Prokuratura Krajowa zajmie się influencerami promującymi alkohol w social mediach? UOKiK prosi o interwencję
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do Prokuratury Krajowej z pismem w sprawie niedozwolonych reklam alkoholu w internecie. Urząd przekazał organom ścigania także konkretne przykłady reklam i i twórców, którzy mogą łamać przepisy regulujące promocję napojów wyskokowych w mediach społecznościowych.
Mimo iż polskie przepisy prawne są pełne obwarowań reklamy produktów alkoholowych, to w social mediach nie brakuje influencerów chętnie promujących nawet wysokoprocentowe trunki. Na ubiegłotygodniowej konferencji PolZak Marketing taki przykład opisał Marek Myślicki z Stor9, szef grupy roboczej influencer marketingu w IAB Polska. Jeden z wysoko zasięgowych influencerów zamieścił zdjęcie z wielką butelką greckiego trunku jednej z marek, i tak by nikt nie miał wątpliwości, oznaczył to jako przekaz reklamowy stosownymi hasztagami.
Przypomnijmy, ze tego typu reklamy łamią przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Mimo to, reklamodawcy są pod presją, ponieważ pandemia znacząco wpłynęła na ich branżę. Zamknięte lokale, lockdowny, nauka zdalna, brak festiwali, koncertów i dużych imprez sprawił, że o konsumenta, zwłaszcza w młodszych grupach, trzeba mocno zabiegać poza tradycyjnymi kanałami. Czyli w digitalu, gdzie silni są influencerzy.
W grę bowiem wchodzą ogromne pieniądze. Ubiegłoroczny raport agencji mediowej Zenith pokazuje, że wydatki na reklamę alkoholu na 12 kluczowych rynkach na świecie (m.in. USA, UK, Niemcy) wzrosną do 2023 roku do 7,7 mld dolarów. Reklama internetowa będzie stanowić 30 proc. tej kwoty, czyli około 2,3 mld dolarów.
UOKiK powiadamia Prokuraturę Krajową ws. reklam alkoholu w SoMe
Reklamy alkoholu w social mediach, zwłaszcza na Instagramie, oprócz ekspertów nie umykają uwadze organom regulacyjnym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że w związku z napływającymi od internautów sygnałami o częstych reklamach alkoholu w mediach społecznościowych, sprawa została przekazana Prokuraturze Krajowej z prośbą o interwencję.
- Mając na uwadze skalę tego zjawiska oraz spoczywający na Prezesie UOKiK obowiązek, który wynika z art. 304 § 2 kodeksu postępowania karnego i polega na niezwłocznym zawiadamianiu prokuratora lub Policji o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, zwróciliśmy się do prokuratury z pismem. Wskazaliśmy w nim, jak dramatycznie powszechnym zjawiskiem jest reklama alkoholi w mediach społecznościowych oraz poprosiliśmy o wyznaczenie jednostki, do której moglibyśmy kierować zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, co usprawniłoby proces przekazywania sygnałów od konsumentów, które do nas trafiają - informuje portal Wirtualnemedia.pl biuro prasowe UOKiK.
-Jednocześnie przedstawiliśmy dotychczas zgromadzone materiały dotyczące reklam, które mogą nie spełniać wymogów zawartych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości, z prośbą o ich analizę - czytamy w dalszej części odpowiedzi. Zawiadomienia dotyczyły działalności różnych twórców, głównie na Instagramie. Do urzędu najwięcej takich zgłoszeń wpłynęło w czasie wakacji – nawet po kilka w tygodniu, teraz są to raczej sporadyczne sytuacje - dowiadujemy się w UOKiK.
Urząd czeka na razie na odpowiedź od organów ścigania. Jakie działania w związku z zawiadomieniem może podjąć Prokuratura Krajowa? Jeśli śledczy uznają, że mogło dojść do przestępstwa, sprawami poszczególnych reklam mogą zająć się wyznaczone jednostki prokuratury.
- W sytuacji, gdy w toku postępowania przygotowawczego okaże się, że doszło do popełnienia przestępstwa i ustalony zostanie jego sprawca, prokurator może skierować do sądu akt oskarżenia - informuje portal Wirtualnemedia.pl UOKiK.
Dołącz do dyskusji: Prokuratura Krajowa zajmie się influencerami promującymi alkohol w social mediach? UOKiK prosi o interwencję