Państwowy przewoźnik kontra długi. Wniosek o sanację
Zarząd kontrolowanej przez Skarb Państwa spółki PKP Cargo złożył w czwartek w Sądzie Rejonowym w Warszawie wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego. Na koniec marca br. firma miała 2,7 mld zł zadłużenia brutto.
PKP Cargo w komunikacie podała, że złożenie wniosku ma na celu poprawę sytuacji finansowej oraz płynnościowej spółki.
- Decyzję o złożeniu wniosku zarząd podjął mając na względzie najlepszy interes spółki i jej akcjonariuszy. W ocenie zarządu proces restrukturyzacji pod nadzorem sądu umożliwi kontynuowanie przez emitenta działalności operacyjnej w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów dla wierzycieli, pracowników i akcjonariuszy - napisano w komunikacie.
PKP Cargo z kredytami i leasingami do spłaty
Na koniec marca br. zadłużenie brutto grupy PKP Cargo sięgało 2,76 mld zł, z czego 741,2 mln zł w części krótkoterminowej (czyli do spłaty w ciągu 12 miesięcy), a 1,93 mld zł w długoterminowej (do spłaty później).
Na dług składało się 1,57 mld zł kredytów i pożyczek bankowych oraz 1,1 mld zł leasingów.
30 proc. pracowników PKP Cargo na postojowym
Pod koniec maja br. zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją spółki. Zarząd zaproponował ponadto stronie społecznej rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron tego układu.
W czerwcu zarząd przewoźnika podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W zeszłym tygodniu organizacje związkowe odmówiły uzgodnienia i podpisania porozumienia ws. zawieszenia wybranych postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo (ZUZP).
- Na spotkaniu w dniu 26 czerwca 2024 r., podczas którego Zarząd PKP Cargo S.A. prowadził dialog z organizacjami związkowymi w sprawie bieżących działań zmierzających do naprawy sytuacji w spółce, organizacje związkowe niestety odmówiły uzgodnienia i podpisania porozumienia w sprawie zawieszenia wybranych postanowień Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP Cargo Spółka Akcyjna (ZUZP) - podał przewoźnik w środowym komunikacie.
Przypomniano, że projekt porozumienia został skierowany do organizacji związkowych przez zarząd PKP Cargo 21 czerwca br. Spółka poinformowała, że kolejne spotkanie zarządu przewoźnika ze związkami zawodowymi planowane jest na 3 lipca.
W komunikacie dodano, że w dalszym ciągu pracownicy są kierowani na tzw. nieświadczenie pracy. Na początku lipca spółka ma przekazać informację o procencie pracowników skierowanych na nieświadczenie pracy.
- Odmowa uzgodnień w sprawie porozumienia i zawieszenia postanowień ZUZP od lipca 2024 roku stawia niestety spółkę w jeszcze gorszej sytuacji i może przyczynić się do konieczności podejmowania radykalnych działań oszczędnościowych - podkreślił cytowany w komunikacie p.o. prezesa PKP Cargo Marcin Wojewódka.
Ile zarabia PKP Cargo
W pierwszym kwartale br. przychody grupy PKP Cargo zmniejszyły się rok do roku z 1,56 do 1,18 mld zł, a zysk EBITDA - z 359,4 do 122,4 mln zł. Natomiast rentowność operacyjna poszła w dół ze 168 mln zł zysku do 96,8 mln zł straty, a wynik netto - ze 104,2 mln zł zysku do 118,1 mln zł straty.
p
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP S.A., która ma 33,01 proc. akcji.
W 2012 r. według masy przewiezionych ładunków udział Grupy PKP Cargo wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w 2023 r. udział ten spadł do 33,1 proc. według masy i 33,9 proc. według pracy przewozowej.
Dołącz do dyskusji: Państwowy przewoźnik kontra długi. Wniosek o sanację