Internauci a rynek motoryzacyjny
Aż 29 proc. polskich internautów zamierza w ciągu najbliższego roku kupić samochód - czytamy raporcie firmy badawczej Gemius SA, poświęconemu rynkowi samochodów nowych i używanych.
Co trzeci badany internauta zamierza kupić samochód w ciągu najbliższego roku (29 proc.). Mimo optymistycznych prognoz, odsetek respondentów zainteresowanych tego typu zakupem jest mniejszy niż przed rokiem (33 proc. w 2006). Wzrosła natomiast liczba osób niezdecydowanych z 20 do 28 proc. Tym ważniejsza jest więc wiedza o potencjalnych nabywcach i czynnikach, które mogą ich przekonać do podjęcia decyzji.
Jak wynika z raportu, większość internautów (69 proc.) zamierzających nabyć auto planuje zakup używanego samochodu, a wielu z nich jest zdecydowanych na skorzystanie w tym celu z pośrednictwa internetu. Pośród respondentów zamierzających kupić używane auto, aż 17 proc. planuje zakup u sprzedawców znalezionych za pomocą ogłoszeń on-line, a 7 proc. na aukcjach internetowych. Jednocześnie tylko 6 proc. deklaruje chęć skorzystania z tradycyjnych ogłoszeń prasowych.
Szukając swojego idealnego auta, internauci zwracają przede wszystkim uwagę na typ silnika. Kolejne dwa parametry istotne przy wyborze samochodu to zużycie paliwa oraz marka. Warto zwrócić uwagę, że osoby zamierzające nabyć nowe auto i te, które planują zakup samochodów używanych, różnią się pod względem czynników decydujących o zakupie. Na przykład osoby zamierzające kupić używane auto zwracają częściej uwagę na koszt eksploatacji pojazdu. Natomiast dla potencjalnych kupców nowych samochodów ważniejsze są m.in. wyniki testów zderzeniowych oraz wyposażenie. Jak pokazują wyniki raportu, w obu grupach popularnym źródłem wiedzy na temat parametrów samochodu jest internet.
Aż 70 proc. osób zamierzających kupić samochód szuka informacji związanych z wyborem auta on-line - głównie odwiedzając internetowe serwisy motoryzacyjne lub fora. Jedynie co drugi (56 proc.) zasięga porady u znajomych, a jeszcze mniej (39 proc.) czerpie informacje z prasy.
Dla wielu internautów internet jest podstawowym źródłem wiedzy o samochodach.
O badaniu
Badanie zrealizowano za pomocą ankiet internetowych emitowanych na
witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site-centric
stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 27 lipca do
6 sierpnia 2006 roku. Analizą objęto 3 520 internautów w wieku co
najmniej 16 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Z grupy tej
wyodrębniono grupę 1 035 osób planujących w przeciągu najbliższego
roku dokonać zakupu samochodu. Następne analizy obejmowały grupę
zainteresowaną zakupem w podziale na internautów planujących nabyć
samochód nowy (N=216) oraz internautów planujących zakup samochodu
używanego (N=724).
Dołącz do dyskusji: Internauci a rynek motoryzacyjny