Facebook i Instagram sprzedały w Polsce reklamy za prawie 1,5 mld zł. Zysk dwukrotnie w górę
W ub.r. spółka Facebook Poland, należąca do koncernu Meta Platforms, zwiększyła przychody brutto z 1,17 d 1,46 mld zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 23 do 44,9 mln zł - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.
1,46 mld zł brutto wyniosły przychody Facebook Poland ze sprzedaży reklam i innych usług. Spółka od kilku lat zajmuje się sprzedażą w naszym kraju oferty reklamowej Facebooka i Instagrama, przy czym pieniądze od marketerów bezpośrednio do firmy Meta Platforms Ireland.
Przychody od niej rok do roku zwiększyły się z 1,05 do 1,3 mld zł, a na koniec grudnia zobowiązania handlowe sięgały 369 mln zł, wobec 389,85 mln zł rok wcześniej.
Wpływy reklamowe netto Facebook Poland, bezpośrednio od krajowych marketerów, zwiększyły się z 79,49 do 98,15 mln zł. Spółka zajmuje się też usługami wsparcia biznesu dla zagranicznych podmiotów z Meta Platforms, przychody w tym obszarze wzrosły z 39,2 do 58,69 mln zł (na zeszłoroczną kwotę złożyło się 43,8 mln zł Meta Platforms Ireland i 14,9 mln zł od Meta Platforms).
Facebook i Instagram od lat są w ścisłej czołówce najpopularniejszych platform społecznościowych w Polsce. W kwietniu br. Facebook zanotował 25,44 mln polskich użytkowników, 77,4 proc. zasięgu oraz 16 godzin, 15 minut i 26 sekund średniego czasu spędzonego przez odwiedzającego, a Instagram - 15,78 mln użytkowników, 48,01 proc. zasięgu oraz 4 godziny, 57 minut i 4 sekundy średniego czasu (dane z Mediapanelu).
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty operacyjne Facebook Poland w ub.r. sięgnęły 109,29 mln zł, po wzroście rok do roku o 27,5 proc. Wydatki na wynagrodzenia zwiększyły się z 46,66 do 60,44 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 8,03 do 11,7 mln zł, a na usługi obce - z 25,97 do 30 mln zł.
Na koniec ub.r. spółka miała 115 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem.
Znów bez dywidendy
Zysk sprzedażowy Facebook Poland wzrósł z 32,96 do 47,56 mln zł, zysk operacyjny - z 31,32 do 48,46 mln zł, a zysk netto - z 22,96 do 44,9 mln zł, m.in. dzięki 8,78 mln zł wpływów z odsetek.
Zysk netto spółki w całości zasilił jej kapitał zapasowy (zdecydował tak Facebook Global Holding II jako jej jedyny udziałowiec). W tym kapitale na koniec ub.r. było już 72,03 mln zł, wobec 49,07 mln zł rok wcześniej.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021
W pierwszym kwartale br. cały koncern Meta Platforms zwiększył przychody o 3 proc. do 28,64 mld dolarów, a jego zysk zmalał, m.in. wskutek 4 mld dolarów straty wygenerowanej przez pion metawersum i 1,1 mld dolarów kosztów zwolnień.
Dołącz do dyskusji: Facebook i Instagram sprzedały w Polsce reklamy za prawie 1,5 mld zł. Zysk dwukrotnie w górę