Właściciel Facebooka odmówił władzom Rosji, będzie dalej oznaczał propagandę jej państwowych mediów
Rosyjskie władze zwróciły się do koncernu Meta, żeby na Facebook zaprzestał fact-checkingu treści publikowanych przez cztery państwowe firmy medialne z Rosji. Meta się nie zgodziła, a rosyjski państwowy regulator rynku mediów Roskomnadzor zaczął w piątek "częściowo ograniczać" dostęp do Facebooka, aby "chronić rosyjskie media".
Roskomnadzor podał w komunikacie, że Facebook "ma udział w łamaniu fundamentalnych praw i swobód człowieka, jak i praw i swobód rosyjskich obywateli".
Ograniczenie dostępu do Facebooka wchodzi w życie w piątek, nie wiadomo na razie na czym polegać będzie "częściowe" zablokowanie serwisu.
Roskomnadzor poinformował, że zażądał wcześniej od Facebooka zniesienia restrykcji nałożonych na prorządowe media, polegających na oznaczaniu zamieszczonych tam treści jako niewiarygodnych oraz ograniczaniu wyników wyszukiwań w sieci dotyczących tych mediów, aby ograniczyć liczbę ich czytelników.
Facebook nałożył restrykcje na agencję RIA Nowosti, państwowy kanał telewizyjny Zwiezda i portale informacyjne Lenta.ru oraz Gazeta.ru.
Rosyjskie władze chciały, żeby Facebook nie weryfikował ich treści
W piątek wieczorem Nick Clegg, wiceprezes Mety odpowiadający za public affairs, w oświadczeniu poinformował, że w czwartek rosyjskie władze zwróciły się do firmy, żeby na Facebooku zaprzestano fact-checkingu treści publikowanych przez cztery państwowe firmy medialne z Rosji
- Odmówiliśmy. W konsekwencji ogłosili, że będą ograniczać dostęp do naszych usług - opisał Clegg.
Podkreślił, że zwykli Rosjanie korzystają z platform Mety, żeby „wyrażać siebie i organizować działania”. - Chcemy, żeby ich głosy dalej mogły być słyszane, żeby mogli dzielić się tym, co się dzieje i organizować się poprzez Facebooka, Instagrama, WhatsAppa i Messengera - zapewnił.
Ordinary Russians are using @Meta's apps to express themselves and organize for action. We want them to continue to make their voices heard, share what’s happening, and organize through Facebook, Instagram, WhatsApp and Messenger. pic.twitter.com/FjTovgslCe
— Nick Clegg (@nickclegg) February 25, 2022
W czwartym kwartale ub.r. przychody reklamowe Mety zwiększyły się rok do roku z 27,19 do 32,64 mld dolarów, a łącznie wpływy były nieznacznie wyższe - poszły o 20 proc., z 26,17 do 33,67 mld dolarów.
W ub.r. globalna liczba użytkowników, którzy chociaż raz w miesiącu odwiedzili platformy Mety zwiększyła się z 3,3 do 3,59 mld (czyli o 8,8 proc.) W 2020 roku wzrost był znacznie wyższy - z 2,89 do 3,3 mld, a więc o 14,1 proc. Liczba internautów korzystających z platform codziennie zwiększyła się o 8 proc. do 2,82 mld.
Sam Facebook na koniec ub.r. miał 2,912 mld comiesięcznych użytkowników, o 115 mln więcej niż rok wcześniej. To głównie zasługa wzrostów w regionie Azji i Pacyfiku (z 1,199 do 1,278 mld) oraz Afryce, Ameryce Południowej i Środkowej (z 921 do 945 mln). W Europie i Ameryce Północnej platforma zyskała łącznie 12 mln użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Właściciel Facebooka odmówił władzom Rosji, będzie dalej oznaczał propagandę jej państwowych mediów