Poznań rakiem wycofuje się z krytykowanego logo? "To jedynie symbol promujący akcje"
Po niecałym miesiącu od zaprezentowania nowej strategii marki miasta, obejmującej m.in. logo, władze Poznania stwierdziły, że to „tylko propozycja”. Pracę stracił pełnomocnik ds. marki miasta, który z prezydentem Jackiem Jaśkowiakiem prezentował logo na konferencji Impact. Tego faktu włodarze nie każą jednak łączyć z gigantyczną krytyką osławionej już identyfikacji z przewróconym „P”.
W maju tego roku na odbywającej się w Poznaniu konferencji Impact’24 prezydent miasta Jacek Jaśkowiak oficjalnie ogłosił: "*Jesteś u siebie - nowa strategia marki Poznań".
- Jesteśmy dumni z naszej tysiącletniej historii i odważnie patrzymy w przyszłość - dlatego nadszedł czas na zmiany. Chcemy, by nowa identyfikacja wizualna łączyła wielowiekową tradycję Poznania z wizerunkiem nowoczesnego miasta, jakie wspólnie tworzymy - mówił w maju Jacek Jaśkowiak.
Koziołki i herb zastąpiła odwrócona bokiem literka „P”, kolorystykę zamieniono na zieleń. W oficjalnych materiałach o identyfikacji wizualnej stolicy Wielkopolski mogliśmy przeczytać:
„Logo marki Poznań to dom, który jest zarazem literą "P". Gwiazdka nad domem symbolizuje poznańskie wartości: kompaktowość, przyjazność i sprawczość, a także dumę, wolność i człowieka. Równocześnie dyskretnie nawiązuje do poprzedniego logotypu, który zdążył już się zadomowić w pamięci mieszkańców i turystów. To symbol kontynuacji, oraz współgrania przeszłości i przyszłości, tradycji i nowoczesności. Sam znak domu po odwróceniu tworzy literę “P” - inicjał imion świętych Piotra i Pawła”.
Nowa identyfikacja, będąca elementem nowej strategii promocji miasta, kosztowała 150 tys. zł i była zachwalana przez prezydenta Jaśkowiaka.
W szerokim odbiorze społecznym zwłaszcza logo nie zyskało już jednak tak pochlebnych ocen – internauci masowo żartowali sobie z odwróconego „P”, sieć zalały memy. Żartów nie szczędziły nawet znane marki, wykorzystując sytuację do real time marketingu.
Na krytykę na łamach strony miasta odpowiedział autor logo, Maciej Kawecki z Brandburg Studio.
– Jasne, można powiedzieć, że „P” się przewróciło i leży. Ale przecież – i ja właśnie tak o tym myślę – można też powiedzieć, że „P” przyjmuje różne formy, fika koziołki, obraca się, przyjmuje kształt domu. „P” zabiera nas w przeszłość, przypomina o tradycji: odsyła do świętych Piotra i Pawła, do początków państwa polskiego. A za chwilę, odwrócone, przenosi nas w teraźniejszość i przyszłość, w zieloność, naturę, spokój, w miejsce, w którym jesteśmy u siebie – mówił ekspert o projekcie.
Fala krytyki logo Poznania. Zaskakujący ruch miasta
Tymczasem na oficjalnej stronie Poznania podano w tym tygodniu, że ze stanowiskiem żegna się pełnomocnik prezydenta ds. promocji marki miasta, Cezary Tyliński. To on wspólnie z Jackiem Jaśkowiakiem prezentował nową strategię marki miasta i identyfikację wizualną.
Jak przekonują w rozmowie z TVP 3 Poznań miejscy urzędnicy, rozwiązania umowy nie należy łączyć z krytykowanym szeroko logo. „Zwolnienie pana Cezarego Tylińskiego związane było z naruszeniem procedur wewnętrznych obowiązujących w Urzędzie Miasta Poznania – przekazał dziennikarzom poznańskiego oddziału TVP Patryk Pawełczak, dyrektor gabinetu prezydenta Poznania.
Ze słynnego już odwróconego „P” nie są zadowoleni mieszkańcy Poznania – powstała nawet petycja, by przywrócić stare logo miasta z gwiazdką. Podpisało się pod nią 7 tys. osób.
Grupa radnych miasta zapytała prezydenta o nowe logo. Z odpowiedzi udzielonej przez prezydenta miasta wynika zaskakująca rzecz – nowe logo de facto oficjalnie nie obowiązuje, bo nie zostało wprowadzone przez radę miejską żadnym aktem prawnym. Grafiki z odwróconym „P” to "propozycja identyfikacji wizualnej" służąca do promocji lokalnych wydarzeń społecznych, sportowych czy kulturalnych.
„Założenia nowej strategii będą konsultowane przez najbliższe miesiące” – przekazała „Gazecie Wyborczej” Joanna Żabierek z Urzędu Miasta Poznań.
Tymczasem jeszcze w maju w oficjalnej komunikacji miasto podawało, bez trybu przypuszczającego: „Wprowadzanie nowej strategii marki będzie odbywać się stopniowo, poczynając od zmiany komunikacji wizualnej Urzędu Miasta Poznania".
Poprzednia strategia marki Poznania została opracowana 15 lat temu - w 2009 roku. Prace nad nową strategią i identyfikacją wizualną ruszyły zaś w styczniu 2023 roku.
Dołącz do dyskusji: Poznań rakiem wycofuje się z krytykowanego logo? "To jedynie symbol promujący akcje"