SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prawie 90 proc. dorosłych Polaków pije piwo. Rynek wart 19 mld zł (infografika)

Piwo jest najpopularniejszym napojem alkoholowym wśród Polaków. W 2013 roku wyprodukowano w Polsce jego rekordową ilość, sięgającą 4 mld litrów - wynika z raportu KPMG.

Rynek piwa w Polsce jest pod względem ilościowym nasycony lub bardzo bliski nasycenia, na co wskazują wolumen sprzedaży, jego dynamika i porównanie z innymi rynkami europejskimi.

W 2013 roku sprzedano w Polsce 3,82 mld l piwa (za kwotę 19,3 mld zł), co oznacza średnią sprzedaż 121 l na dorosłego Polaka. 47% wydatków Polaków na napoje alkoholowe przypada właśnie na piwo.

W 2013 roku po piwo sięgnęło 88% dorosłych Polaków, przy czym 73% (ok. 22,8 mln) to osoby, które robiły to regularnie lub przynajmniej kilkukrotnie. Częściej są to mężczyźni (84%), choć wśród kobiet konsumentów także nie brakuje (62%). Najczęściej regularnymi lub w miarę regularnymi konsumentami piwa są ludzie młodzi: w grupie wiekowej 18-39 lat regularnie piwo spożywa ponad 80% osób, podczas gdy w grupie 55+ odsetek ten wynosi 62%.

Zarówno w 2014, jak i w 2015 roku firmy piwowarskie spodziewają się ilościowych wzrostów o ok. 2% rocznie. Od dalszego wzrostu wolumenowego ważniejsze dla branży piwowarskiej jest jednak zwiększanie wartości kategorii. Średnie wydatki na litr piwa kupowanego w sklepach i on-trade są w Polsce o 20% niższe niż w Czechach, o 60% niższe niż w Niemczech oraz o blisko 80% niższe niż w Wielkiej Brytanii.

Wzrostowi wartości kategorii sprzyjają obecne trendy konsumenckie. Ostatnie lata pokazały, że dla rynku piwa w Polsce najważniejsze są premiumizacja (ściśle związana z eksploracją segmentu piw specjalnych stanowiących ok. 5% wolumenu rynku) oraz innowacyjność, przejawiająca się dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) i miksów piwnych, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln l w 2013 roku (7% kategorii).

W strukturze sprzedaży piwa cały czas dominują lagery, z udziałem ilościowym blisko 91%, z czego znaczącą większość stanowią standardowe (tj. nie rzemieślnicze) produkty dużych i średnich producentów. Kategoria ta przeszła jednak w ostatnich latach istotne zmiany, wśród których szczególnie widoczny jest wzrost znaczenia segmentu ekonomicznego. Rośnie także udział marek własnych, które ilościowo zdobyły już prawie 8% rynku.

W 2013 roku 19% wolumenu sprzedaży detalicznej piwa w Polsce przypadało na kanał on-trade, tj. głównie puby, bary, kawiarnie i restauracje. To najwięcej ze wszystkich kategorii napojów alkoholowych. Porównanie z innymi krajami pokazuje jednak, że rola kanału on-trade na polskim rynku piwa jest stosunkowo niewielka. Przykładowo Węgrzy i Słowacy kupują w kanale on-trade blisko 30% piwa, Czesi - 42%, a Brytyjczycy - 52%. 38% konsumentów piwa w ciągu ostatniego roku kupowało je w pubie, barze lub kawiarni. Relatywnie często Polacy decydują się także na spożywanie piwa w restauracji (23% ankietowanych), w klubach i dyskotekach oraz czasowych punktach sprzedaży (po 18%).

Pozostałe 81% sprzedaży, przypadające na kanał off-trade, ma miejsce przede wszystkim w mniejszych punktach detalicznych, tracących jednak klientów na rzecz średnich i dużych sklepów, które przejęły już 40% sprzedaży sklepowej piwa. Widoczna jest przy tym rosnąca rola dyskontów, które są już równie popularnym miejscem zakupu piwa jak hipermarkety – piwo kupuje w nich już 55% Polaków. Pomimo tych zmian, główny kanał dystrybucji dla piwa ciągle stanowią małe punkty detaliczne, przy czym coraz większą rolę odgrywają sklepy należące do sieci, a coraz mniejszą – niezależni detaliści. Konsumenci piwa są do tego kanału mocno przywiązani: 62% kupuje piwo w sklepach spożywczych, zaś 34% w sklepach monopolowych.

Raport KPMG w Polsce pt. "Rynek napojów alkoholowych w Polsce" powstał na podstawie danych uzyskanych od firm i instytucji badających rynek napojów alkoholowych, instytucji statystycznych, a także przeprowadzonych w III kw. 2014 r. badań konsumentów oraz firm z tej branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków. W badaniu wśród przedstawicieli 24 przedsiębiorstw z branży napojów alkoholowych wzięły udział zarówno duże koncerny, jak również średni i mali producenci.

Dołącz do dyskusji: Prawie 90 proc. dorosłych Polaków pije piwo. Rynek wart 19 mld zł (infografika)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl