Brak reklam suplementów diety przy audycjach dla dzieci. Jest porozumienie nadawców
Nadawcy telewizyjni oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety podpisali porozumienie w sprawie zasad rozpowszechniania reklam tych produktów. - To drugi taki dokument na świecie po Wielkiej Brytanii, a po Brexicie będzie jedynym w Unii Europejskiej - zaznaczył Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Prace nad dokumentem trwały kilkanaście miesięcy - rozpoczęły się w czerwcu 2018 roku, nadawcy spotykali się w ramach tzw. Okrągłego Stołu Mediów, kiedy dyskutowano o problemach reklam suplementów diety i wyrobów medycznych.
Dokument na temat zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety jest aktem samoregulacji – nadawcy zobowiązują się do jego stosowania. Regulator liczy na dobre praktyki, nie narzuca w jego ramach konkretnego ustawodawstwa. Ma stanowić kompromis między wszystkimi uczestnikami rynku oraz organami państwowymi, odpowiedzialnymi za reklamy suplementów diety.
Brak reklam suplementów diety przy audycjach dla dzieci
Jakie zasady zawiera samoregulacja? Reklamy suplementów diety, emitowane od 1 stycznia 2020 roku nie będą mogły wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze; nie będą mogły sugerować, że spożycie suplementu może zastępować zrównoważoną dietę; odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją; nie mogą być łączone w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego; nie będą mogły przedstawiać wizerunku osób, które mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie będą mogły pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną.
Dodatkowo spoty reklamowe nie będą mogły odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia; będą musiały zostać oznaczone informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”. Nadawcy telewizyjni nie będą mogli nadawać reklam suplementów diety bezpośrednio przy programach dla dzieci.
- Samoregulacja to akt, który ma bardzo demokratyczne podłoże, jest najtrwalsza, najskuteczniejsza. W ramach Okrągłego Stołu Mediów to czwarty akt samoregulacji, po Kodeksie dotyczącym reklamy niezdrowej żywności, ochronie małoletnich. To kolejny bardzo ważny akt, który pokazuje odpowiedzialność rynku o odbiorców, o których powinniśmy się troszczyć i pokazać, że rynek to nie tylko kwestia biznesu i pieniędzy - skomentował Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. - To drugi taki dokument na świecie po Wielkiej Brytanii, a po Brexicie będzie jedynym w Unii Europejskiej - dodał.
Zwrócił uwagę, że 72 proc. Polaków stosuje suplementy diety, a wiedzę o nich czerpie z przekazów reklamowych.
Zastępca Głównego Inspektora Sanitarnego Grzegorz Hudzik zauważył, że samoregulacja ułatwi wszystkim przekaz, także konsumentom. Zdaniem przedstawiciela nadawców telewizyjnych Pawła Kosiackiego, wypracowane zasady pomogą też w edukacji. Z kolei prezes Polskiego Związku Producentów Leków Ewa Jankowska przypomniała, że w 2016 branża podpisała wewnętrzny kodeks dobrych praktyk. "Samoregulacja to kolejny etap, który spowoduje, że nie tylko 80 proc. reklamodawców, którzy już teraz przestrzegają naszego kodeksu, ale 100 proc. będzie przestrzegać wspólnych zasad" - oświadczyła.
Dokument przygotowali wspólnie nadawcy telewizyjni prowadzący działalność reklamową na rzecz kanałów własnych i reprezentowanych (Telewizja Polsat, Telewizja Polska, Telewizja TVN) oraz organizacje zrzeszające producentów suplementów diety (PASMI Związek Pracodawców „Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty”, Polska Izba Przemysłu Farmaceutycznego i Wyrobów Medycznych POLFARMED, Krajowa Rada Suplementów i Odżywek, Polski Związek Producentów Przemysłu Farmaceutycznego PZPPF). Został podpisany przez: ATM Grupę, Music TV, Green Content, Kino Polska TV, ITI Neovision, Lemon Records, NTL Radomsko, Stavka, Stopklatka, Superstacja, Polsat, TVN, TVP, Telewizję Puls, TV Spektrum.
Samoregulacja będzie obowiązywać od 1 grudnia 2019 roku dla reklam suplementów diety emitowanych od 1 stycznia 2020 roku. Wypełnianie podjętych zobowiązań będzie monitorowane przez zespół przedstawicieli stron porozumienia, który ma się spotykać co kwartał.
Inicjatywy samoregulacyjne
Niedawno, bo we wrześniu br. Rada Reklamy, po dwóch latach prac stworzyła inny akt samoregulacji - Kartę ochrony dzieci w reklamie. Zakłada ona m.in. konieczność braku treści w reklamach negatywnie wpływających na rozwój dziecka czy zakaz treści lub scen podważających autorytet rodziców lub opiekunów, dyskryminujących ze względu na status materialny czy zawierających podteksty seksualne.
Dołącz do dyskusji: Brak reklam suplementów diety przy audycjach dla dzieci. Jest porozumienie nadawców
I co? I nic.