Branża marketingowa ujawnia zarobki. Kobietom ciągle płaci się mniej
W sektorze komunikacji marketingowej wzrost stawek godzinowych oraz wynagrodzeń w branży marketingowej nie nadąża za inflacją – wynika z badania Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Mediana zarobków copywritera to 8,6 tys.zł, social media managera nieco ponad 9 tys zł., a account directora - 15 tys. zł. Kobiety zarabiają średnio o 11 proc. mniej od mężczyzn na umowie o pracę.
Przeciętny wzrost stawek wynagrodzeń pracowników branży w roku 2023 wyniósł 8 proc.
- Zmiana ta może świadczyć o chęci nadrobienia niedoborów we wzroście wynagrodzeń w poprzednim roku. Nie zmienia to jednak faktu, że pomimo wysiłku, rynek wciąż nie był w stanie nadążyć za poziomem inflacji - wskazuje Krzysztof Gugała z WTW Consulting.
Z danych zebranych wśród agencji członkowskich SAR wynika, że w tym roku planują podnieść budżet na wynagrodzenia o 7 proc. dla pracowników już zatrudnionych, a o 10 proc. z uwzględnieniem planowanych do obsadzenia nowych stanowisk.
- Deklarowany wzrost budżetów na wynagrodzenie w 2024 roku na poziomie 7 proc. przewyższa prognozowany wskaźnik inflacji w wartości 4,6 proc.. Może to wiązać się z faktem niepewności co do prognoz, i próbą zabezpieczenia się pracodawców na wypadek wzrostu wskaźnika inflacyjnego” – wyjaśnia Marcin Gaworski, prezes zarządu SAR, CEO&Partner 180Heartbeats Jung v. Matt.
Kobiety w marketingu wciąż zarabiają mniej niż mężczyźni
Od trzech lat branża raportuje również lukę płacową – Gender Gap. Analiza luki płacowej nieskorygowanej (porównanie płac wszystkich kobiet i mężczyzn zatrudnionych w branży bez względu na stanowisko) wskazuje, że kobiety otrzymują średnio o 11 proc. mniejsze wynagrodzenie na umowie o pracę oraz o 14 proc. niższe na umowach B2B.
Dla porównania, nieskorygowana luka płacowa dla sektora firm prywatnych w Polsce w roku 2023 osiągnęła według badań WTW Consulting wartość 21 proc.
Natomiast porównanie płac według standardu Equal Pay (obliczony wzorem: średnia płaca mężczyzn minus średnia płaca kobiet, podzielone przez średnią płacę mężczyzn na konkretnym analizowanym stanowisku) wynosi 1 proc. na umowach o pracę i -4 proc. na umowach B2B. To oznacza, że kobiety zatrudnione na umowach o pracę zarabiają o 1 proc. mniej niż mężczyźni, a na umowach B2B na tych samych stanowiskach już średnio o 4 proc. więcej.
- Raport potwierdza, że w sektorze komunikacji marketingowej w Polsce z roku na rok systematycznie poprawia się sytuacja płacowa kobiet. To efekt kilku czynników takich jak np. prowadzenie przez pracodawców konsekwentnej polityki dotyczącej wyrównywania wynagrodzeń niezależnie od płci, kultura inkluzywności i dążenie do eliminacji dyskryminacji m.in. ze względu na płeć oraz budowanie systemu wynagrodzeń w oparciu o obiektywne kryteria. Na pewno na ten stan rzeczy wpływa także konieczność przygotowania się przez organizacje do implementacji przepisów dyrektywy unijnej w sprawie równości płac - tłumaczy Lena Stryjewska, członkini zarządu SAR oraz managing director w 2012 Agency.
Zobacz: W Allegro ubyło ponad tysiąc pracowników. Pensje w górę, 10 mln zł dla prezesa
Stawki godzinowe i mediana płac w marketingu
Wzrost budżetów płac jest związany bezpośrednio ze wzrostem stawek cennikowych (godzinowych, netto), których wzrost plasuje się średnio na poziomie 7 proc. w 2024 roku.
Wyniki badania pokazują, że stawki godzinowe rosną tak, jak poziom budżetów na wynagrodzenia w badanych firmach.
Taki wzrost stawek względem wskaźnika inflacji oznacza, że albo agencje, obniżyły koszty swojej działalności poprzez ograniczenia kosztów operacyjnych, takich jak np. koszt powierzchni biurowej (efekt pracy zdalnej) czy zaplecza administracyjnego, albo skupiły się na podnoszeniu efektywności pracy związanej z wykorzystaniem nowych narzędzi usprawniających pracę (wykorzystania technologii AI) – wymieniono w raporcie.
Może to być również efektem oporu po stronie klientów na etapie negocjacji. Zeszłoroczne badanie stawek pokazało wzrost na poziomie 14 proc. czyli dwukrotnie wyższym niż w tym roku.
Zobacz: W Agorze przez rok ubyło ponad 100 pracowników. 10 proc. mniej na pensje w „Gazecie Wyborczej”
„Być może teraz agencje zmieniły strategię negocjacji i choć poziom wzrostu wyjściowych stawek w negocjacjach jest niższy niż w zeszłym roku, agencje bardziej stanowczo bronią ich na dalszych etapach rozmów” – wskazano w badaniu.
Zarobki w marketingu - mediana płac miesięcznych netto
Pomimo rosnących kosztów działalności i presji płacowej ze strony pracowników, agencje nieznacznie podnoszą swoje cenniki godzinowe, ale nadal jest to zdecydowanie poniżej poziomu inflacji. Konieczność wprowadzania praktyk ESG, często również wymagana przez klientów, nakłada na agencje dodatkowe obowiązki, angażujące czas i zasoby – opisano w raporcie.
Szansą na podniesienie efektywności pracy, i dzięki temu na optymalizację kosztów pracy jest wykorzystanie nowych narzędzi usprawniających pracę (z zakresu AI) stosowanych już przez wiele film w naszym sektorze.
Zarobki w marketingu - stawki godzinowe netto
Badanie zlecone przez Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR zostało przeprowadzone przez WTW Consulting. Wzięło w nim udział niemal sto podmiotów branży komunikacji marketingowej. Przeanalizowano 7315 indywidualnych danych płacowych. Badanie dotyczące praktyk biznesowych obejmowało również zagadnienia dotyczące kosztów przetargów, struktury zatrudnienia w branży czy też stopnia realizacji polityki ESG. Zostaną udostępnione w kolejnych odsłonach.
Dołącz do dyskusji: Branża marketingowa ujawnia zarobki. Kobietom ciągle płaci się mniej
"W tabelach poniżej zaprezentowano wartość rynkową mediany dla typowych stanowisk dla branży
komunikacji marketingowej, dla płacy gwarantowanej brutto"