływy od klienta - o 4,2 proc. do 1 425 zł.
Telewizja Polsat zarabia więcej z reklam
Do Telewizji Polsat należy ponad 40 stacji (m.in. pod markami Polsat i Eleven Sports) oraz broker reklamowy Polsat Media obsługujący też innych nadawców.
Stacje objęte pomiarem oglądalności (bez kanałów o charakterze partnerskim: Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat Nature, Polsat Viasat History, JimJam, CI Polsat, Polsat Comedy Central Extra) w zeszłym kwartale miały łącznie 22,5 proc. udziału w rynku oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat, wobec 25 proc. rok wcześniej. Udział głównego Polsatu wyniósł 7,5 proc., TVN miał 8 proc.
- Wyniki oglądalności kanałów Grupy TV Polsat zgodne ze strategią pomimo niekorzystnego wpływu refarmingu do standardu DVB-T2 - skomentowano w prezentacji grupy Cyfrowy Polsat.
Przychody grupy Telewizji Polsat z reklam i sponsoringu wyniosły w zeszłym kwartale 275 mln zł, co wobec 276 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 2,9 proc. Firma, w oparciu o dane Publicis Groupe, podała, że cały polski rynek reklamy i sponsoringu telewizyjnego zmalał o 1,2 proc. do 936 mln zł.
Natomiast w pierwszych trzech kwartałach br. przychody reklamowe i sponsoringowe nadawcy zwiększyły się o 1 proc. do 878 mln zł przy spadku wartości całego rynku o 1,5 proc. do 3,05 mld zł.
Inwestycje pogorszyły zyskowność
Zysk EBITDA całego segmentu mediowego grupy Cyfrowy Polsat zmalał z minionym kwartale o 35 proc. do 77 mln zł, a marża EBITDA - o 9,7 pkt proc. do 13,9 proc.
Firma tłumaczy to inwestycjami w treści. - Traktując obszar produkcji kontentu jako naszą przewagę konkurencyjną, nieprzerwanie inwestujemy w atrakcyjność naszej oferty programowej, w tym najlepszy sport, nowe seriale oraz atrakcyjną ramówkę - wyliczono w prezentacji.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Cała grupa Cyfrowy Polsat, do której oprócz spółek mediowym należą m.in. Polkomtel i Netia, w zeszłym kwartale przy wzroście przychodów o 3 proc. do 3,27 mld zł zanotowała 839,6 mln zł skorygowanego zysku EBITDA. Średni przychód miesięczny od abonenta zwiększył się o 3,9 proc. do 71,3 zł, a od klienta usług prepaidowych - o 9,1 proc. do 17,9 zł.
Ponad 9 mld zł długu, odsetki 5,8 pkt proc. w górę
Na koniec września grupa Cyfrowy Polsat miała 10,8 mld zł zadłużenia brutto, na które składało się 8,2 mld zł kredytu (z którego 6,21 mld zł jest do spłaty w 2024 roku), 2,07 mld zł dwóch transzy obligacji (do wykupu w 2026 i 2027 roku) oraz 525 mln zł z leasingu i innych obszarów.
Z drugiej strony firma dysponowała 1,59 mld zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów. W konsekwencji jej zadłużenie netto wynosiło 9,21 mld zł, a relacja długu netto do skorygowanego zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,64.
Średni ważony koszt odsetek od kredytu i obligacji wynosił 8,4 proc., wobec 2,6 proc. rok wcześniej.
Na początku października Cyfrowy Polsat rozpoczął analizę przeprowadzenia refinansowania zadłużenia swojej grupy kapitałowej, z uwzględnieniem możliwości jego zwiększenia. Firma chce finansować inwestycje w nowych obszarach, m.in. produkcji czystej energii.
Do grupy Cyfrowy Polsat należą m.in. Telewizja Polsat i Polkomtel, a także przejęte w ostatnich latach Netia, Eleven Sports i Grupa Interia.
Od początku stycznia br. kurs akcji Cyfrowego Polsatu zmalał o 43 proc. W poniedziałek na koniec sesji wynosił 18,46 zł, co przekłada się na 11,81 mld zł kapitalizacji.
Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, bezpośrednio i poprzez wehikuły inwestycyjne ma walory stanowiące 62,04 proc. kapitału i 70,36 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Z zeszłorocznego zysku firma wypłaci 660,8 mln zł dywidendy, po 1,20 zł za akcję.
Cyfrowy Polsat wchodzi w energetykę i nieruchomości
Pod koniec ub.r. grupa Cyfrowy Polsat poinformowała, że w ramach nowej strategii do 2026 roku zamierza zainwestować w ten sektor 5,5 mld zł. Jedną z tych inwestycji ma być objęcie za 800,5 mln zł 67 proc. udziałów spółki PAK-Polska Czysta Energia. Realizację tej transakcji przesunięto do końca września.
W maju Cyfrowy Polsat zaprezentowała model zasilanego wodorem autobusu NesoBus. W połowie przyszłego roku ma ruszyć jego seryjna produkcja.
W pierwszej połowie czerwca br. ZE PAK podał, że jego spółka zależna zdecydowała się kupić od Polish Wind Holdings 100 proc. udziałów spółki Great Wind. To część projektu inwestycyjnego obejmującego budowę w miejscowości Człuchów w województwie pomorskie kompleksu 33 turbin wiatrowych o łącznej mocy 72,6 MW. Farma wiatrowa ma zostać uruchomiona najpóźniej w trzecim kwartale 2024 roku kosztem ok. 725 mln zł. Zaznaczono, że spółka zależna ZE PAK maksymalnie 236,4 mln zł zamierza pożyczyć od Cyfrowego Polsatu.
Na początku kwietnia Cyfrowy Polsat zawarł umowę kupna - od kontrolowanej przez Zygmunta Solorza spółki Embud 2 - 66,94 proc. udziałów firmy Port Praski za 553,65 mln zł.
Natomiast na przełomie ub. i br. zarejestrowano kilkanaście spółek z „Portem Praskim” w nazwie, należących do firmy Port Praski lub Pantanomo. W ich radach nadzorczych są Zygmunt Solorz z synami Tobiasem Solorzem i Piotrem Żakiem, a także inni menedżerowie z holdingu Solorza: Maciej Stec, Tomasz Szeląg i Jarosław Grzesiak.
Dołącz do dyskusji: Zysk Cyfrowego Polsatu powyżej oczekiwań. Abonenci płacą 4 proc. więcej