Morawiecki, Duda, Dworczyk najbardziej medialnymi politykami
Według danych Instytutu Monitorowania Mediów (IMM) w 2021 roku wypowiedzi i komunikaty polskich polityków były eksponowane w mediach 1,3 mln. razy. Najpopularniejsze medialnie osoby z tego okresu to Mateusz Morawiecki, Andrzej Duda i Michał Dworczyk, którzy pojawili się w mediach łącznie aż 300 tys. razy. W czołówce nie znalazła się ani jedna kobieta.
Instytut Monitorowania Mediów podaje, że w ubiegłym roku najbardziej aktywnym medialnym politykiem w kraju był premier Mateusz Morawiecki. W badanym okresie wypowiedział się (w tym był dalej cytowany przez różne media) 165 tys. razy, a więc średnio aż 454 razy dziennie.
Najwięcej materiałów z udziałem premiera pojawiło się w sierpniu w wyniku kryzysu na granicy Polski z Białorusią. Jak wylicza IMM, statystyczny Polak powyżej 15 roku życia mógł mieć kontakt z przekazem Prezesa Rady Ministrów średnio prawie 3 razy tygodniowo (dotarcie wyniosło 4,5 mld kontaktów)
Drugim najbardziej medialnym politykiem w Polsce był prezydent Andrzej Duda — we wszystkich typach mediów był obecny ponad 67 tys. razy, co przełożyło się na dotarcie z komunikatem do statystycznego Polaka ponad raz na tydzień (2,3 mld) .
Trzecim najczęściej zauważalnym politykiem w mediach był Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (64 tys. wystąpień), który w tym czasie wypowiadał się głównie w kontekście epidemii koronawirusa SARS-CoV-2. Jak podaje Instytut Monitorowania Mediów, każdy Polak mógł usłyszeć komunikat ministra średnio raz na dwa tygodnie.
PiS dominuje w mediach
Wśród 20 najczęściej pojawiających się polityków w polskich mediach znalazło się aż 10 członków partii PiS — Mateusz Morawiecki, Michał Dworczyk, Waldemar Kraska, Piotr Müller, Jarosław Kaczyński, Przemysław Czarnek, Mariusz Błaszczak, Andrzej Adamczyk, Ryszard Terlecki i Jacek Sasin. Łącznie ich przekazy pojawiły się w mediach 462 tys. razy.
W tym zestawieniu jest tylko 3 działaczy Platformy Obywatelskiej — lider partii, Donald Tusk, obecny w mediach prawie 40 tys. razy, znajduje się na szóstym miejscu. Kolejno na dziesiątej pozycji znajduje się Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, z liczbą 23 tys. wystąpień i przemówień, a pod numerem trzynaście jest Borys Budka (18 tys.).
Z niewiele niższym wynikiem na miejscu czternastym uplasował się Zbigniew Ziobro z partii Solidarna Polska. Dwa oczka niżej Polskie Stronnictwo Ludowe reprezentuje Władysław Kosiniak-Kamysz (13 tys.). Szymon Hołownia z ugrupowania Polska2050 zajmuje miejsce osiemnaste (12 tys.), a listę zamyka Paweł Kukiz (10 tys.) z partii Kukiz’15.
W podziale na partie polityczne, największą ekspozycję medialną miało w 2021 rządzące Prawo i Sprawiedliwość. W 2021 roku w polskich mediach pojawiło się prawie 775 tys. wypowiedzi polityków Klubu PiS. Działacze Kolacji Obywatelskiej odnotowali w 2021 roku obecność w liczbie 246 tys. wejść w mediach.
Przedstawiciele Lewicy pojawili się w polskich mediach 54 tys. razy. Koalicję Polską reprezentuje 28 parlamentarzystów, których wypowiedzi i przemówienia były w 2021 roku eksponowane we wszystkich rodzajach mediów ponad 33 tys. razy. Najbardziej medialny okazał się Władysław Kosiniak-Kamysz (13 tys.). Politycy klubu Konfederacja w analizowanym okresie posłowie pojawili się w polskich mediach ponad 35 tys. razy.
Do najczęściej wypowiadających się oraz dalej cytowanych polityków w polskich mediach zalicza się także 9 parlamentarzystów z Polska2050 i przewodniczącego Szymona Hołownię. W 2021 roku pojawiło się prawie 26 tys. ich przemówień z dotarciem 653 mln kontaktów z przekazem. Prawie połowa ich przekazów (12 tys.) należała do szefa ugrupowania.
Niższe wyniki zanotowali członkowie klubów Porozumienie (z 41 tys. wejść w mediach), Kukiz’15 (12 tys. razy), Koło Parlamentarne Polska Partia Socjalistyczna (5 tys. razy), Polskie Sprawy (11 tys. razy.).
Mało polityczek w mediach
W czołowej setce najaktywniejszych polityków i polityczek znalazło się zaledwie 18 kobiet. Najwyżej sklasyfikowano marszałek Sejmu Elżbietę Witek (miejsce 22. z liczbą 9,5 tys. cytowań).
Każdy Polak mógł usłyszeć przekaz marszałek Sejmu średnio raz miesięcznie — dotarcie jej wszystkich wystąpień wyniosło ponad 496 mln. Na miejscu dwudziestym piątym znalazła się minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg z liczbą nieco powyżej 9 tys. przekazów. Oczko niżej uplasowała się Anna Milczanowska — posłanka PiS w zeszłym roku wypowiedziała się, w tym była dalej cytowana, 8,7 tys. razy. Była także najaktywniejszą przedstawicielką klubu na Twitterze — w 2021 roku na jej profilu pojawiło się ponad 8,7 tys. tweetów i retweetów na tematy polityczne.
Wśród parlamentarzystek z największą ekspozycją w mediach znalazły się także Anna Kwiecień (PiS), Anna Maria Żukowska (Nowa Lewica), Małgorzata Kidawa-Błońska (PO), Joanna Kluzik-Rostkowska (PO), Katarzyna Lubnauer (Nowoczesna), Izabela Leszczyna (PO), Anita Czerwińska (PiS), Agnieszka Kołacz-Leszczyńska (PO), Iwona Michałek i Magdalena Sroka (Porozumienie), Joanna Lichocka (PiS), Barbara Nowacka (Inicjatywa Polska), Hanna Gill-Piątek (Polska2050), Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Nowa Lewica), Kamila Gasiuk-Pihowicz (PO), Joanna Scheuring-Wielgus (Nowa Lewica).
Największą reprezentację kobiet w mediach ma Lewica - wśród 44 posłów tego ugrupowania jest 18 działaczek. W 2021 roku najczęściej mogliśmy usłyszeć wypowiedzi Anny Żukowskiej (7,7 tys. razy) oraz Agnieszki Dziemianowicz-Bąk (2,7 tys.).
Politycy polubili Twittera
Od 1 lipca do 31 grudnia ubiegłego roku przedstawiciele polskiej polityki opublikowali aż 190 tys. tweetów oraz retweetów — każdego dnia pojawiało się średnio tysiąc nowych wpisów. IMM najwięcej, bo aż 53 tys. publikacji, twitterowych przekazów odnotował w listopadzie 2021 roku.
Najaktywniejsi na Twitterze są posłowie i posłanki PiS - łącznie wygenerowali 22 tys. wpisów, w tym na pierwszym miejscu znalazła się Anna Milczanowska, która wówczas opublikowała prawie 2,3 tys. informacji, czyli średnio aż 75 dziennie.
Drugim najaktywniejszym ugrupowaniem była Koalicja Obywatelska (35 proc.), której parlamentarzyści tweetowali i retweetowali ponad 18 tys. razy. W tej grupie wyraźnie prowadził Adam Szejnfeld, który zamieścił ponad 2 tys. postów (średnio 70 dziennie). Trzecią siłą najbardziej widoczną na Twitterze była Lewica (10%), której członkowie w okresie 1-30 listopada 2021 roku wypuścili ponad 5 tys. tweetów i retweetów. Wśród nich najbardziej wyróżniła się Anna Żukowska, której wpisy pojawiły się prawie 1,8 tys. razy. Posłanka publikowała średnio 60 wpisów dziennie.
Analiza polegała na wyodrębnieniu liczby wypowiedzi i przemówień 560 parlamentarzystów z uwzględnieniem ich dalszych cytowań w mediach za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 roku. Na liście monitorowanych polityków uwzględniono także Andrzeja Dudę — prezydenta RP, Donalda Tuska — przewodniczącego Platformy Obywatelskiej, Rafała Trzaskowskiego — prezydenta Warszawy, Roberta Biedronia — eurodeputowanego oraz Szymona Hołownię — przewodniczącego partii Polska2050. Łącznie przeanalizowano 1 337 886 wypowiedzi, w tym cytowań 565 polityków.
Badanie wykonano na podstawie monitoringu portali internetowych, prasy ogólnokrajowej i regionalnej oraz stacji radiowych w Polsce w okresie 1 stycznia – 31 grudnia 2021. Od 1 lipca do 31 grudnia 2021 roku w analizie uwzględnione zostały również wypowiedzi i wystąpienia polityków w stacjach telewizyjnych, a także tweety i retweety z oficjalnych kont polityków w serwisie Twitter. Najczęściej odwiedzane tytuły mediowe przeanalizowano na próbie 10% członków każdej kolacji lub koła ww. okresie tj. 1 lipca – 31 grudnia 2021 rok
Dołącz do dyskusji: Morawiecki, Duda, Dworczyk najbardziej medialnymi politykami