SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Grupa Żywiec wyprzedziła reklamowo Kompanię Piwowarską, browary przestały promować się w radiu

Liderem wydatków reklamowych wśród producentów piwa była w I kwartale br. Grupa Żywiec, która wyprzedziła pod tym względem Kompanię Piwowarską - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl. Browary wróciły z reklamą do kin, zwiększyły wydatki na reklamę zewnętrzną, a ograniczyły niemal całkowicie promocję na antenach radiowych.

W okresie od stycznia do marca br. producenci piwa wydali na reklamy w mediach tradycyjnych (poza internetem) 85,5 mln zł – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 4,2 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r.

Liderem wydatków reklamowych wśród browarów była w omawianym okresie Grupa Żywiec (produkuje m.in. piwo Warka, Żywiec, Desperados, Królewskie, Tatra), która zwiększyła nakłady na promocję swoich brandów rdr o 25 proc., do 34,8 mln zł. Tym samym zdetronizowała ubiegłorocznego lidera - Kompanię Piwowarską (należą do niej m.in.marki Lech, Tyskie, Żubr). Ten browar zmniejszył swoje wydatki w skali roku o 6,5 proc., z 36,6 do 34,2 mln zł.

Trzecie miejsce na reklamowym podium należy do Carlsberg Polska – ta firma przeznaczyła na reklamę 14,3 mln zł, czyli 9,2 proc. mniej niż przed rokiem.

Kolejne miejsca w zestawieniu zajmują: Van Pur (Łomża) z wydatkami w kwocie 1,67 mln zł oraz Perła – Browary Lubelskie z wydatkami w wysokości 349,6 tys. zł (wzrost o 14,3 proc.).

Cały budżet do telewizji

Niemal wszystkie wydatki przeznaczone przez producentów piwa na reklamę w mediach tradycyjnych trafiają do telewizji. W I kwartale  było to blisko 84 mln zł, czyli 4,3 proc. więcej niż rok temu.

Przed rokiem browary całkiem sporo (866 tys. zł) wydały w radiu – w tym roku budżet radiowy zredukowały o blisko 97 proc., do niespełna 27 tys. zł.

621,6 tys. zł przeznaczono w tym roku na reklamę w kinach (w ub.r. nie można się było w nich reklamować, bo z powodu covidowych obostrzeń kina były nieczynne). 514,4 tys. zł, czyli 66,8 proc. więcej rdr, browary wydały w pierwszych trzech miesiącach na reklamę zewnętrzną. 265,9 tys. zł trafiło do magazynów (wzrost o 3,5 proc.), a 119,4 tys. zł – do gazet (wzrost o 5,5 proc.).

Zakaz promocji piwa?

W pierwszych dniach maja Paulina Matysiak z partii Razem zaproponowała, by zakazać promocji piwa. Chodziło jej o promocje sprzedażowe stosowane głównie przez dyskonty. Na okres majówki bowiem sieć Biedronka (Jeronimo Martins Polska) zachęcała swoich klientów, by kupowali po 12 szt określonych marek piwa, bo wtedy kolejne 12 dostaną gratis. Podobną akcję w tym czasie prowadził Lidl - klient mógł dostać 4 gratisowe piwa przy zakupie 4 objętych promocją.

To właśnie na tego rodzaju akcje zwróciła uwagę Paulina Matysiak z partii Razem, która napisała na Twitterze, że w czasie majówki piwo można kupić taniej niż chleb.

"Majówka - okres, kiedy piwo kupisz taniej niż chleb. Idealny czas na promocje typu "kup 12 piw, 12 dostaniesz gratis". Czas skończyć z prawem, które pozwala sprzedawcom na takie oferty! Sklepy, które się na nie decydują, dobrze wiedzą, że szczególnie podatne są dwie grupy klientów: młodzież i osoby uzależnione. Dlatego postulujemy zakaz czasowych obniżek cen i ofert promocyjnych na alkohol - taki sam, jak w przypadku wyrobów tytoniowych" - napisała posłanka.

Partia Razem postuluje o wycofanie piw ze sprzedaży na stacjach benzynowych, ograniczenia jego reklam i zakazu promocji sprzedażowych alkoholu w sklepach.

Gdzie można dziś reklamować piwo?

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że obecnie obowiązujące regulacje prawne nie zakazują promocyjnej sprzedaży piwa w sklepach. Reklamy piwa reguluje Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Zgodnie z nią reklama piwa jest dozwolona pod warunkiem, że nie jest kierowana do małoletnich, a także nie przedstawia osób małoletnich, nie łączy spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną bądź kierowaniem pojazdami. Nie może też zawierać stwierdzeń, że alkohol posiada właściwości lecznicze, jest środkiem stymulującym, uspakajającym lub sposobem rozwiązywania konfliktów osobistych. Nie powinna zachęcać do nadmiernego spożycia alkoholu, przedstawiać abstynencji lub umiarkowanego spożycia alkoholu w negatywny sposób, podkreślać wysokiej zawartości alkoholu w napojach alkoholowych jako cechy wpływającej pozytywnie na jakość napoju alkoholowego. Reklamy piwa nie mogą również wywoływać skojarzeń z:  atrakcyjnością seksualną,  relaksem lub wypoczynkiem,  nauką lub pracą,  sukcesem zawodowym lub życiowym.

Obecnie piwa nie można reklamować w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 20:00 (z wyjątkiem reklamy prowadzonej przez organizatora imprezy sportu wyczynowego lub profesjonalnego w trakcie trwania tej imprezy), na kasetach wideo i innych nośnikach, w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach dzienników i czasopism, na słupach i tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy, chyba że 20 proc. powierzchni reklamy zajmować będą widoczne i czytelne napisy informujące o szkodliwości spożycia alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim; przy udziale małoletnich.

Dołącz do dyskusji: Grupa Żywiec wyprzedziła reklamowo Kompanię Piwowarską, browary przestały promować się w radiu

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wert
Ich produkty powinno nazwać sie piwopodobne... Bo to nie ma nic wspolnego z piwem. W warce w skladzie kukurydza, w Zubrze syrop glukozowy, Namyslowa po przejeciu przez Zywca nie idzie pic....
odpowiedź
User
PaulaFox
🍓Cześć) Mam na imię Paula, mam 24 lata) Budding SEX model 18+) Uwielbiam być fotografowany nago) Proszę ocenić moje zdjęcia na 👉 https://ja.cat/id376890
odpowiedź
User
Foza
Wolumen sprzedaży spada podobnie jak zyski a ci zamiast inwestować w jakość inwestują w PR powodzenia
odpowiedź