“Przekrój” i “Wprost” sporo straciły, “Newsweek” do góry
W marcu br. największy spadek sprzedaży wśród tygodników opinii zanotował “Przekrój”, sporo stracił też “Wprost”, z którego zwolniony został Tomasz Lis. Lekko zyskał zaś “Newsweek” - liderem wzrostu była jednak “Gazeta Polska”.
Liderem zestawienia pozostał “Gość Niedzielny” (Wydawnictwo Kurii Metropolitalnej “Gość Niedzielny”). Średnia sprzedaż ogółem tego tygodnika w marcu 2012 roku wyniosła 143 413 egz. i była o 1,28 proc. wyższa niż rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
>>> „Gość Niedzielny” tylko 15 mln zł z reklam. „Dystans marketerów i grupa czytelnicza”
Na drugą pozycji utrzymał się tygodnik ”Uważam Rze” (Presspublica). W analizowanym miesiącu sprzedawał się on średnio w liczbie 130 782 egz., notując spadek o 7,04 proc. względem marca 2011 roku, który był jego drugim miesiącem ukazywania się na rynku.
Trzecia bez zmian była “Polityka” (“Polityka” Spółdzielnia Pracy), która w marcu br. osiągnęła średnią sprzedaż ogółem na poziomie 121 117 egz., notując spadek o 9,06 proc.
Największy spadek średniej sprzedaży w trzecim miesiącu br. zanotował ponownie “Przekrój” (Presspublica), którego wynik zmalał aż o 42,05 proc. i wyniósł już tylko 20 724 egz., co było najniższym wynikiem w historii ukazywania się tytułu. Magazyn ten utrzymał się na miejscu siódmym.
Sporym spadkiem dotknięty został zajmujący piątą lokatę tygodnik “Wprost” (AWR “Wprost”), którego sprzedaż ogółem zmalała o 21,74 proc. i uplasowała się na poziomie 71 696 egz. W lutym br. redaktorem naczelnym “Wprost” przestał być Tomasz Lis, którego zastąpił Michał Kobosko (więcej na ten temat).
Lis od końca marca br. jest natomiast redaktorem naczelnym tygodnika “Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska), a już z końcem lutego br. p.o. naczelną pisma została jego współpracowniczka Aleksandra Karasińska, a zaczęli w nim pisać byli felietoniści “Wprost” (więcej na ten temat). W marcu br. “Newsweek” zanotował lekki wzrost sprzedaży wynoszący 1,60 proc. (bez zmian czwarte miejsce).
Najwięcej w rankingu zyskała jednak “Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie). Plasujący się na szóstej lokacie, tuż za “Wprost”, tygodnik Tomasza Sakiewicza sprzedał się w marcu br. w liczbie 71 467 egz., czyli o 4,02 proc. większej niż rok wcześniej.
Wirtualnemedia.pl | marzec | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 204 429 | 144 365 | 143 413 | 198 848 | 141 958 | 141 594 |
Uważam Rze | 219 975 | 131 253 | 130 782 | 329 927 | 140 687 | 140 681 |
Polityka | 182 000 | 121 184 | 121 117 | 188 700 | 133 184 | 133 182 |
Newsweek Polska | 165 711 | 132 406 | 108 418 | 177 394 | 114 380 | 106 706 |
Wprost | 174 000 | 126 756 | 71 696 | 182 000 | 112 389 | 91 614 |
Gazeta Polska | 137 858 | 71 890 | 71 467 | 137 410 | 69 992 | 68 707 |
Przekrój | 56 038 | 26 534 | 20 724 | 80 000 | 41 570 | 35 760 |
Przegląd | 60 900 | 20 489 | 20 489 | 62 000 | 21 578 | 21 578 |
Tygodnik Powszechny | 36 898 | 22 575 | 16 356 | 38 674 | 21 983 | 17 332 |
Przewodnik Katolicki | 35 010 | 24 597 | 3 098 | 40 005 | 27 151 | 3 267 |
Spośród tygodników z przedrukami z prasy polskiej i zagranicznej “Tygodnik Angora” (Wydawnictwo Westa-Druk Mirosław Kuliś) zanotował spadek średniej sprzedaży ogółem, wynoszący 0,92 proc. Natomiast wynik “Forum” (“Polityka” Spółdzielnia Pracy) spadł aż o 12,86 proc.
Wirtualnemedia.pl | marzec | |||||
ZKDP | 2012 | 2011 | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 544 612 | 353 897 | 353 897 | 527 268 | 357 173 | 357 173 |
Forum | 29 365 | 14 065 | 14 065 | 29 505 | 16 140 | 16 140 |
Największy spadek w marcu br. w porównaniu do lutego br. zanotował “Wprost”, którego sprzedaż ogółem zmalała o 15,27 proc. Z kolei największy wzrost, wynoszący 17,26 proc., odnotowała “Gazeta Polska”.
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | marzec | luty | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Gość Niedzielny | 204 429 | 144 365 | 143 413 | 200 080 | 140 224 | 139 298 |
Uważam Rze | 219 975 | 131 253 | 130 782 | 218 460 | 137 011 | 136 546 |
Polityka | 182 000 | 121 184 | 121 117 | 184 650 | 123 536 | 123 485 |
Newsweek Polska | 165 711 | 132 406 | 108 418 | 159 541 | 122 988 | 97 778 |
Wprost | 174 000 | 126 756 | 71 696 | 174 448 | 123 781 | 84 622 |
Gazeta Polska | 137 858 | 71 890 | 71 467 | 139 038 | 61 800 | 60 950 |
Przekrój | 56 038 | 26 534 | 20 724 | 58 510 | 29 740 | 23 930 |
Przegląd | 60 900 | 20 489 | 20 489 | 60 900 | 21 462 | 21 462 |
Tygodnik Powszechny | 36 898 | 22 575 | 16 356 | 36 986 | 23 763 | 18 205 |
Przewodnik Katolicki | 35 010 | 24 597 | 3 098 | 36 000 | 25 208 | 3 123 |
Wirtualnemedia.pl | 2012 | |||||
ZKDP | marzec | luty | ||||
Tytuł | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem | Średni nakład jednorazowy | Rozpow. płatne razem | Sprzedaż ogółem |
Tygodnik Angora | 544 612 | 353 897 | 353 897 | 545 089 | 369 445 | 369 445 |
Forum | 29 365 | 14 065 | 14 065 | 29 530 | 14 555 | 14 555 |
Dołącz do dyskusji: “Przekrój” i “Wprost” sporo straciły, “Newsweek” do góry