SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polacy chętniej niż Francuzi i Brytyjczycy kupują duże telewizory

Mieszkańcy Polski coraz częściej jak kupują telewizor, to duży. Z opublikowanych przez Samsunga danych firmy badawczej GfK wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat chętniej sięgali po urządzenia o przekątnej 75 cali i większe niż Francuzi, Brytyjczycy, Hiszpanie czy Włosi. Nieznacznie wyprzedzili nas Niemcy.

98-calowy telewizor Samsunga (fot. Samsung Polska)98-calowy telewizor Samsunga (fot. Samsung Polska)

Jeśli chodzi o specyfikę, strukturę i preferencje to rynek polski i niemiecki są do siebie bardzo podobne. Znaczących różnic między nimi nie widać w odniesieniu do adaptacji telewizorów w wyższych rozdzielczościach niż HD.

Zaledwie w ciągu 3 lat od wprowadzenia rozdzielczości 4K standard ten zdominował rynki z ponad 60 proc. udziałem. Obecnie jest to już blisko 100 proc. Duże podobieństwa widać także w poszczególnych segmentach związanych z rozmiarami ekranów.

I tak na przykład w 2022 roku udział ekranów 55 calowych w Polsce wynosił 24 proc., a w Niemczech 25 proc.,  a dla modeli 65” było to odpowiednio 14 proc. i 15 proc. Zarówno w kraju, jak i w Europie nieprzerwanie od 2018 roku rośnie segment ekranów 80 calowych+, ale w Polsce dynamika tego wzrostu jest wyższa.

Trzy telewizory 98-calowe w ofercie Samsung Polska

W 2023 roku w ofercie Samsung Polska dostępne będą trzy telewizory o przekątnej 98 cali. QLED Q80C, Neo QLED QN90A oraz Neo QLED QN100B. Pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K i działają w oparciu o system operacyjny Tizen. Modele QN90A oraz QN100B wykorzystują technologię Quantum Mini LED, która jest odpowiedzialna za precyzyjne sterowanie podświetleniem ekranu. Oba modele zostały także wyposażone w Powłokę Antyrefleksyjną, która zwiększa komfort oglądania ograniczając odbicia światła. 

Q80C wyróżnia się m.in. Bezpośrednim Strefowym Podświetleniem oraz smukłą konstrukcją. Jako tegoroczna nowość posiada także wbudowany Hub IoT, dzięki któremu domowy ekosystem połączonych urządzeń można będzie zbudować bez dodatkowych modułów zewnętrznych.

Według badania przeprowadzonego przez instytut badawczy Omdia w 2022 roku Samsung po raz 17. z rzędu został światowym numerem jeden na rynku telewizorów. W portfolio firmy są dziś telewizory Ne QLED, QLED, QLED, OLED, Excellence Line 8K i osobna kategoria ekranów Lifestyle. W lutym br. telewizory Samsung OLED – zeszłoroczny debiut – odnotowały najlepsze jak dotychczas wyniki i miały według danych firmy badawczej GfK 37 proc. udziału w rynku pod względem wartości sprzedaży. Samsung szacuje, że w połowie 2023 roku w Polsce zostanie przekroczona liczba ponad 3 mln telewizorów Smart TV z systemem operacyjnym Tizen oraz jego poprzednikiem. Pod koniec 2022 roku w Polsce było blisko 2,6 mln aktywnych telewizorów Samsung Smart TV.

W 2013 Samsung sprzedał w Polsce pierwszy telewizor Ultra HD S9 o przekątnej ekranu 85”. Kosztował wtedy 149 tys. złotych. Był to pierwszy tak duży ekran 4K w ofercie firmy sprzedawany w polskich sieciach handlowych. Dziś, 10 lat później nie tylko można kupić jeszcze większe ekrany, takie o przekątnej nawet 98”,  ale także ich cena jest niższa. Na przykład koszt modelu 98” QN90A Neo QLED 4K Smart TV w popularnym sklepie to 52 999 zł. Informacji o możliwości zakupu pozostałych sprzętów 98-calowych na stronach Samsung Polska, na razie nie ma.

Popularniejsze modele 85-calowe

W popularnych sklepach wciąż nie ma tak dużych telewizorów konkurentów Samsunga. Za nieco ponad 11 tys. zł można kupić 86-calowego Philipsa 86PUS8807/12, który również pozwala na oglądanie treści w jakości 4K i jest wyposażony w system operacyjny Android TV. W jego sklepie Google Play dostępnych jest więcej aplikacji niż w przypadku Tizena Samsunga. Serwis streamingowy SkyShowtime dopiero przy okazji debiutu w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej uruchomił aplikację na Tizena. Canal+ online rok po starcie. Jeśli ktoś mimo wszystko chce zainwestować w sprzęt koreańskiego producenta, to może dokupić do niego przystawkę z systemem Android TV lub Google TV, która zwiększy liczbę dostępnych aplikacji.

W popularnych polskich sklepach ze sprzętem elektronicznym znajdziemy kilkadziesiąt telewizorów z telewizorami 85-calowymi. Za 10399 zł kupimy Samsunga QE85Q70CAT, a za 8499 zł model UE85CU7192U. W pierwszym przypadku częstotliwość odświeżenia (Hz) to 120, a w drugim 60. Wyższa może mieć istotne znaczenie dla fanów transmisji sportowych czy gier. 33999 zł kosztuje Samsung Excellence Line QE85QN900BT, który pozwala na oglądanie treści w jakości 8K. Tych na razie nie oferują jednak popularne serwisy streamingowe, choć na YouTube znajdziemy filmy z krajobrazami w tej jakości obrazu. Za pracujący w jakości 4K Sony XR-85X90K z częstotliwością odświeżania 100 Hz zapłacimy 11449 zł. Mniej, bo 9499 zł kosztuje Sony KE-85XH9096.

Przez DVB-T2/HEVC Polacy kupowali głównie mniejsze telewizory

2022 rok był nietypowy dla branży producentów telewizorów. Powodem była zmiana standardu naziemnej telewizji cyfrowej na DVB-T2/HEVC. Z danych Krajowego Instytutu Mediów wynikało, że pod koniec 2021 roku 2,27 mln gospodarstw domowych posiadało urządzenia niezgodne z nowym standardem. Osoby w trudnej sytuacji mogły uzyskać na zakup telewizora 250 zł dofinansowania albo sięgnąć po 100 zł bonu za dekoder. Z danych GfK udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że mimo tego faktu rynek telewizorów skurczył się o 1,4 proc.  Producenci liczyli, że zmiana standardu przyczyni się do lepszej sprzedaży.

Z danych GfK wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.). 55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).

Według analityków GfK telewizory 32-calowe można było nabyć w przedziale cenowym 367-1927 zł, 40-43 calowe kosztowały od 808 zł do 6872 zł, 55-calowe od 1311 do 9989 zł, a 65-calowe od 1726 do 18503 zł. Średnia cena urządzeń 8K wyniosła 12 462 zł w 2021 roku i 13 339 zł w 2022 roku. W zeszłym roku najtańszy można było kupić za 5 060 zł, a najdroższy za 139 999 zł. Udział sprzedanych sprzętów Smart TV wyniósł 87,5 proc. (o 0,8 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku). Za sprzęty 32 calowe trzeba było średnio zapłacić 922 zł (o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem). 40-43 calowe urządzenia kosztowały 1735 zł (wzrost o 5,4 proc.), 55-calowe 2997 zł (wzrost o 1,1 proc.), 65-calowe 4531 zł (wzrost o 2,1 proc.).

Dołącz do dyskusji: Polacy chętniej niż Francuzi i Brytyjczycy kupują duże telewizory

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Domokrążca
Przezabawne jest, jak widzę w małych mieszkaniach w bloku telewizory 70 calowe. Czapa zupełna.
odpowiedź
User
Nina
W małym mieszkaniu mieszka się tak samo jak w dużym, a może nawet lepiej
odpowiedź
User
Piotr
Uwielbiam na ekranie wielkim jak tylna część słonia oglądać twarze naszych przywódców.
odpowiedź