Polski rynek cukierniczych wyrobów piekarniczych wart 2,6 mld zł
W 2013 roku polskie gospodarstwa domowe kupiły ponad 147 tys. ton produktów z kategorii cukierniczych wyrobów piekarniczych - wynika z danych GfK Polonia.
Analizowana kategoria cukierniczych wyrobów piekarniczych zawiera zarówno ciasta gotowe pakowane, sprzedawane na wagę i na sztuki, jak i ciasta i ciasteczka w proszku oraz chłodzone słodkie produkty cukiernicze. Ponadto do kategorii tej zaliczają się wypieki cukiernicze w postaci słodkich ciastek, np. bułeczek, babeczek, rożków, czy słodkich wypieków w różnych formach.
W 2013 roku udział gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych w całym rynku kategorii cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 95 proc. w ujęciu ilościowym i 96 proc. w ujęciu wartościowym. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe kupiło w tym czasie około 11 kg produktów z podkategorii gotowych ciast oraz słodkich wypieków cukierniczych, wydając na ten cel średnio 195 zł i dokonując średnio 29 aktów zakupowych.
W tym samym okresie udział ciast i ciasteczek w proszku w całym rynku cukierniczych wyrobów piekarniczych wyniósł 4,3 proc. w ujęciu ilościowym i 3,4 proc. w ujęciu wartościowym. Od 2011 roku obserwowany jest trend spadkowy w zakupach tej podkategorii. Przeciętne polskie gospodarstwo domowe zakupiło w 2013 roku średnio 1,2 kg produktów z tej podkategorii i wydało na nie 17 zł.
Z kolei udział chłodzonych wyrobów cukierniczych w omawianym rynku wyniósł 0,3 proc. zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym. W zeszłym roku polskie gospodarstwa domowe kupiły średnio niemal 1 kg produktów z tej podkategorii i wydały na nie 17 zł.
W całej podkategorii gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych 83 proc. sprzedaży ilościowej stanowiły produkty sprzedawane luzem, a 17 proc. - produkty pakowane.
Biorąc pod uwagę miejsca zakupu i kanały sprzedaży, podkategoria gotowych ciast i słodkich wypieków cukierniczych kupowana była głównie w handlu tradycyjnym (sklepy spożywcze, wielobranżowe, małoformatowe), w którym gospodarstwa domowe pozostawiły 68 proc. budżetu przeznaczonego w całym roku na tę podkategorię.
Z kolei podkategoria ciast i ciasteczek w proszku oraz chłodzonych wyrobów cukierniczych kupowana była głównie w handlu nowoczesnym, w którym to kanale gospodarstwa domowe zrealizowały 77 proc. rocznych wydatków na zakupy tej kategorii.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek cukierniczych wyrobów piekarniczych wart 2,6 mld zł