Format „Mediterranean Life” produkowany przez TVN na rynki międzynarodowe. „Z pewnością nie ostatnia produkcja TVN”
Grupa TVN wyprodukowała w Europie odcinki programu „Mediterranean Life”, który na początku przyszłego roku trafi na rynek międzynarodowy, a już w Nowy Rok obejrzą go widzowie amerykańskiego kanału HGTV - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. To kolejna produkcja polskiego oddziału TVN na zagraniczne rynki.
„Mediterranean Life” to program o Amerykanach, Brytyjczykach, Australijczykach i Kanadyjczykach, którzy chcą zmienić swój styl życia i szukają nowego domu w krajach śródziemnomorskich starego kontynentu. Widzowie będą śledzić losy singli, par i całych rodzin, którzy postanawiają uciec od zgiełku miasta i zamieszkać w przepięknych regionach Europy. Z pomocą ruszy im agent nieruchomości, który przedstawi najlepsze propozycje wynajmu lub kupna wymarzonego lokum.
Odcinki powstawały w regionach basenu Morza Śródziemnego: Hiszpanii, Francji, Grecji i Chorwacji. Produkcją zajmowała się Grupa TVN. Producentem wykonawczym ze strony TVN jest Katarzyna Białek. Zaplanowana seria tworzona jest w języku angielskim i liczy 14 odcinków.
Cykl będzie emitowany m.in. w Stanach Zjednoczonych na kanale HGTV. Już w Nowy Rok Amerykanie będą mogli obejrzeć premierowo dwa odcinki. W premierowych odcinkach widzowie poznają m.in. małżeństwo Damiry i Hansa z USA, które przeprowadza się do Chorwacji.
Jest to kolejna produkcja TVN na rynku międzynarodowym. W ubiegłym roku w Stanach Zjednoczonych kanał HGTV wyemitował trzynaście odcinków serii „House Hunters International”, skierowanej dla tej samej widowni. TVN realizował program m.in. w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Malcie.
- Myślę, że już produkując serię odcinków „House Hunters International” pokazaliśmy naszym partnerom z międzynarodowych struktur firmy, że jesteśmy w stanie tworzyć programy o jakości nieustępującej światowym standardom, wystawiając za to dużo niższy rachunek niż firma produkcyjna z Nowego Jorku czy Londynu. „Mediterranean Life” to jest kolejny krok. Wprawdzie opieramy się na schemacie znanym z innych produkcji HGTV, ale jednak jest to nowy program, sformatowany i wyprodukowany od początku przez ekipę produkcyjną TVN. To, co robi zespół Kasi Białek jest naprawdę dla nas powodem do dumy. Jeśli seria będzie dobrze przyjęta przez widzów najpierw w USA, a potem na całym świecie, to z pewnością nie będzie to ostatnia produkcja TVN na międzynarodowe rynki. Rozmawiamy już o współpracy z Discovery Science i mamy ambicję, żeby Polska stała się ważnym ośrodkiem produkcyjnym dla całej grupy DNI - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Bogdan Czaja, zastępca dyrektora programowego TVN.
TVN jednostką produkcyjną na cały świat
Na początku marca br. Discovery sfinalizowało przejęcie Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela TVN. Discovery zapłaciło po 90 dolarów za akcję SNI, z czego 65,82 dolara w gotówce, a resztę m.in. we własnych akcjach. Na początku lutego na transakcję zgodziła się Komisja Europejska (zastrzegając, że kanały TVN24 i TVN24 BiS mają być oferowane operatorom za rozsądne ceny), a także Departament Sprawiedliwości USA.
W maju br. TVN i Discovery powołały wspólne władze w Polsce. Prezesem i dyrektorem zarządzającym został Piotr Korycki. W zespole zarządzającym TVN i Discovery pozostali wszyscy dotychczasowi członkowie zarządu TVN, tj. Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Piotr Tyborowicz, Maciej Maciejowski i Marek Szydłowski. Dołączyli managerowie z Discovery Polska - Dorota Żurkowska-Bytner (dotychczas senior vicepresident i country manager na Polskę) oraz Rafał Ogrodnik (dyrektor finansowy). W zarządzie TVN i Discovery znalazła się także Agnieszka Trysła, dyrektor ds. HR w Grupie TVN. Zarządzający poprzednio TVN Jim Samples przeszedł do rady nadzorczej firmy.
Na przestrzeni kolejnych lat TVN ma spełniać zadania globalne i obsługiwać inne rynki, na których działa Discovery. Piotr Korycki wyjaśniał podczas tegorocznej Międzynarodowej Konferencji PIKE w Łodzi, że cały czas wzrasta rola TVN jako centrum produkcyjnego programów na światowe rynki. Tak ma być w kolejnych latach.
- Polska po połączeniu TVN i Discovery jest największym - po USA - rynkiem światowym. Już zaczęliśmy produkcję kontentu nie tylko na potrzeby naszych kanałów i międzynarodowych kanałów Discovery i Scripps, ale także dla amerykańskich wersji kanałów HGTV czy Food. Wyprodukowaliśmy dotąd dwie serie audycji, które trafiły na amerykański rynek i odniosły tam sukces, wyprodukowaliśmy wiele krótkich treści digital o gotowaniu, podróżach i domach. Mamy mnóstwo formatów, których jesteśmy właścicielami, w tym ponad dwadzieścia-kilka formatów fabularnych i ponad 50 faktualowych i lifestylowych. Spotkały się one z dużym zainteresowaniem ze strony Discovery. TVN wniósł to do stołu jako hub produkcyjny, duże centrum kompetencji i jeden z największych rynków - wyjaśnia prezes TVN Discovery.
Na przełomie 2016 i 2017 roku Scripps Networks Interactive zlecił Grupie TVN realizację 13-odcinkowej serii formatu „House Hunters International”, która trafiła do 70 krajów. To międzynarodowa wersja popularnego w HGTV formatu „House Hunters”. Odcinki nakręcono w różnych miastach na całym świecie, ale formuła za każdym razem jest taka sama - przedstawiciele lokalnych agencji nieruchomości oprowadzają bohaterów odcinka po mieszkaniach i domach, które posiadają w ofercie. Program zrealizował TVN.
- Jesteśmy jednym z największych producentów polskich treści na świecie. Poza newsami produkujemy ponad 4000 godzin premier co roku na polskim rynku i dla polskich widzów. Ten kontent wykorzystujemy później nie tylko w kanałach liniowych i cyfrowych, w Playerze i VOD, ale jesteśmy także największym sprzedawcą polskiego kontentu na świecie - opisuje Piotr Korycki.
W przyszłości wzrost przychodów z tej gałęzi produkcji
Czy z czasem część produkcyjna będzie generowała znaczną część przychodów firmy w Polsce? - Liczę, że ten wskaźnik będzie rósł. Natomiast przychody TVN Discovery w Polsce oparte są bardzo silnie na dystrybucji kablowo-satelitarnej i reklamie - odpowiada prezes.
- Jest jeden duży kanał naziemny i trzy mniejsze kanały, również kanały tematyczne generują wysokie przychody z reklamy. Natomiast po połączeniu nieco wzrósł udział przychodów z kabla, bo Discovery było silnie oparte na kablu. Nadal reklama, dystrybucja i kontent - ta kolejność generowania przychodów utrzyma się jeszcze przez kilka lat - podkreśla.
Warto przypomnieć, że potencjał w TVN jako centrum produkcyjnym na rynki międzynarodowe dostrzegał w 2017 roku jej poprzedni właściciel Scripps. Ówczesny przewodniczący rady nadzorczej TVN Kenneth W. Lowe, były prezes i CEO Scripps Networks Interactive, podkreślał, że polski nadawca może stać się taką platformą. Po przejęciu TVN przez Discovery zwrócili na to samo uwagę eksperci, pytani przez Wirtualnemedia.pl.
W ub.r. grupa kapitałowa TVN zanotowała wzrost wpływów ze sprzedaży o 7,3 proc. do 1,81 mld zł oraz 466,22 mln zł zysku netto (wobec 34,93 mln zł rok wcześniej). Procentowo przychody ze sponsoringu zwiększyły się dużo bardziej niż z reklam.
W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.
Dołącz do dyskusji: Format „Mediterranean Life” produkowany przez TVN na rynki międzynarodowe. „Z pewnością nie ostatnia produkcja TVN”
robiąc za przysłowiową miskę ryżu. Takie tvnowskie białe mudżynki.