Reklamy piwa: liderem Grupa Żywiec, duży wzrost Carlsberga, w dół Kompania Piwowarska i Perła
Producenci piwa w 2016 roku zmniejszyli wydatki reklamowe w porównaniu z rokiem 2015 o 2,5 proc. Zredukowali je we wszystkich mediach, poza radiem. Najwięcej wydała Grupa Żywiec, a Carlsberg Polska zwiększył je z czołówki reklamodawców najbardziej.
W okresie od stycznia do grudnia 2016 roku producenci piwa przeznaczyli na reklamy w tradycyjnych mediach (bez internetu) ponad 552,2 mln zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 2,5 proc. mniej niż w 2015 roku.
Redukcja budżetów przez browary objęła wszystkie kanały komunikacji, nie wliczając radia. Stacje radiowe zarobiły bowiem na reklamach piwa w 2016 roku 73,2 proc. więcej niż rok wcześniej - 1,98 mln zł.
Najwięcej reklam piwa w ub.r. - podobnie jak w latach poprzednich - było w telewizji. Ich wartość wyniosła 436,8 mln zł i była niższa niż w 2015 roku o 1,4 proc.
Ponad 70,4 mln zł wydali w ub.r. producenci piwa na reklamę na nośnikach outdoorowych, ograniczając jednocześnie wydatki na ten rodzaj reklamy o 7,5 proc. w skali roku.
1,5 proc. mniej przeznaczyli na reklamę kinową (30,5 mln zł) i 20 proc. mniej na reklamę w magazynach (10,4 mln zł). Reklamy browarów w gazetach kosztowały ich producentów z kolei blisko 2 mln zł (17,6 proc. mniej niż rok wcześniej).
Cennikowe wydatki reklamowe producentów piwa (dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
Telewizja | 442 893 923 zł | 436 784 420 zł | -1,4 |
Radio | 1 144 092 zł | 1 981 070 zł | 73,2 |
Gazety | 2 427 207 zł | 1 999 833 zł | -17,6 |
Magazyny | 12 988 023 zł | 10 391 740 zł | -20 |
Outdoor | 76 118 629 zł | 70 432 077 zł | -7,5 |
Kina | 30 929 534 zł | 30 473 064 zł | -1,5 |
Indoor |
| 138 600 zł | - |
Razem | 566 501 408 zł | 552 200 804 zł | -2,5 |
Niezmiennie największym reklamodawcą wśród producentów piwa jest Grupa Żywiec. W ub.r. przeznaczyła na wsparcie swoich marek w mediach pozainternetowych 238,5 mln zł, czyli 3,7 proc. więcej niż w 2015 roku.
Aktualnie Grupa Żywiec wspiera szeroką kampanią markę Tatra - jednocześnie prowadzi akcję reklamową i loterię, w której rozdaje piwa tej marki. Pod koniec ub.r. firma zdecydowała, że obsługą reklamową jej flagowej marki - piwa Żywiec - zamiast Ogilvy zajmować będzie się Agencja 2012.
Drugie miejsce na reklamowym podium browarów utrzymuje Kompania Piwowarska, mimo że zredukowała nakłady reklamowe o 10,1 proc., do 187,8 mln zł. Ten browar pod koniec grudnia rozpoczął kampanię wspierającą markę piwa Lech - akcją pod hasłem „Weź łyk muzyki”.
Trzecią pod tym względem firmą jest Carlsberg Polska , który zainwestował we wsparcie w mediach 84,9 mln zł. Było to 12,6 proc. więcej niż w 2015 roku. Tym samym browar ten miał najwyższą dynamikę wydatków reklamowych wśród czołówki reklamodawców piwnych.
Obecnie Carlsberg skupił się na promocji marki Harnaś - w akcji pod hasłem „Mutimilioner” zakupy piwa premiuje darmowymi butelkami Harnasia a także gotówką.
Znajdujący się też w czołówce Browar Namysłów i Perła - Browary Lubelskie ograniczyły inwestycje na promocję w tradycyjnych mediach. Browar Namysłów zmniejszył je o 5,3 proc., do 22,8 mln zł, a Perła - o 19,5 proc., do blisko 8 mln zł.
Najwięksi reklamodawcy wśród producentów piwa | |||
(dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | 2015 | 2016 | zmiana proc. |
GRUPA ŻYWIEC | 230 076 247 zł | 238 513 939 zł | 3,7 |
KOMPANIA PIWOWARSKA | 208 759 704 zł | 187 756 783 zł | -10,1 |
CARLSBERG POLSKA | 75 406 306 zł | 84 875 371 zł | 12,6 |
BROWAR NAMYSŁÓW | 24 094 477 zł | 22 807 084 zł | -5,3 |
PERŁA - BROWARY LUBELSKIE | 9 901 686 zł | 7 968 784 zł | -19,5 |
Razem | 566 501 408 zł | 552 200 804 zł | -2,5 |
Dołącz do dyskusji: Reklamy piwa: liderem Grupa Żywiec, duży wzrost Carlsberga, w dół Kompania Piwowarska i Perła