Państwowe spółki na reklamy w Polsacie wydały więcej niż w TVP, tylko 250 tys. zł dla TVN
W pierwszych trzech kwartałach br. 13 największych firm państwowych na reklamy w kanałach Telewizji Polsat przeznaczyło 196,3 mln zł, a w Telewizji Polskiej - 180,3 mln zł. Natomiast do Grupy TVN trafiło zaledwie 252 tys. zł. - Korupcja mediów pieniędzmi SSP jest powszechną praktyką pod rządami PiS, dlatego wysoki udział Polsatu nie dziwi. Pojęcie "polsatyzacji" weszło już do języka potocznego - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Jakub Bierzyński, szef OMD Poland.
Analizie poddaliśmy wydatki reklamowe 13 największych pod względem reklamowym państwowych spółek.
Zestawienie powstało na podstawie danych cennikowych netto Nielsen Audience Measurement, bez rabatów. Przedstawione dane obejmują jedynie emisję spotów tv, bez wydatków na sponsoring różnych programów (a tych państwowe spółki sponsorują coraz więcej).
27,5 mln zł więcej na reklamy w TVP
Analizowane spółki wydały w okresie od stycznia do września br. na reklamę w Telewizji Polskiej (TVP1, TVP2 i kanałach tematycznych TVP) łącznie 180,27 mln zł.
To oznacza, że zwiększyły tu wydatki w porównaniu do tego samego okresu 2020 roku o 18 proc., czyli o 27,5 mln zł.
Ich wydatki na reklamę w Polsacie i jego kanałach tematycznych wyniosły w trzech kwartałach br. 196,31 mln zł, czyli ok. 3 proc. mniej niż rok wcześniej (wtedy było to 202,39 mln zł).
Tylko 252 tys. zł w stacjach TVN
Na reklamę w TVN nie wydały nic, z kolei wydatki reklamowe w tematycznych kanałach Grupy TVN zmalały z 1,92 mln zł w 2020 roku do 252,3 tys. zł w tym roku.
W przypadku TVP wydatki na reklamy na antenach TVP1 i TVP2 wzrosły w skali roku z 94,56 mln zł do 116,86 mln zł, a w przypadku kanałów tematycznych publicznego nadawcy - z 58,2 mln zł w 2020 roku do 63,41 mln zł w 2021 roku.
Nakłady reklamowe na głównej antenie Polsatu zmalały z 74,5 mln zł w 2020 roku do 63 mln zł w 2021 roku, a w jego kanałach tematycznych wzrosły z 127,89 mln zł do 133,3 mln zł. Łączne inwestycje u nadawcy zmalały o 3 proc. - z 202,4 do 196,3 mln zł.
Połowa budżetów idzie do TVP
Zajmujący się telewizją analityk z domu mediowego w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę, że jeżeli zsumujemy wydatki reklamowe spółek państwowych na spoty i sponsoring to wynika z nich, że w 2020 roku udział TVP w wydatkach wybranych firm wyniósł 39 proc., w tym roku aż 48 proc.
- Już w 2020 roku było to niewspółmiernie dużo - według cen cennikowych udział BR TVP w rynku to w tym roku do września włącznie ok. 48 proc. Jak trzeba było się namęczyć, aby zainwestować niemal połowę tego bardzo sumarycznie dużego budżetu w TVP, zwłaszcza wobec problemów z realizacją kampanii i w okresie redukcji zleceń (nawet biorąc pod uwagę silny okres sportowy, który wzmocnił w 2021 roku TVP) - wskazuje nasz rozmówca.
Bierzyński: "obór mediów do kwestia czysto polityczna"
Z analizy opracowanej przez Wirtualnemedia.pl wynika, że państwowe spółki z największymi budżetami reklamowymi w tym roku wydawały jednak więcej w kanałach Polsatu niż TVP.
I tak Grupa PZU w stacjach Polsatu wydała w omawianym okresie na spoty 44,61 mln zł, a w TVP - 31,23 mln zł. PKO BP - w Polsacie 29,92 mln zł, w TVP- 19,07 mln zł. Totalizator Sportowy - w Polsacie 60,33 mln zł, w TVP - 56,2 mln zł.
Tauron wydał w Polsacie 9,32 mln zł, a w TVP – 7,56 mln zł, z kolei Enea - odpowiednio 5 mln zł i 1,09 mln zł.
- Od objęcia rządów przez PiS kwestia wydatków reklamowych spółek z udziałem Skarbu Państwa jest kwestią czysto polityczną. To polityczna decyzja, które media otrzymują pieniądze ze spółek państwowych, a które nie - zaznacza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jakub Bierzyński, CEO OMD Poland.
Jego zdaniem świadczy o tym po pierwsze bardzo konsekwentna polityka w tym zakresie - pewne media opozycyjne wobec władzy są całkowicie wykluczane z wydatków (np. Newsweek, Polityka, TVN, GW), zaś inne cieszą się wielokrotnie większym udziałem w budżetach SSP niż ich udział w rynku (jak np. Gazeta Polska, Do Rzeczy, W Sieci).
- Po drugie wydatki SPP są ściśle skoordynowane. Świadczy to o istnieniu politycznej wyższej instancji kształtującej politykę reklamową spółek. Najwyraźniej Polsat zasłużył na uznanie polityków podejmujących te decyzje. To w tej chwili jedyna stacja, która trafia do niezdecydowanego, chwiejnego elektoratu, dlatego z punktu widzenia poparcia politycznego ma zasadnicze znaczenie. Korupcja mediów pieniędzmi SSP jest powszechną praktyką pod rządami PiS, dlatego wysoki udział Polsatu nie dziwi. Pojęcie "polsatyzacji" weszło już do języka potocznego - podkreśla Jakub Bierzyński.
TVP1 i TVN liderami we wrześniu
Liderem oglądalności wśród wszystkich widzów we wrześniu br. była TVP1. Z kolei w grupie komercyjnej 16-49 na pierwsze miejsce awansował TVN, który wyprzedził Polsat. Największą widownię zgromadziły eliminacyjny mecz reprezentacji Polski do MŚ 2020 z Anglią, siatkarskie spotkanie ze Słowenią oraz serial „M jak miłość” - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
Dołącz do dyskusji: Państwowe spółki na reklamy w Polsacie wydały więcej niż w TVP, tylko 250 tys. zł dla TVN
Z nadzieją, że "ciemny lud to kupi", bo przecież "te pieniądze im się zwyczajnie należały".