nc+ ze wzrostem wpływów i zysku. Mniej na produkcje własne, 1,9 mld zł do zapłaty za licencje
ITI Neovision, operator platformy nc+, od kwietnia 2017 do końca ub.r. zanotował 3,78 mld zł wpływów sprzedażowych i 195,2 mln zł zysku netto, wobec 3,69 mld zł przychodów i 152,8 mln zł zysku we wcześniejszych 21 miesiącach. Firma zarabia głównie na opłatach od abonentów, zmniejszyła wydatki na produkcję treści, a zwiększyła na emisję stacji i marketing. Swoim udziałowcom - Canal+, TVN i Liberty Global - wypłaci 146 mln zł dywidendy.
Według sprawozdania złożonego w KRS wpływy sprzedażowe ITI Neovision zwiększyły się o 2,4 proc. - z 3,69 mln zł od lipca 2015 do marca 2017 roku do 3,78 mld zł od kwietnia 2017 do końca ub.r.
Zdecydowaną większość tej kwoty stanowią przychody od abonentów, które wzrosły o 1,4 proc. - z 3,05 do 3,09 mln zł. Dane o liczbie klientów nc+ są publikowane w raportach finansowych notowanego na giełdzie koncernu Vivendi, właściciela Grupy Canal+. Na koniec ub.r. nc+ miała 2,194 mln abonentów, o 23 tys. więcej niż rok wcześniej.
Z kolei wpływy nc+ ze sprzedaży praw programowych wzrosły o 11,6 proc. do 495,98 mln zł, a ze sprzedaży towarów (przede wszystkim sprzętu dla dystrybutorów i innych kooperantów spółki) - o 5,6 proc. do 16,82 mln zł. Natomiast pozostałe przychody - pochodzące głównie z usług technicznych i sprzedaży reklam - zmalały o 2,4 proc. do 172,69 mln zł.
Mniej na produkcję, więcej na emisję stacji, dystrybucję i marketing
Właściciel nc+ zdecydowanie najwięcej wydaje na produkcję własnych stacji i programów - w poprzednim okresie te koszty wyniosły 1,5 mld zł, stanowiąc 42,4 łącznych wydatków operacyjnych firmy. Przy czym w porównaniu z wcześniejszymi 21 miesiącami zmalały o 6,9 proc.
nc+ produkuje przede wszystkim kilka stacji sportowych i filmowo-serialowych pod markami Canal+, a także parę z innych obszarów tematycznych (Kuchnia+, Domo+, Planete+, MiniMini+ i teleTOON+). W minionym okresie rozliczeniowym firma zrealizowała trzy seriale: dwa sezony „Belfra”, „Kruka” i „Nielegalnych”.
Jeśli chodzi o sport, platforma od wielu lat transmituje zdecydowaną większość meczów piłkarskiej Ekstraklasy (według nowej umowy na dwa sezony ma za to płacić rocznie ok. 120 mln zł i pokrywać większość kosztów produkcji) i angielskiej Premier League.
Natomiast w połowie 2016 roku nc+ straciła na rzecz Eleven Sports transmisje ligi hiszpańskiej i francuskiej, tymi pierwszymi od połowy ub.r. nadawcy dzielą się w ramach trzyletniej umowy. Od roku w stacjach nc+ nie można już oglądać meczów Ligi Mistrzów i Ligi Europy, które są emitowane w kanałach i serwisach Polsat Sport Premium. Po stracie tych praw nc+ zaoferowała swoim abonentom Polsat Sport Premium do końca ub.r. bez dodatkowych opłat.
Z kolei wydatki nc+ na emisję kanałów zwiększyły się o 17,3 proc. do 983,3 mln zł, na wynagrodzenia - o 3,8 proc. do 217,25 mln zł, na dystrybucję (to głównie prowizje dla firm, które jako agencji sprzedają ofertę nc+) - o 16,7 proc. do 116,75 mln zł, a na marketing - o 16,6 proc. do 98,29 mln zł.
Nakłady na materiały i energię poszły w górę z 33,17 do 41,6 mln zł, na podatki i opłaty - z 4,63 do 9,96 mln zł, a wartość sprzedanych towarów zwiększyła się z 9,78 do 15,8 mln zł. Za to koszty amortyzacji i odpisów zmalały z 302,82 do 279 mln zł.
W sprawozdaniu zaznaczono, że na wyniki firmy wpływają wahania kursów walut, ponieważ większość wydatków ponosi ona w euro i dolarach, natomiast przychody osiąga w złotych.
1,5 tys. pracowników, 12,6 mln zł dla zarządu
Na koniec ub.r. firma zatrudniała 1 494 osoby. Sześcioosobowy zarząd spółki od marca 2017 do grudnia ub.r. zarobił 12,59 mln zł, wobec 10,79 mln zł w poprzednim okresie.
W lipcu ub.r. do zarządu firmy dołączyła Edyta Sadowska, a od czerwca br. jest prezesem i dyrektorem generalnym. Zastąpiła na tych stanowiskach Manuela Rougerona, który przechodzi do zespołu Canal+ International i będzie zarządzał koncernem w regionie Azji i Pacyfiku.
Natomiast rada nadzorcza nie otrzymuje wynagrodzenia.
5,2 mln zł na odpisy, 13,2 mln zł ze sprzedaży wierzytelności
Pozostałe przychody operatora nc+ wzrosły z 12,11 do 24,5 mln zł. Większość stanowią te ze sprzedaży wierzytelności, które poszły w górę z 8,94 do 13,22 mln zł. Spółka zanotowała też 5,22 mln zł z rozwiązanych rezerw na straty (we wcześniejszym okresie nie miała żadnych takich wpływów) oraz wzrost przychodów ze spisanych zobowiązań z 1,84 do 5,29 mln zł.
Z kolei pozostałe koszty spółki zmalały z 23,2 mln zł od lipca 2015 do marca 2017 roku do 11,57 mln zł w kolejnych 21 miesiącach. Odpisy na rzeczowe aktywa trwałe i wartości niematerialne wzrosły z 1,6 do 5,23 mln zł, a na sprzedaż i likwidację aktywów rzeczowych, niematerialnych i programowych zmniejszyły się z 8,07 do 4,07 mln zł. W minionym okresie rozliczeniowym firma nie zawiązała żadnych rezerw na straty, podczas gdy we wcześniejszym przeznaczyła na to 12,17 mln zł. Natomiast wydatki określone jako pozostałe poszły w górę z 1,37 do 2,28 mln zł.
Na koniec ub.r. firma miała dekodery o łącznej wartości 268,95 mln zł, wobec 292,18 mln zł na koniec marca 2017 roku. Natomiast wartość aktywów trwałych nieoddanych jeszcze do użytku zwiększyła się z 32,98 do 48,95 mln zł, z czego dekoderów - z 31,42 do 38,59 mln zł.
Natomiast wartość pozostałych urządzeń technicznych należących do nc+ zmniejszyła się w ciągu 21 miesięcy z 43,55 do 32,79 mln zł.
Do zapłaty 1,86 mld zł na licencje i 95 mln zł na produkcję transmisji sportowych
W najbliższych kilku latach ITI Neovision ma szereg zobowiązań do spłaty wynikających z zawartych umów. I tak na dzierżawę transponderów satelitarnych musi wydać 779,76 mln zł, z czego 112,83 mln zł w br., a 464,33 mln zł po 2021 roku.
Natomiast na licencje do treści, m.in. transmisji sportowych, firma ma wyłożyć 769,02 mln zł w br., 625,48 mln zł w przyszłym roku i 467,11 mln zł później. Do tego dochodzą koszty produkcji relacji sportowych: 37,96 mln zł w br., 34,88 mln zł w 2020 roku i 21,89 mln zł potem.
Spółka wynajmuje biura w Warszawie, Krakowie i Katowicach. W sprawozdaniu zapisała z tego tytułu do zapłaty 7,59 mln zł w br., 7,04 mln zł w 2020 roku i 17,44 mln zł później.
Na koniec ub.r. ITI Neovision miało 56,83 mln zł rezerw, wobec 93,94 mln zł na koniec marca 2017 roku. Rezerwy na tantiemy zmalały z 54,18 do 22 mln zł, a na kary i inne roszczenia zwiększyły się z 30,16 do 34,83 mln zł. W ostatnim okresie rozliczeniowym firma rozwiązała 9,61 mln zł rezerwy na karę od UOKiK-u.
Najwięcej wpływów od UPC, a zakupów od TVN
Platforma nc+ powstała w 2013 roku z fuzji Cyfry+ należącej do Canal+ i N będącej własnością TVN. Udziałowcami ITI Neovision są Canal+ (ma 51 proc. kapitału), TVN (32 proc.) i Liberty Global (17 proc.), właściciel m.in. UPC. Pośrednio spółka jest też powiązana z grupami kapitałowymi jej udziałowców.
Spośród tych firm w ostatnich okresach rozliczeniowych zdecydowanie największe przychody właścicielowi nc+ zapewniał UPC Polska - 79,39 mln zł od lipca 2015 do marca 2017 roku oraz 90,9 mln zł przez kolejne 21 miesięcy. Wpływy od TVN Media, zajmującego się sprzedażą oferty reklamowej stacji własnych nc+, zwiększyły się z 42,81 do 44,9 mln zł.
Za to z 55,91 do 22,41 mln zł zmalały przychody od spółki Cyfrowy Dom. W sprawozdaniu wyjaśniono, że są to głównie opłaty za kodowanie, dosył sygnału i pojemność satelitarną oraz wsparcie w zarządzaniu i dystrybucją sprzedaży.
W minionym okresie rozrachunkowym pojawiło się 6,04 mln zł wpływów od TVN Digital, po tym jak jesienią 2017 roku stacje nc+ pojawiły się w ofercie należącego do TVN Digital serwisu Player.pl. Doszły też przychody od Eurosportu i Discovery Communications Europe, ponieważ wiosną ub.r. Discovery kupiło Scripps Networks Interactive, poprzedniego właściciela Grupy TVN.
Z kolei zdecydowanie największe zakupy, jeśli chodzi o podmioty powiązane, ITI Neovision robi od TVN. Od marca 2017 do końca ub.r. firma wydała na to 112,9 mln zł, a przez poprzednie 21 miesięcy 116,64 mln zł. W sprawozdaniu wyliczono, że kupowała m.in. licencje programowe oraz usługi reklamowe, produkcyjne i techniczne. Dodatkowo wydatki w TVN Media wzrosły z 9,9 do 11,7 mln zł.
Z kolei wartość zakupów od Havas Media zwiększyła się z 43,79 do 46,32 mln zł, a od Grupy Canal+ France (to m.in. opłata za używanie znaku Canal+) minimalnie zmalała - z 25,24 do 25,17 mln zł.
W minionym okresie rozliczeniowym pojawiły się też m.in. zakupy od firm z koncernu Discovery: 53,52 mln zł od Discovery Communications Europe, 38,34 mln zł od Eurosport SAS i 30,12 mln zł od Discovery Media Ventures. To opłaty za emisję kanałów telewizyjnych tych nadawców.
Zysk w górę, 146 mln zł dywidendy dla Canal+, TVN i Liberty Global
Od marca 2017 do końca ub.r. ITI Neovision zanotowało 240,48 mln zł zysku operacyjnego, wobec 184,34 mln zł zysku w poprzednich 21 miesiącach.
Przychody finansowe spółki zmalały z 31,75 do 20,94 mln zł, a koszty finansowe - z 37,64 do 36,98 mln zł, natomiast wydatki na podatek dochodowy zwiększyły się z 25,63 do 29,28 mln zł.
Przełożyło się to na wzrost zysku brutto ze 178,44 do 224,44 mln zł oraz zysku netto ze 152,81 do 195,16 mln zł.
W połowie czerwca podczas walnego zgromadzenia udziałowców ITI Neovision zdecydowano, żeby z zeszłorocznego zysku netto 48,71 mln zł przeznaczyć na kapitał zapasowy, a 146,44 mln zł na dywidendę. Z tej drugiej kwoty 74,69 mln zł trafi do Grupy Canal+ (37,29 mln zł wypłacono już w formie zaliczki), 46,86 mln zł do TVN Media (23,4 mln zł jako zaliczka), a 24,89 mln zł do Liberty Global (zaliczka wyniosła 12,43 mln zł).
nc+ nie liczy na duży wzrost rynku płatnej tv
W sprawozdaniu z działalności zarząd ITI Neovision ocenił, że rynek płatnej telewizji w Polsce nie będzie się rozwijał już tak dynamicznie jak w poprzednich latach. - Główny nacisk trzeba położyć na utrzymanie dobrych relacji z abonentów oraz pozyskanie nowych poprzez oferowanie im nowych produktów uzupełniających tradycyjną ofertę telewizyjną: internet, telefon oraz OTT - stwierdziły władze spółki.
Podkreśliły, że pozycja operatora poprawiła się znacznie m.in. dzięki współpracy z Orange Polska. Właściciel nc+ od sześciu lat razem z tym telekomem sprzedaje pakiet płatnej telewizji i telefonii mobilnej. Obecnie ta oferta funkcjonuje pod marką nc+ Telefon, jesienią ub.r. była wspierana promocją. Z drugiej strony wszystkie stacje Canal+ są dostępne w ofercie Orange Love, wiosną br. poszerzonej o dwa nowe pakiety.
- Mimo coraz bardziej konkurencyjnego rynku w kolejnych latach spółka planuje utrzymanie obecnych abonentów DTH (direct-to-home, czyli telewizji satelitarnej - przyp.) poprzez wzmocnienie portfela kanałów telewizyjnych oraz udostępnianie im kolejnych innowacyjnych usług interaktywnych oraz dalsze poszerzenie swojej bazy klientów poprzez oferowanie nowych produktów - zapowiedział zarząd właściciela nc+.
Dołącz do dyskusji: nc+ ze wzrostem wpływów i zysku. Mniej na produkcje własne, 1,9 mld zł do zapłaty za licencje
Nie wchłonie choćby nawet chciał bo UOKiK na to się nigdy nie zgodzi z racji powstałego wtedy MONOPOLU na rynku pay TV. Nie będzie NIGDY fuzji NC+ i CP! Komisja Europejska też by to zablokowała.
Na UOKiK zbytnio bym tez nie liczył bo co jak co ale znaczna część prawa telekomunikacyjnego powstaje na Ostrobramskiej vide przepis zgodnie z którym po kablu jednego operatora może być sprzedawana oferta innego (jak kiedyś telefon i internet Netii na kablu TP S.A./ORANGE). Dzisiaj forsuje to Cyfrowy Polsat aby na bazie przejętej Netii sprzedawać tańsze i bogatsze pakiety po łączach UPC, Vectry, Multimediów, Toyi i innych. Między innymi z tego wynika ogłoszona podwyżka oferty CP dla operatorów.